دنیای‌اقتصاد- ابراز نگرانی صریح لاریجانی درباره شوک تورمی طرح تحول در حالی برای چندمین بار مطرح می‌شود که دیگر چهره‌های اقتصادی مجلس از جمله احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم (رییس کمیسیون ویژه) هم نسبت به زمان اجرای طرح تحول و جزئیات مربوط به آن انتقاداتی به صراحت یا تلویحی به دولت داشته‌اند. کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی طرح تحول نیز چندی پیش با انتشار گزارشی، نگرانی صریح خود را در این زمینه ابراز کرد.

مجلس هشتم مانع اجرای طرح‌های تورم‌زا خواهد شد
نگرانی لاریجانی از شوک تورمی طرح تحول
دنیای‌اقتصاد- علی لاریجانی نگرانی خود را از شوک تورمی حاصل از اجرای طرح تحول اقتصادی دولت ابراز داشت و در عین حال تاکید کرد که مجلس هشتم جلوی کارهای تورم‌زا را می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش یادواره شهدای شهرستان شهریار این سخنان را بر زبان جاری ساخت. علی لاریجانی درحالی برای چندمین بار در اظهارنظرهایش به موضوع طرح تحول اقتصادی اشاره و از شوک تورمی ناشی از این طرح ابراز نگرانی کرد که پیش از این هم این مساله را مورد اشاره قرار داده بود. لاریجانی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از شیوه‌ نقدی پرداخت کردن یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت که این گونه یارانه دادن در کشور مشکل بسیاری دارد و اگر طرح تحول بدون دقت اجرا شود، مشکلات متعددی در کشور ایجادمی‌شود. لاریجانی در عین حال خاطرنشان کرده است که در عین حمایت مجلس از دولت و همه نهادها اما جلوی کارهای تورم‌زا را می‌گیرد.
ابراز نگرانی صریح لاریجانی درباره تورم زا بودن طرح تحول اما در حالی برای چندمین بار مطرح می‌شود که به رغم تشکیل کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در مجلس، دیگر چهره‌های اقتصادی مجلس هم از جمله احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم (رییس کمیسیون ویژه) نسبت به زمان اجرای طرح تحول و جزئیات مربوط به آن به ویژه بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، انتقاداتی به صراحت یا تلویحی به دولت داشته‌اند. به طوری که احمد توکلی به رغم اصرار دولت بر اجرای طرح تحول از سال جاری به دولت پیشنهاد کرد که اجرای طرح مذکور را به تعلیق درآورد و به جای طرح مذکور به سه قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و مدیریت مصرف سوخت بازگردد و از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی و اصلاح قیمت‌ها چشم بپوشد. مصباحی‌مقدم هم بارها بر عدم شتاب‌زدگی در اجرای این طرح به دولت تذکر داده است و البته چون احمد توکلی معتقد است که مدیریت مصرف سوخت بهتر از آزادسازی حامل‌های انرژی به منظور هدفمند کردن یارانه‌ها و بهره‌وری در منابع انرژی کشور است.
بر همین اساس هم رییس مجلس بار دیگر مسائل مشابهی را بیان کرد و به طرح تحول اقتصادی دولت اشاره و اظهار کرد:‌ ما در مجلس برای بررسی این طرح کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم، چرا که این طرح ساختار اقتصادی کشور، بهره‌وری و یارانه‌ها را عوض می‌کند و باید با دید تخصصی به آن نگاه کرد. معتقدم که همه قوا باید برای اجرایی شدن این طرح با هم متحد و همفکر باشند و دغدغه ما این نیست که این طرح به نفع فلانی یا دیگران است.
رییس قوه مقننه با بیان اینکه ما معتقدیم این گونه یارانه دادن در کشور مشکل بسیاری دارد، گفت: دغدغه ما این است که در این سیستم هزینه مردم افزایش می‌یابد و گاز و برق‌شان سه برابر شود و ممکن است که ۵۰ یا ۷۰ هزار تومان به هر نفر داده شود، اما باید بدانیم که او در زندگی خود کم می‌آورد و دغدغه ما این است که مبادا اجرای این طرح شوک تورمی در کشور ایجاد کند و اگر بدون دقت این طرح اجرا شود، مشکلات متعددی در کشور ایجاد می‌شود.
لاریجانی در ادامه اظهار کرد:‌ اگر ما در مجلس با دقت کار می‌کنیم، به خاطر این است که این شوک تورمی در کشور ایجاد نشود، چرا که با محاسبات مجلس اجرای این طرح یک پرش قیمت ایجاد می‌کند و ما از دولت یک مدل اقتصادی خواسته‌ایم که تا به امروز مدل دقیقی به ما ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه قبول دارم که نحوه توزیع یارانه‌هایی که امروز وجود دارد درست نیست، ادامه داد: لذا برای اجرای این طرح اختلافی وجود ندارد و بحث ما یک بحث کارشناسی است و اگر صحبت دیگری در این خصوص مطرح می‌شود، درست نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مجلس هشتم جلوی کارهای تورم‌‏زا را می‌گیرد، گفت: مجلس حامی دولت و همه نهادها است، اما وقتی که به حقوق مردم تعدی شود و آنجا که منافع ملی رعایت نشود، جلوی آن کار را می‌گیریم.
به گزارش «ایلنا»، وی در ادامه اظهار کرد: مجلس به جای پرداختن به مناقشات فرعی به مسائل اصلی مردم می‌رسد تا رونق اقتصادی و تولید در کشور ایجاد شود؛ چرا که مشکل تورم و اشتغال بدون رونق تولید در کشور حل نمی‌شود. رییس مجلس با بیان اینکه مجلس با طرح‌ها و لوایحی که تورم‌زا است، مخالف است، گفت: ما در گذشته با لایحه ‌برداشت ۱۵میلیاردی که برای تزریق به سیستم تولید به مجلس ارائه شده بود، مخالفت کردیم؛ چرا که معتقدیم این‌گونه پمپاژ پول در کشور که نقدینگی را افزایش می‌دهد و به سمت تولید حرکت نمی‌کند، تورم شدیدی را ایجاد می‌کند. اما اگر این نقدینگی به سمت تولید حرکت کند، مجلس از آن حمایت می‌کند و بحث ما در مجلس کارشناسی است و نه سیاسی. نماینده قم با بیان اینکه خط قرمز مجلس، حقوق مردم و مصالح ملی است، گفت:‌ شرایط مجلس به گونه‌ای جلو رفته است که وقتی برای دعواهای سیاسی ندارد و نگاه ما توجه به متن مشکلات مردم است. همه قوا برای اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی باید همفکر باشند.

