پشت صحنه - ۹ آذر ۸۷

مدیر تامین برنامه شبکه یک دلیل پخش نشدن مجموعه تلویزیونی «کارآگاه علوی ۲» را در روز چهارشنبه ششم آذر ماه مشکل فنی ذکر کرد. کامبیز اخوان صفا در این باره به خبرنگار مهر گفت: ایراد فنی در پخش مجموعه «کارآگاه علوی ۲» جزئی بود و ما می‌توانستیم با تاخیر آن را پخش کنیم، اما صلاح دیدیم ساعت ۲۲ که زمان پخش مجموعه‌ها است تغییر نکند، چرا که مردم هم به این ساعت تولیدات نمایشی عادت کرده‌اند. پخش «کارآگاه علوی ۲» از ۱۳ آذر روزهای چهارشنبه شروع می‌شود. «حسن هدایت» در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: متاسفانه در حالی که قرار بود قسمت اول «کارآگاه علوی‌۲» از چهارشنبه شب گذشته (۶ آذر) به‌روی آنتن برود، اما به‌خاطر اشکالات فنی، کار دیر آماده شد و در شرایطی به پخش رسید که زمان را از دست داده بودیم. وی گفت: در حقیقت ما مشکلات فنی را برطرف کردیم و کارهای مربوط به قسمت اول را انجام دادیم، اما نتوانستیم به موقع آن را به پخش برسانیم و چون پخش شبکه یک مقررات خود را دارد و ما کار را دیر رساندیم، فیلم دیگری در کنداکتور پخش شبکه قرار گرفت.

شهردار تهران با اشاره به اینکه هیچ نامه‌ای از سازمان میراث فرهنگی در مورد احتمال آسیب وارد آمدن به مجموعه تئاتر شهر به شهرداری نرسیده است، افزود: یقین دارم ایستگاه مترو هیچ خطری برای تئاتر شهر ندارد، ولی اگر از میراث فرهنگی نامه‌‌ای بیاید ‌آن را بررسی می‌کنیم.

عضو پیوسته فرهنگستان و چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی سال ۱۳۸۰ با انتقاد از محافظه‌کاری شدید در فضای فکری فرهنگستان گفت: بیشتر اعضای فرهنگستان رمان خواندن را کاری با ارزش نمی‌دانند. به گزارش مهر، احمد سمیعی گیلانی در نشست نقد و بررسی کتاب «سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی از آغاز تا ۱۳۲۰ شمسی» با اشاره به طرح «تطور مضامین ادبیات داستانی ایران» که در حال حاضر در فرهنگستان در دست انجام است، گفت: معمولا اهالی فرهنگستان محافظه‌ کارند و در حال و هوای فرهنگی جامعه و ادبیات معاصر آن نیستند و به آن بخش از ادبیات معاصر که تحت تاثیر مدرنیته قرار گرفته، توجه چندانی ندارند. عضو پیوست در فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بیشتر اعضای فرهنگستان رمان خواندن را کار با ارزشی نمی‌دانند و مسلما در چنین محیطی تاسیس گروه ادبیات معاصر بسیار مشکل بوده است ولی ما این کار را انجام دادیم. سمیعی اضافه کرد: البته در همین فرهنگستان کسانی بوده‌اند که به این‌گونه کارها اهمیت می‌داده‌اند از جمله ابوالحسن نجفی اما همین افراد هم مردد بوده‌اند که چنین گروهی تشکیل شود و این بحث را مطرح می‌کردند که آیا اصلا لازم است در فرهنگستان چنین گروهی تشکیل شود.

رییس سازمان صدا‌وسیما گفت: اصلاحات ساختاری در رادیو نیز مانند تلویزیون انجام می‌شود. سید عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با فارس گفت: حوزه صدا نیز مانند حوزه سیما متحول خواهد شد و در حال حاضر مرحله برنامه‌ریزی خود را می‌گذراند. وی افزود: اصولا اصلاحات در همه بخش‌ها متناسب با افق رسانه انجام می‌شود. مثلا حوزه فنی ما بیشترین حجم اصلاحات ساختاری را انجام داده که از نظر من حوزه بسیار مهمی است و بسیار پیچیده است. وی در ادامه گفت: منتها در فضای بیرون که بخش‌های هنری و فرهنگی سیما و رادیو اهمیت بیشتری دارد، خیلی به بخش فنی توجهی نمی‌شود. یکی از بخش‌های بسیار عظیم و حساس سازمان بخش فنی است و بیشترین ساختار از نظر ادغامات، تغییر ساختار و رویکردهای جدید در حوزه فنی است اما حساسیت موضوع مورد توجه نیست. ضرغامی تصریح کرد: بر اساس افق رسانه، اصلاح ساختار مبتنی بر اهداف سازمانی و اولویت‌ها و متناسب با وضعیت موجود و نیازهایی که وجود دارد، معاونت‌ها تغییر ساختار می‌دهند.