وزارت کشور به محصولی رسید

عکس: خبرگزاری فارس، علی رفیعی

گزارش احمدی‌نژاد از اوضاع کشور در جلسه رای اعتماد به محصولی. محصولی مجری انتخابات

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: رای اعتماد به وزارت محصولی آن هم با اختلاف نصف رای و در میان تکبیرها و الله اکبرهای حامیان دولت در مجلس، شاید بهترین نتیجه‌ای بود که در ماراتن چند ماهه انتخاب وزیر کشور حاصل شد، نتیجه‌ای که از یک سو رضایت نسبی رییس‌جمهور را به دنبال داشت؛چرا که بالاخره توانست در آخرین ماه‌های ریاست جمهوریش یکی از نزدیکترین فعالان سیاسی خود یعنی صادق محصولی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی راهی وزارت کشور کند تا مایه دلگرمی بیشترش باشد و بهترین دوست احمدی‌نژاد در قامت وزیر کشور احمدی‌نژاد مجری انتخابات شود.

اما از سوی دیگر مجلسیان هم چندان ناراضی نشان نمی‌دادند، چرا که از مجموع ۲۷۵ نماینده حاضر ۲۷۳ نفر رای داده‌اند و از این آراء ماخوذه تنها ۱۳۸ رای موافق یعنی نصف رای بیشتر از حد نصاب لازم به نفع محصولی بود تا وی علاوه بر وزیر احمدی‌نژاد، لقب شکننده‌‌ترین وزیر نظام جمهوری اسلامی را هم با خود به وزارت کشور ببرد.در این میان ۱۱۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع هم به گلدان‌ها ریخته شد.

این رای چنان شکننده بود که حتی اعتراض فوری طیف گسترده مخالفان محصولی در مجلس را به دنبال داشت و هیات‌رییسه ناچار شد بلافاصله بعد از جلسه رای اعتماد، جلسه اضطراری دیگری را در اتاق رییس مجلس برگزار کند تا علی لاریجانی خود شخصا مسوولیت شمارش دوباره آرا را بر عهده بگیرد. اما نتیجه شمارش مجدد همانی بود که در جلسه علنی اعلام شد. علی لاریجانی به میان خبرنگاران آمد و گفت: رای‌ها را چند بار شمردیم که نتیجه آن ۱۳۸ رای موافق از ۲۷۵ رای ماخوذه بود و این یعنی رای اعتماد مجلس به وزارت آقای محصولی، بنابراین ایشان قانونا وزیر کشور هستند. به هر حال اگر چه محصولی قانونا وزیر کشور شد، اما به لحاظ عرفی یکی از ضعیف‌ترین رای اعتمادها را در نظام جمهوری اسلامی به دست آورده است. به این ترتیب اگر چه این رای منجر به رضایت توامان احمدی‌نژاد و مخالفان وزارت محصولی شده است، اما با این وجود آغاز راه سخت انتخابات ریاست‌جمهوری قلمداد می‌شود، رایی که از دل جنجال چندساعته جلسه علنی دیروز مجلس به دست آمد. در جلسه روز گذشته جنجال از آنجا آغاز شد که حمید رسایی، نماینده حامی دولت در مجلس و موافق با وزارت صادق محصولی در نطق پیش از دستور خود که با ورود احمدی‌نژاد البته بدون همراهی محصولی همراه شده بود، بیانات اخیر مقام معظم رهبری را به ویژه در دیدار ایشان با کارگزاران حج مورد اشاره قرار داد و با طرح این سوال که مخاطب سخنان مقام معظم رهبری کیست، گفت: اکنون با توجه به بیاناتی که رهبر معظم انقلاب خطاب به ما نمایندگان مجلس هشتم و دولت نهم داشته‌اند، در اولین دیدار که نمایندگان با ایشان داشتند، آنجا که ایشان فرمود اکنون به

حمد الله دولت و مجلس را مردمی، مومن و انقلابی و وفادار به ارزش‌ها و اصول اسلامی انباشته‌اند، باید این تعامل برادران با رعایت حقوق قانونی از هر دو سو بیش از همیشه دیده شود.