اعتراف دولت به رابطه نقدینگی و تورم

دنیای اقتصاد - شمس‌الدین حسینی رشد نقدینگی را علت اصلی تورم دانست و گفت که دولت نیز این موضوع را پذیرفته است.
وزیر اقتصاد و دارایی در شرایطی از پذیرش ارتباط میان تورم و نقدینگی سخن به میان آورده است که پیش از این بعضا برخی مسوولان دولتی قائل به ارتباطی بین تورم و نقدینگی نبوده‌اند. از جمله بهمن‌ماه سال ۱۳۸۴ زمانی‌که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور برای دفاع از اولین لایحه بودجه‌اش در مجلس هفتم حاضر شده بود صراحتا ارتباط بین نقدینگی و تورم را رد کرد و آن‌را فاقد مبنای علمی و اقتصادی دانست. در آن سال نمایندگانی چون احمد توکلی، حسن سبحانی و رضا عبداللهی از افزایش بیش از حد سقف بودجه سال ۸۵ کشور به نسبت سال ۸۴ ابراز نگرانی کردند و بیان داشتند افزایش نقدینگی منجر به انفجار تورمی خواهد شد. اما احمدی‌نژاد این استدلال را رد کرد و اعلام داشت دولت با سرعت دادن به فعالیت‌های عمرانی مانع از تاثیر تزریق نقدینگی به تورم خواهد شد. این استدلال رییس‌جمهور تا مدت‌ها از سوی سایر اعضای اقتصادی دولت هم به کار گرفته می‌شد و این درحالی بود که اقتصاد کشور گرفتار تورم‌‌های نسبتا شدید به خصوص در بخش مسکن و مواد غذایی شده بود. به همین دلیل کم‌کم دولت احمدی‌نژاد از نظریه اولیه خود عدول کرد. در تازه‌ترین اظهار نظر هم وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد: علت اصلی تورم در جامعه رشد‌نقدینگی است و دولت نیز این موضوع را پذیرفته است. به گزارش مهر، سید شمس‌الدین حسینی در جمع فعالان اقتصادی استان قزوین با اشاره به اینکه اضافه برداشت بانک‌‌‌ها ازسرمایه‌هایشان باعث ایجاد تورم در جامعه شده است، افزود: بانک‌‌‌های کشور بیش از منابع خود مصارف داشتند که این امر تاثیر زیادی بر رشد تورم در کشور داشت. وی اضافه کرد: به جای اینکه سیستم انقباضی یا انبساطی را در نظام بانکداری کشور ایجاد کنیم، باید انضباط پولی را در بین بانک‌‌‌های کشور رواج دهیم.