یک نهاد تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است که ممکن است موقعیت جهانی این کشور در خلال دو دهه آینده تضعیف شود در حالی‌که ایران می‌تواند به نقشی موثر در صحنه بین‌المللی دست یابد.
شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارشی پیرامون روند بلندمدت تحولات اقتصادی و سیاسی جهان نوشته است که با ظهور قدرت‌‌های اقتصادی جدید مانند چین و هند احتمال دارد طی چند دهه آینده، موقعیت اقتصادی، نظامی و سیاسی ایالات‌متحده در صحنه بین‌المللی تضعیف شود.

شورای ملی اطلاعات آمریکا نهاد تحقیقاتی وابسته به جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، متشکل از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور است و عمدتا در زمینه پژوهش در مورد تحولات میان‌مدت و بلند‌مدت فعالیت دارد.
در این گزارش آمده است که این احتمال وجود دارد که در خلال دو دهه آینده، سه کشور جدید به صف قدرت‌‌های عمده جهانی بپیوندند که عبارتند از ایران، ترکیه و اندونزی، که هر سه، مسلمان و غیرعرب هستند.
در مورد ایران، نویسندگان گزارش معتقدند که هرگاه در این کشور اصلاحات سیاسی و اقتصادی لازم صورت بگیرد و محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاری فراهم آید، چنین تحولی می‌تواند باعث تغییرات اساسی در نحوه نگرش جهانیان نسبت به این کشور و همچنین برداشت ایرانیان از خود شود.
براساس این گزارش، تغییرات بنیادین سیاسی در ایران زمینه‌ساز بهره‌برداری موثر از ظرفیت‌های بالقوه طبقه متوسط تحصیل‌کرده و در نتیجه، دستیابی این کشور به رشد اقتصادی و موقعیتی تاثیر‌گذار در سطح جهانی خواهد شد.
گزارش روند جهانی تا سال 2025 این نظر را نیز مطرح می‌کند که در خلال دو یا سه دهه آینده، تضعیف موقعیت نسبی آمریکا در سطح جهانی باعث می‌شود تا دلار آمریکا موقعیت خود به عنوان یک ارز معتبر بین‌المللی را از دست بدهد.
به نوشته این گزارش، در حالی که ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین قدرت واحد در سطح جهان باقی خواهد ماند، قدرت نسبی این کشور حتی در زمینه نظامی و در نتیجه، امکان تاثیرگذاری آن بر تحولات جهانی کمتر از امروز خواهد بود.گزارش روند جهانی تا سال ۲۰۲۵کوتاه مدتی قبل از آغاز دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، منتشر می‌شود و در مقایسه با گزارش دیگری که شورای ملی اطلاعات در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد، حاوی برداشتی بدبینانه‌تر نسبت به موقعیت آینده آمریکا در صحنه جهانی است.
انتشار چنین گزارش‌هایی گاه به منزله هشدار به آمریکاییان علیه گرایش به درونگرایی به دلیل سرخوردگی در صحنه سیاست بین‌المللی بوده است.