وی با اشاره به دیگر سخنان مقام معظم رهبری گفت: آیا امروز روز تعامل با دولت نیست؟

صحبت‌های رسایی که به پایان رسید و نمایندگان با تذکر رییس مجلس از حلقه‌ای که به دور رییس جمهور بسته بودند و مشغول روبوسی با وی بوده و نامه‌‌های خود را به او تحویل می‌دادند، به صندلی‌های خود بازگشتند و همزمان قدرت‌ا... علیخانی، نماینده قزوین و عضو فراکسیون اقلیت مجلس به سخنان رسایی معترض شد و طی تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به لاریجانی گفت: برخی فرمایشات مقام معظم رهبری را به نحوی مطرح می‌کنند که گویا این فرمایشات شامل حال امروز مجلس است. وی افزود: با توجه به اینکه از خیلی از مسائل آگاهی دارید و می‌توانید مطلع شوید، ما را راهنمایی کنید تا به تکلیف عمل کنیم. لاریجانی نیز در رابطه با این تذکر خاطرنشان کرد: مساله روشن است و معرفی وزیر روال قانونی خود را دارد و ربطی به سایر مسائل ندارد، فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مطالب کلی در رابطه با هم‌گرایی و تعامل دولت و مجلس بود و ارتباطی با رای اعتماد امروز مجلس ندارد.

اما پس از اظهارات لاریجانی، احمدی‌نژاد برای دفاع از محصولی پشت تریبون رفت و سخنان خود را در سه بخش به نمایندگان ارائه کرد. بخش اول ترسیم اوضاع کنونی کشور به لحاظ اقتصادی و علمی و تاکید بر این بود که امروز در بهترین شرایط بعد از انقلاب قرارداریم و دولت به شعارهای خود مبنی بر عدالت وخدمت و مهرورزی تاکید دارد و همه چیز برای تحقق شعار پیشرفت و عدالت آماده است. وی سپس بحث تعامل دولت و مجلس را که این روزها بحث آن نیز در بین نمایندگان است، مطرح کرد، مساله‌ای که بعضاً مورد انتقاد نمایندگان نیز قرار گرفته است. به گفته‌ احمدی‌نژاد هر روز طرحی جدید از فرامرزها مطرح می‌شود تا صفوف به‌هم فشرده نیروهای انقلاب را بشکند. احمدی‌نژاد بخش دیگر سخنانش را به دفاع از محصولی اختصاص داد و مسائلی را که درباره ثروت وی مطرح است، در حالی درست دانست که وی زمانی که در کار اجرایی نبوده است، این مال را به دست آورده است. وی مباحث مربوط به اظهارات همسر شهید باکری را هم درباره صادق محصولی، اظهاراتی دانست که از اساس ریشه ندارد و این حرف‌ها به محصولی نمی‌چسپد. وی در عین حال تاکید کرد که باید فوری بیاید که کار را جمع و جور کند و پس از آنکه وزارت کشور ۵، ۶ ماه دچار تزلزل بود، بتواند محکم بایستدو کار را جمع کند. سخنان احمدی‌نژاد با احسنت نمایندگان پایان گرفت و الیاس نادران در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به سخنان رییس‌جمهور به لاریجانی تذکر داد.

وی در ادامه با اشاره به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه گفت که فرمایشات رییس‌جمهوری طوری بود که اگر مجلس به محصولی رای ندهد، متاثر از نیروهای خارج از مجلس است و اگر رای بدهد، نشانه استقلال. لاریجانی هم در پاسخ به نادران گفت که برداشت من از سخن رییس‌جمهور چنین چیزی نبود، ایشان می‌خواستند فضا را تشریح کنند. پس از آن که تذکر قنبری برای اداره‌جلسه به صورت غیرعلنی به جهت وجود ابهامات در مورد محصولی از نظر لاریجانی وارد دانسته نشد و کواکبیان هم از اینکه چرا عده‌ای که به عنوان مخالف محصولی ثبت‌نام کرده‌اند، موافق صحبت می‌کنند، به لاریجانی تذکر داد، بالاخره نوبت به اظهارات موافقان و مخالفان رسید. مخالفت‌هایی که از قاطعیت خاصی برخوردار نبود و گاه در آن بوی موافقت می‌آمد و همین مساله البته اعتراض احمد توکلی را در پی داشت. احمد توکلی که این بار ترجیح داده بود تا به جای آن که مثل جلسات بررسی صلاحیت کردان و استیضاح وی در کنار صحن راه برود، در صندلی خود بنشیند و در کنار مطهری نظاره‌گر سخنان و اظهاراتی باشدکه نمی‌توانست شدت آنها نمایندگان را به صندلی‌های خود چون استیضاح کردان میخ‌کوب کند. حسن وفایی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و فاطمه آجرلو از جمله نمایندگی بودند که در مخالفت با صادق محصولی صحبت کردند. حسن وفایی، نماینده ملایر در صحبت‌های خود بحث‌ مالی محصولی را مورد اشاره قرار داد و گفت که بهتر است محصولی با صداقت به مردم بگوید که دارایی‌های منتسب به وی صحت دارد یا خیر؟

