تشریح اقدامات عمرانی در منطقه 7تهران

«منطقه ۷ تهران یکی از مناطق مرکزی پایتخت است که بیش از ۱۵۰۰ هکتار وسعت دارد و جمعیت ثابت آن بیش از سیصد هزار نفر است که در روز به ۳ برابر افزایش می‌یابد. اتوبان‌ها و مسیرهای اصلی مثل اتوبان‌ امام علی‌(ع)، اتوبان‌ شهید صیاد شیرازی، خیابان دماوند و خیابان شهید آیت‌ا... مطهری در محدوده این منطقه وجود دارند یا از آن عبور می‌کند. این وضعیت موجب شد تا ساماندهی، تعریض و امتداد مسیر همه این شریان‌های مهم و اصلی مذکور در دستور کار منطقه قرارگیرد.

مجتبی عبداللهی، شهردار منطقه ۷ در این خصوص می‌‌‌‌گوید: تعریض خیابان دماوند از جمله پروژه‌هایی است که از بدو ورود به شهرداری منطقه به آن پرداخته‌ و موفق شدیم در این مدت اقدامات خوبی را هم به انجام برسانیم. با توجه به اینکه خیابان دماوند خیابانی قدیمی‌‌‌‌‌‌است و تعریض آن هم سال‌ها در دستور کار بوده و البته زمان زیادی هم برای آن صرف شده است، ولی شاهدیم که به دلیل عقب‌نشینی‌های دندانه‌ای این خیابان از شکل و شمایلی نامناسب برخوردار شده است و ما مصممیم که امسال بتوانیم بخش عمده‌ای از این تعریض را در خیابان دماوند انجام دهیم با تلاش‌هایی که کردیم موفق شدیم با همکاری خوب مردم و ارتباطات چهره به چهره که با مالکین برقرار کردیم بسیاری از مغازه‌ها را تا مدخل ورود به میدان امام حسین (ع) خریداری کنیم و تخریب و تعریض را در این قسمت به انجام برسانیم با توجه به طرح تفضیلی جدید که مصوب شده است و روی آن هم کار می‌شود، می‌خواهیم کار عمده‌ای بر روی بافت‌های فرسوده خیابان دماوند انجام دهیم و در حد امکان این بافت قدیمی‌‌‌‌‌‌و فرسوده را نوسازی کنیم در حال حاضر مصمم هستیم که ملک‌های باقیمانده را نیز که حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ متر از طول خیابان دماوند را شامل می‌شود، تملک کنیم و به این ترتیب ضلع شمالی خیابان دماوند را به طور کلی تعریض و بازگشایی کنیم.

ادامه صحبت‌‌‌های شهردارمنطقه۷ تهران را در ادامه بخوانید:

بحث امتداد اتوبان صیاد شیرازی درچه مرحله‌‌‌ای است؟

این اتوبان از شهید بابایی در شمال آغاز شده و پس از طی مسیر قرار است که به میدان سپاه برسد و پس از پایان کارهای مطالعاتی توسط شرکت مشاور در دستور کار قرار خواهد گرفت. طی یکی دو ماهه گذشته املاک تا میدان سپاه نیز خریداری و مسیر بازگشایی شده در کوتاه‌ترین فرصت باز خواهد شد. در حال حاضر تا خیابان شیخ صفی مسیر بسته و تملک‌ها صورت پذیرفته است برخی از ملک‌ها تخریب وبرخی در حال تخریب است و همچنین باید معارضین تاسیساتی نیز جمع‌آوری شود.

سازمان‌هایی که در مسیر کارهای تاسیساتی انجام داده‌اند و البته به نوعی نیاز شهر را هم تامین کرده‌اند به قسمت‌های دیگر انتقال داده می‌‌‌‌شوند.

در خصوص این تاسیسات بیشتر توضیح دهید؟

فیبر نوری شرکت مخابرات در خیابان سرباز بزرگترین مشکل است که باید جابه‌جا شود. همچنین شرکت‌های گاز و برق هم باید به مکانی مناسب منتقل تا امکان ادامه مسیر حاصل شود.

اتوبان شهید صیاد شیرازی، هم باید در ارتفاع ۳ الی ۴ متر زیرسازی و خاکبرداری شود و امید داریم اگر مشکلی نباشد با تامین نقدینگی‌ها، الباقی ملک‌های تجاری و مسکونی که در مسیر داریم و حدودا‌۲۰۰ الی ۲۲۰ متر از طول بزرگراه راشامل می‌شود خریداری کنیم. در واقع هم از جبهه شمال و هم اخیرا‌ کار را از جنوب میدان سپاه آغاز شده است.

