اعتراض شدید تهران به لندن

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: سخنگوی وزارت خارجه نسبت به اظهارات تازه وزیرخارجه انگلیس علیه ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که این اظهارات هم در حوزه سیاسی و هم در اداره کل حقوقی وزارت خارجه ایران در دست پیگیری است. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این که وزیرخارجه انگلیس، ایران را تهدیدی برای منطقه خوانده است، گفت: منطقه خاورمیانه تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به کشورهای این منطقه را فراموش نکرده و از زمانی که این رژیم به داشتن حداقل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای اعتراف کرده است، در میان کشورهای منطقه نگرانی ایجاد شده است. این در حالی است که درباره گرایش شدید میلی‌بند به رژیم صهیونیستی هیچ تردیدی وجود ندارد. وی با تاکید بر این که وجود سلاح هسته‌ای در اسرائیل تهدیدی برای منطقه است، یادآور شد: اگر حتی در انگلیس نظرسنجی شود، اکثریت مردم بر این نکته تاکید خواهند کرد که تهدید اصلی جهان و منطقه، رژیم صهیونیستی است. اظهارات وزیرخارجه انگلیس نمی‌تواند حافظه تاریخی جهان را در خصوص نقش انگلیس در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی به عنوان مولود نامشروع در منطقه تغییر دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به نقض حقوق بشر در غزه و تراژدی انسانی که در این منطقه توسط رژیم صهیونیستی به وجود آمده است، گفت: وزیر خارجه انگلیس که در حال سفر به منطقه است، به‌رغم وقوع این تراژدی انسانی در غزه، در این خصوص موضعی نمی‌گیرد. دیوید ملی‌بند وزیرخارجه انگلیس با سفر به منطقه خاورمیانه طی روزهای اخیر بارها و بارها علیه ایران موضع‌گیری کرده و آن را تهدیدی علیه این منطقه قلمداد کرده است. میلی‌بند دیروز طی نطقی در امارات متحده عربی کشورهای عرب را به تحت فشار قراردادن ایران تشویق و آن‌ها را به ایفای نقش مهم‌تری در مذاکرات صلح خاورمیانه تشویق کرده است. وی مدعی شده است که ایران اتمی بزرگ‌ترین خطر در کوتاه مدت برای ثبات منطقه خاورمیانه است. وزیرخارجه انگلیس گفته است که پیامدهای یک رقابت هسته‌ای بسیار خطرناک خواهد بود. دستیابی به سلاح هسته‌ای موقعیت منطقه‌ای ایران را تقویت خواهد کرد و باعث خواهد شد که ایران با اعتماد به نفس بیشتری به ایجاد تفرقه و ترویج بی‌ثباتی در منطقه بپردازد. این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که مقام‌های ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده‌اند. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه هفته گذشته در گزارش فصلی خود برای چهاردهمین بار متوالی بر صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها صحه گذاشته است.

در همین رابطه قشقاوی درباره گزارش‌های مغرضانه برخی رسانه‌‌های غربی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، این گزارش‌ها را متناقض خواند. وی با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ذیل و صدر این گزارش با هم در تناقض است. در ابتدای آن ادعای تولید ۳۶۰ کیلوگرم اورانیوم مطرح شده است، اما در پایان آن، سه نکته یادآوری شده مبنی بر اینکه این ادعا مستلزم این است که بازرسان به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی نداشته باشند، دوربین‌های آژانس در این تاسیسات نباشد و در نهایت اینکه ایران از ان.پی.تی خارج شده باشد. این در حالی است که هیچ‌یک از این سه شرط تاکنون اتفاق نیفتاده است و هر گرم مواد هسته‌ای که در تاسیسات هسته‌ای ایران تولید می‌شود، زیر نظر آژانس است. سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که سفارت‌خانه‌های ایران در کنیا، سومالی و اتیوپی پیگیر آزادسازی کشتی ایران هستند، در پاسخ به سوالی درباره اقدام نظامی برای مقابله با ربایندگان کشتی یاد شده اظهار کرد: همه گزینه‌ها روی میز قراردارد و ما باید ببینیم چه گزینه‌ای می‌تواند موثرتر واقع شود. تاکنون تماس‌هایی برای آزادی این کشتی و خدمه آن برقرار شده است. قشقاوی ربایش کشتی‌های ایرانی را اقدام‌هایی راز آلود، مبهم و غیرشفاف توصیف کرد و افزود: مسوولیت این اقدامات بر عهده کشورهایی است که ادعای سیطره بر دریاها را دارند. این کشورها باید اقدامات جدی‌ای صورت دهند و مسوولیت برخورد با این قبیل اقدامات را بپذیرند، چرا که تنها یک چاره بین‌المللی می‌تواند کارساز باشد.

وی با تاکید بر این که تعدد و تکثیر ربایش‌ کشتی‌ها در فاصله زمانی کوتاه غیرشفاف و راز‌آلود است، گفت: تداوم این قبیل اقدام‌ها باعث میلیتاریزه کردن دریا‌های جهان می‌شود که باید در چارچوب سازمان ملل و همکاری‌های دسته جمعی اقدام‌هایی برای مقابله با آن صورت گیرد تا آزادی بیش از حد و حصر ربایندگان حاصل نشود.

هفته گذشته برای دومین بار کشتی ایرانی حامل گندم، پس از بارگیری در بندر یکی از کشورهای اروپایی عازم ایران بود که در میانه راه توسط دزدان دریایی ربوده شد. پیش از این، در مرداد ماه سال‌جاری نیز یک کشتی ایرانی حامل آهن‌آلات که از چین به سمت اروپا حرکت می‌کرد، توسط دزدان دریایی مورد دستبرد قرار گرفت و ۵۰ خدمه آن پس از یک ماه اسارت آزاد شدند. گفته می‌شود دزدان دریایی دومیلیون دلار بابت آزادی آنان مطالبه کرده بودند.