وی گفت که آیا درست است با قطع درختان وارد ساخت‌و‌ساز شد یا امتیاز ترانزیت سوآپ نفتی به استانداری اردبیل درست است یا خیر؟ فلاحت‌پیشه هم به عنوان مخالف دوم خطرناک بودن پیوند بین ثروت و قدرت را مورد اشاره قرار داد و گفت: رجایی هم می‌خواست یکی از بازاریان را برای وزارت بازرگانی در کابینه خود معرفی کند و عده‌ای به او گفته بودند پول خود را به دولت تحویل بده، گفته بود به دولت نمی‌دهم به امام می‌دهم. وی ادامه داد که امام گفت لازم نیست. با پول خود کار کن، ولی وزیر نشو. وی با بیان اینکه ثروت در جامعه بد نیست، اما برای وزارت خوب نیست افزود که در بحث نفت، یک مورد غیر از خودتان از اشخاص حقیقی مثال بزنید که توانسته باشند امتیاز سوآپ نفت را بگیرند. این ممنوع است، فقط وزارت نفت می‌تواند به شرکت نفت تفویض کند، اگر این رانت نیست، ‌پس اسم آن چیست؟

نماینده اسلام‌آباد غرب خطاب به محصولی گفت: سال ۱۳۶۸ شما بعد از کسب آن همه افتخار از سپاه بیرون آمدید و کار اقتصادی را آغاز کردید و در سال ۱۳۷۲ از پانصد میلیون تومان پول در همین قضیه حرف می‌زنید؛ می‌گویید همان زمان ۳۶۵میلیون تومان این پول را به من ندادند و بردند در سرعین سرمایه‌گذاری کردند، اما من می‌گویم قیمت آن ۳۶۵میلیون تومان آن روز، امسال ۱۷میلیارد تومان است و در این میان با چقدر پول در آن زمان شما کار می‌کردید. وی با اشاره به مسائل مطرح‌شده در جلسه فراکسیون اصولگرایان گفت: در این جلسه مطرح شد که به هر حال به یک سری از فرماندهان لشگر سابق آقای شمخانی زمین داده است و این زمین فروخته شده است و در جاهای دیگر زمین‌ها و خانه‌‌های بزرگ گرفته شده است که مواردی از این دست خودتان را توضیح دهید، اما در آنجا شما اصولگرایان را قانع نکردید تا مجمع اصولگرایان به شما رای دهد.

فلاحت‌پیشه خطاب به محصولی گفت: سه سال پیش، مجلس هفتم به خاطر دغدغه‌هایش اجازه نداد شما وزیر شوید؛ این مجلس هم اصولگرا است؛ می‌فرمایید سه سال است من سکوت کردم، هیچ چیز نگفتم، اما من می‌گویم شما به دولت ظلم کردید، هر جا که می‌رفتید همراه خود این ابهامات را می‌بردید، اما امروز می‌خواهید در دو روز مجلس را قانع کنید؟ این مسائل هنوز مطرح است.

نماینده اسلام‌آباد غرب گفت: جواب مردم را چه بدهیم؛ فردا مثلا جناب آقای احمدی‌نژاد رای سالم و پاک را آ‌وردند؛ نمی‌گویند آقای محصولی ایشان را رییس‌جمهور کرد؛ من به صداقت و پاکی شما ایمان دارم ولی ما با افکار عمومی هم مواجه هستیم. مخالف بعدی اما فاطمه آجرلو بود که البته در سخنانش برنامه ارائه شده از محصولی را مورد اشاره قرار داد و مشغول به طرح سوالاتی از محصولی شد.

