شناسایی 76 معضل اقتصاد ایران

دنیای اقتصاد - جزئیات برنامه پنجم توسعه از جمله مباحثی است که هر از گاهی مورد توجه محافل کارشناسی قرار می‌گیرد به خصوص این که دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است در نظر دارد این برنامه را متفاوت از سایر برنامه‌های توسعه تدوین کند. در همین راستا معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گفت: مساله محور بودن و استفاده از الگوی ایرانی - اسلامی از ویژگی های برنامه پنجم توسعه است و حل ۷۶ معضل اقتصادی در قالب آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا سیدقاسم حسینی دیروز افزود: خوشبختانه تدوین برنامه پنجم توسعه یک مسیر علمی و قابل قبول را طی می‌کند، ضمن آنکه کارگروه‌ها و گروه‌های تخصصی مربوطه تشکیل شده است. وی با بیان اینکه تاکنون برای تدوین برنامه پنجم توسعه ۳۵ گروه تخصصی و شش کارگروه تشکیل شده است، اظهار داشت: شرح وظایف، دستورالعمل‌ها و جداول زمانبندی نیز تدوین شده و کارگروه‌ها هم‌اکنون براساس این وظایف مشغول فعالیت هستند.

حسینی «مساله محور» بودن برنامه پنجم توسعه را مهمترین ویژگی این برنامه نسبت به برنامه‌های قبلی دانست و افزود: ۷۶معضل و مشکل کلان اقتصادی کشور تاکنون مشخص شده که رفع این مشکلات تحت عنوان بسته‌های اجرایی دربرنامه پنجم دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه برای حل این ۷۶ مشکل اقتصادی یک برنامه تفصیلی درقالب برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده، تصریح کرد: نحوه انتخاب این معضلات به گونه ای انجام شده که با رفع هر کدام از آنها می‌توان کل بخش مربوطه را به حرکت در آورد. وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم تمام مشکلات اقتصادی کشور را در قالب یک برنامه جامع اجرا کنیم، احتمالا مانند برنامه‌های قبلی که به علت محدودیت منابع و زمان عملی نمی‌شد، حل این مشکلات نیز غیرممکن خواهد شد.

حسینی با بیان مثالی از ساز و کار خودرو، یادآور شد: در یک خودرو ایرادات از لحاظ اهمیت دارای طبقه‌بندی خاصی است. به طور مثال اگر خرابی ماشین به علت پنچری چرخ آن باشد، خودرو به سختی حرکت می‌کند، اما اگر گیربکس آن خراب شود، آن خودرو دیگر تکان نخواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه مشخص کردن ۷۶ معضل اقتصادی به منزله درنظر نگرفتن دیگر مشکلات نیست، افزود: رفع بقیه مشکلات نیز در حد معمول درنظر گرفته می‌شود، اما به مشکلات کلیدی با عمق بیشتری پرداخته شده که با حل این مشکلات مانند رفع نقص گیربکس ماشین، بخش مربوطه به حرکت در خواهد آمد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دیدگاه رییس جمهور درخصوص ضرورت توسعه کشور براساس یک الگوی اسلامی - ایرانی سعی می‌کنیم جهت گیری برنامه پنجم مبتنی بر چنین الگویی باشد. به گفته وی، دفتری جهت تدوین الگوی اسلامی - ایرانی برای اولین بار در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاسیس شده که قرار است این دفتر با یک ساختار تشکیلاتی اختصاصی تدوین این الگو را پیگیری کند. حسینی با اشاره به خلاءهای علمی و تحقیقاتی در زمینه الگوی اسلامی - ایرانی، گفت: برای رفع این خلاءها قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر کشور و حوزه‌های علمیه منعقد شده که این گروه‌ها تاکنون نتایج برخی تحقیقات خود را ارائه کرده‌اند. وی با بیان اینکه نظر دولت نسبت به الگوی اسلامی - ایرانی دید بلندمدت است،تصریح کرد: این کار به دقت شروع شده و امیدواریم در بلندمدت به یک الگوی بومی مناسب برای توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور برسیم. حسینی اجرای کامل سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی را از دیگر محورهای برنامه پنجم توسعه دانست و اظهار داشت: اگر اصل ۴۴ به دقت اجرا شود، به بسیاری از اهداف برنامه‌های توسعه گذشته و چشم انداز ۲۰ ساله کشور مانند کاهش حجم دولت، شفافیت فعالیت‌ها، اصلاح ساختار و نظام بودجه‌ریزی، رقابت‌پذیری و افزایش بهره‌وری خواهیم رسید.