ضمن آنکه در قسمت جنوب بیمارستان خانواده است و در امتداد دیوار نیروی هوایی سپاه پاسداران امتداد دیوار را ادامه می‌دهیم و از پایین نیز مسیر را بازگشایی خواهیم کرد. به این ترتیب هم از سمت پایین و هم از قسمت بالا فعالیت در مسیر را آغاز کرده‌ایم تا این فاز را که از سال ۷۲ آغاز شده است و ۱۵ سال است بر روی آن کار انجام می‌شود را به سرانجام نهایی برسانیم و بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های شهروندان را چه به لحاظ فکری و چه از نظر ترافیکی حل کنیم.

مسیر خیابان سرباز یکی از مشکل‌ترین قسمت‌ها است، زیرا بافت فرسوده و قدیمی‌‌‌‌‌‌است و افرادی که در این محل زندگی می‌کنند افراد قدیمی‌‌‌‌‌‌هستند و طبیعی است که فردی که سال‌های طولانی در یک منزل زندگی کرده است، احساس خاصی به آن مکان پیدا می‌کند و از لحاظ روحی و روانی به سختی می‌تواند تصور کند که به اجبار باید از آن جا نقل مکان کند و خاطرات سال‌های طولانی را فراموش کند به همین دلیل ما سعی می‌کنیم خودمان به محل برویم و از نزدیک با شهروندان صحبت کنیم. البته ناراحتی آنان را درک می‌کنیم، ولی چاره‌ای هم نداریم. شهروندان هم باید برای بهتر شدن و تسهیل ترافیک و شرایط شهر با ما همراه شوند و ما هم کمک می‌کنیم تا این جابه‌جایی‌ها و نقل مکان‌ها با کمترین اضطراب فکری و نگرانی روحی و جسمی‌‌‌‌‌‌همراه باشد و این نقل مکان‌ها صورت بپذیرد.

آیا پروژه دیگری برای اجرا دارید؟

یکی دیگر از مباحث بسیار مهمی‌‌‌‌‌‌که امسال در دستور کار داریم ادامه مسیر اتوبان شهید مطهری است که بناست به هر ترتیبی شده است، تعریض شود و ادامه پیدا کند. این مسیر غرب را به شرق منطقه امتداد می‌دهد و در کاهش بار ترافیکی می‌تواند نقش به‌سزایی ایجاد کند بار ترافیکی خیابان مطهری، خیابان شریعتی و خیابان سهروردی را کاهش می‌دهد و می‌تواند مسیر عبور افرادی را که قصد طی مسیر به سمت شمال شهر را دارند تسهیل کند با بازگشایی مسیر خیابان شهید مطهری با یک لومپ به بزرگراه شهید صیاد شیرازی همت یا شهید بابایی بروند بر ایشان مهیا است و نقش بسیار مهمی‌‌‌‌‌‌را نه تنها در کاهش بار ترافیک منطقه‌ها بلکه در سایر مناطق همجوار ایفا خواهد کرد. این مسیر تا منطقه؟ ادامه پیدا می‌کند ادامه مسیر شهید مطهری یکی از مسیرهایی است که تاکنون زیاد در مورد آن اطلاع‌رسانی نشده است و بسیاری از شهروندان از آن اطلاع ندارند و بدین ترتیب با باز شدن این مسیر تغییر جالب توجهی ایجاد خواهد شد و مناطق مرکزی تغییر محسوس را به لحاظ ترافیکی شاهد خواهند بود.

یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که تدارک دیده‌ایم تا در سال آینده با سرعت عملیاتی کنیم ادامه اتوبان امام علی (ع) و تعریض خیابان شهید مدنی یا همان نظام آباد سابق است این پروژه هم سال‌ها به طول انجامیده است و شاید ۳۰ سال است که این خیابان خریداری شده است و تکه‌تکه عقب‌نشینی داشته است، ولی به طور کل انجام نپذیرفته است.

بنابراین در سال آینده تعریض خیابان شهید مدنی را به صورت ۴۵ متری خواهیم داشت و هم ادامه مسیر اتوبان امام علی (ع) که پایتخت مربوط به منطقه ۷ است، محقق خواهد شد. امیدواریم با برنامه‌‌ریزی و سرعت در کار بتوانیم به نگرانی‌‌‌های شهروندان پایان دهیم.