این طرز بیان آجرلو که به جای مخالفت فقط سوالاتی را از محصولی می‌پرسید با تذکر احمد توکلی روبه‌رو شد و البته این تذکر تنها حرکت توکلی در روز گذشته بود. وی گفت که خانم آجرلو وقت مخالفان را هدر می‌دهد. ایشان به جای مخالفت مردد است و دارد سوال می‌کند. وی افزود: با توجه به مصاحبه وی قبل از این جلسه، این یک سوءاستفاده سیاسی است. لاریجانی هم این تذکر را وارد دانست و گفت که صحبت‌های آجرلو از جنس مخالفت نیست و اگر می‌خواهد این گونه ادامه دهد بهتر است وقت خود را به کس دیگری بدهد. آجرلو اما این روند را ادامه داد و در نهایت در حالی که سه دقیقه از وقت خود باقی مانده بود، تریبون را ترک کرد. اسماعیل کوثری، محمد ابراهیم نکونام و شهاب‌الدین صدر اما از جمله موافقان محصولی بودند که سابقه حضور محصولی در سپاه و فعالیت‌‌های وی در زمان جنگ تحمیلی را مورد اشاره قرار دادند و در صحبت‌های خود به ساده‌زیستی محصولی و البته سادگی زندگی شخصی وی، فرزند و دامادش اشاره و تاکید کردند که ثروت‌هایش را همه از راه مشروع به دست آورده است و این گناه نیست. اشاره به توانمندی محصولی در مباحث امنیتی، سیاسی، عمرانی و انتظامی و نیز سابقه حضورش در وزارت کشور از دیگر مواردی بود که موافقان به آن اشاره داشتند و باز هم تاکید داشتند که اگر مخالفان نظری دارند، ارائه دهند.

محصولی: رییس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد نیستم

صادق محصولی اما در مهم‌ترین بخش‌های سخنانش مباحث مربوط به حضورش در ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد و البته ثروت و دارایی خود را مورد اشاره قرار داد. محصولی گفت: شایعاتی مبنی بر این‌که بنده رییس ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد بودم، در جلساتی که با نمایندگان داشتیم مطرح شد که بنده عرض کردم و مجددا عرض می‌کنم که بینی و بین‌‌‌ا... بنده خبر ندارم که تا به حال آقای احمدی‌نژاد نه به من حتی به کس دیگری حکم ریاست ستاد انتخاباتی داده باشد؛ لذا این شبهه‌ای بیش نیست. هم‌چنین بنده انتظار داشتم دوستانی که در مخالفت صحبت کردند، با دقت روی تاریخ‌ها مطالب را به صورت صحیح ارائه می‌کردند. محصولی افزود: مطالبی هم شایعه کرده بودند، مبنی بر این‌که اینجانب رانتی یا وامی گرفته‌ام. عرض کردم اینجانب تا به حال یک نوع رانت یا یک ریال وامی چه به صورت بانک خصوصی یا دولتی دریافت نکرده‌ام. همچنین عزیزمان به عنوان مخالف گفت شما در رابطه با مسائل امنیتی چه تجاربی دارید؟ فکر می‌کنم شاید ایشان رزومه من را مطالعه نکرده‌اند. وی یادآور شد: خدمت عزیزان می‌گویم که بنده حاضرم سری مطالبی که هست را بیاورید و سند بیاورید تا بنده پاسخگو باشم، اما وقتی شایعاتی تحت عنوان می‌گویند هست، همه اینها به کمیسیون اصل نود رفته و آنها بررسی کرده و اعلام شده است که بنده هیچ مشکلی برای وزارت کشور ندارم.

محصولی تصریح کرد: اگر بنا باشد که فقط به شایعات توجه کرد، آن وقت که لازم می‌شود، دیگران برای ترس از شایعات حتی واقعیت‌ها را پنهان کنند، در صورتی که بنده صادقانه همچنان که دور قبل هم اعلام کردم، این دفعه نیز گفتم و هر چه بود را پاسخ دادم و دوستان را اقناع کردم.

گزارش احمدی‌نژاد از اوضاع کشور

متن زیر گزارش محمود احمدی‌نژاد از اوضاع کشور است که دیروز در مجلس هنگام دفاع از صادق محصولی وزیر کشور از تریبون مجلس قرائت کرد:

امروز به لطف خدا و عنایت رهبری، وحدت و همدلی بین آحاد ملت وجود دارد و در بهترین شرایط بعد از انقلاب هستیم. عموم مردم هوشمندانه در صحنه‌های گوناگون حضوری تعیین‌کننده دارند و با همراهی دولت و مجلس، کشور به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است و همدلی دولت و مجلس هر روز در چهره‌ یک طرح یا خدمت جدید بروز می‌کند. به وجود آمدن برخی اختلاف‌نظر‌ها و دلخوری‌ها در موقع انجام کار، طبیعی است و قطعا این چیز‌ها در کار انقلاب و قوای نظام اثری ندارد؛ آنهایی که در بیرون نشسته‌اند و ستاد تشکیل داده و به خیال خامشان می‌خواهند با حرف‌های دم‌دستی دلخوری ایجاد کنند، قطعا به جایی نمی‌رسند و قطعا امور به دست کسانی که روزی می‌خواستند همه مملکت را یک جا و به رایگان بفروشند، نخواهد افتاد. ۵ یا ۶ ماه است که در وزارت کشور دچار تزلزل هستیم و به همین دلیل امروز ما در وزارت کشور نیازمند فردی هستیم که کار را جمع و جور کند و سرعت‌ کارها افزایش یابد. باید امروز با استقرار وزیر کشور، همدلی دولت و مجلس، امنیت و نشاط در فضای سیاسی کشور و کار مستمر شکل بگیرد و آقای محصولی توانمندی این کار را دارد. محصولی کیست؟ محصولی از بهترین‌های نسل دوم انقلاب است. آقای محصولی این آمادگی را دارد که هر روزی که تکلیف شود به حوزه ماموریتی که برایش مشخص می‌شود، برود و از وابستگی به دنیا قطع ارتباط کند. مصلحت نیست که بیش از این وزارت کشور بدون مسوول ثابت باقی بماند. بنده بارها از این تریبون و تریبون‌های گوناگون نظر دولت را نسبت به همکاران عزیز در مجلس اعلام کردم. در یک سفر استانی هزاران موضوع و مساله پیش می‌آید، بنده اهل گله کردن نیستم، ما یا علی گفتیم و برای ساختن کشور به میدان آمدیم، حالا در گوشه و کنار مسائلی پیش می‌آید، ولی این مسائل نباید تبدیل به پایه روابط شود؛ نباید به بعضی اختلاف‌نظرها تکیه کرد. در همین تربیون مجلس بعضی‌ها آمدند از بالا تا پایین دولت را زیر سوال بردند، اما ما هیچ وقت نیامدیم بگوییم که مجلس چنین و چنان کرد؛ چرا که اظهار نظر و نقد و نظارت را حق مجلس می‌دانیم؛ حالا در دولت هم فردی نظری را عنوان کرد و ما هم گفتیم این نظر شخصی خودش است و البته با وی برخورد هم شده است؛ نظر دولت را سخنگوی دولت و خود رییس‌جمهور اعلام می‌کنند. ‌کسانی که برای ایجاد اختلاف بین دولت و مجلس خیالاتی شده‌اند باید بدانند با حرف‌های حاشیه‌ای، روابط دولت و مجلس چرکین نمی‌شود، جایگاه این دو قوه بالاتر از اینها است. درباره ارتباط ثروت و قدرت که توسط یکی از عزیزان بیان شد هم می‌گویم اینکه ما در مقابل کسانی که در هنگام حضور در راس قدرت جیب‌های خودشان را انباشته کردند بایستیم، ‌درست است، اما کسی که در هنگام کنار رفتن از مسوولیت به دنبال کار اقتصادی رفته، چه اشکالی دارد؟

البته نظر خود من این است که با آوردن لایحه یا طرح در مجلس، ثروت تمامی مدیران کشور از فرماندار به بالا، پس از انقلاب که ثروتشان در دوران مدیریت افزایش یافته، یکجا بررسی شود و تمام شود و بنده به عنوان اولین نفر در این زمینه در خدمت شما هستم. آقای لاریجانی به من پیغام داده بود که در بعضی از جلسات دولت، افرادی علیه مجلس حرف می‌زنند، این خبرها کذب است و کسانی هم که چنین خبرهایی را می‌آورند، خیرخواه نیستند چرا که نظر دولت، ‌احترام به جایگاه رفیع مجلس و همکاری با نمایندگان است و مشکلی با مجلس هشتم نمی‌بینیم.

عکس:حمیدجانی‌پور