کار بسیاری مشکلی پیش رودارید؟

طبیعی است که عملیات گودبرداری، جابجایی خاک، مسدود شدن برخی کوچه‌‌ها آلودگی‌‌‌های زیست محیطی برای شهروندان ایجاد می‌‌‌‌‌‌کند و از طرفی شهروندان دائما در این اندیشه‌اند که بالاخره مسیر چگونه خواهد بود و کار چقدر طول می‌‌‌‌‌‌کشد. اینها نگرانی‌‌‌های طبیعی است که ما با سرعت دادن به کار سعی در رفع آنها داریم. در حال حاضر نیازسنجی می‌‌‌‌‌‌کنیم و اعتبارات سال آتی را پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌کنیم تا بتوانیم پروژه‌‌ها را طبق برنامه پیش ببریم و کار را به سرانجام برسانیم. یکی از فعالیت‌‌‌های موثری که در مدت چهار ماه اخیر به انجام رسانده‌ایم، امکان استفاده مناسب و بهسازی و زیباسازی قسمت شمالی منطقه یا همان پل سیدخندان بوده است که محل تلاقی ۳ منطقه ۳، ۴ و ۷ است که البته این پل به طور کامل تحویل منطقه ۷ است و با توجه به تردد سنگینی که روزها از مسیر این پل صورت می‌‌‌‌‌‌گیرد، از شرایط نامطلوب و نابسامانی برخوردار بود به طوری که علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی خطرات جانی برای مسافرانی که در خیابان و در انتظار تاکسی تا نیمه عرض خیابان جلو آمده بودند، وجود داشت. در حال حاضر با اقدامات و فضاسازی‌‌‌هایی که در زیر پل سیدخندان برای استقرار اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌‌ها و خودروهای تاکسیرانی صورت پذیرفته است، ساماندهی قابل توجهی صورت پذیرفته است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی و ایجاد نظم موجب زیباسازی محل شده است. امیدواریم با نصب پل‌‌‌های عابر پیاده که درصدد تهیه و نصب آنها هستیم، مدیریت تردد شهروندان و حفاظت از سلامت جان آنان را نیز به بهترین شکل ممکن به اجرا درآوریم.

البته در حال حاضر علاوه بر ایجاد سکوها و تابلوهای مشخص‌کننده مسیرها و تامین کف‌پوش مناسب با ایجاد ۴ حوض آبنما در این مکان سعی در تلطیف فضا کرده‌‌‌ایم و با نقاشی و رنگ آمیزی که در حال حاضر در حال انجام است، اطمینان دارم فضایی فرحبخش شهری را به شهروندان در این مکان پرتردد اهدا خواهیم کرد.

آیا بودجه‌‌‌ای که به شما تعلق گرفته، برای انجام تملک‌‌ها و تعریض خیابان‌‌‌هایی که اشاره کردید کفایت می‌‌‌‌‌‌کند؟

قطعا پاسخ شما منفی است..... ما رقمی ‌‌‌‌‌‌دو برابر آنچه که پیش‌بینی شده برای به انجام رسیدن فعالیت‌‌ها نیاز داریم و البته خوشبختانه با ارتباطات خوب و موثری که با سرمایه‌‌‌گذاران برای جلب سرمایه‌گذاری و تخریب و نوسازی برقرار کرده‌‌‌ایم، توانسته‌‌‌ایم افزایش درآمد در منطقه ایجاد کنیم و نقدینگی مورد نیاز برای تحقق طرح‌‌ها را تامین کنیم.

با توجه به برنامه‌‌ها و پروژه‌‌‌های در دست اقدام و به منظور همراه کردن شهروندان در این اقدامات عمرانی چقدر از شورایاری‌‌ها و فعالیت‌‌‌های فرهنگی بهره گرفته‌اید؟

خوشبختانه شهروندان فهیم منطقه به خوبی از برنامه‌‌‌های فرهنگی استقبال می‌‌‌‌‌‌کنند و با نشست‌‌‌های مختلفی که با شورایاری‌‌‌هایی داشته‌‌‌ایم، ارتباط خوبی برقرار کردیم که این ارتباط خوب از طریق شورایاری‌‌ها و ارائه خدمات به شهروندان تسری یافته و امروز شاهد افزایش میزان رضایتمندی مردم از شهرداری هستیم. امسال در مبحث سواد و معلوماتشان بالاتر بود، همچنین رای‌‌‌دهندگان نیز افزایش چشمگیری از لحاظ میزان سواد و تعداد داشتند و همه اینها نشان‌دهنده مقبولیت و اعتمادی است که در شهروندان ایجاد شده است.امسال آمادگی برای برگزاری نماز عید سعید فطر به طور جهادی صورت پذیرفت و اقدامات بسیار خوبی در خصوص زیباسازی، آماده‌سازی، نظافت درونی و بیرونی، رنگ‌آمیزی جداول داخل، نرده‌ها، حفاظ‌ها و... صورت پذیرفت تا جلوه‌ خاصی به آن ببخشد و به همین دلیل و با توجه به این که امسال سومین سالی بود که مسوولیت آماده‌سازی مصلی و برگزاری مراسم نماز عیدسعید فطر بر عهده شهرداری بود و با رضایت و خشنودی شهروندان محترم صورت پذیرفت. البته ضلع غربی خیابان پاکستان که همان اتوبان شهید مدرس است، با توجه به مصوبه کمیسیون ماده ۵ به طور صد درصد جزو محدوده مصلی قرار خواهد گرفت که باید طی یک مدت زمان کوتاه تملک‌های مربوطه صورت پذیرد و جزو محدوده‌های مصلای تهران مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

هدف نهایی ما این است که این ناحیه که به جرات می‌توان گفت در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف میزبان همه شهروندان تهرانی بوده و هست، به گونه‌ای آماده‌سازی شود که همواره رضایت و خشنودی همه مردم شهر را جلب کند.