نارضایتی از چگونگی اجرای برنامه‌های توسعه، محور سخنانی بود که هاشمی رفسنجانی آن را در دومین سمپوزیوم بین‌المللی ۱۴۰۴ بر زبان جاری ساخت، محوری که در نهایت به انتقاد از اقتصاد صدقه‌ای ختم شد و به دنبال آن توصیه‌هایی مبنی بر اینکه سرمایه نفتی خود را صرف هزینه‌های جاری و روزمره نکنیم. در این همایش که دیروز در تهران برگزار شد، هاشمی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله گفت: باید با برنامه و آینده‌‏نگری به اهدافی که در این سند اساسی مورد نظر است، دست یابیم. وی با بیان اینکه پس از دفاع مقدس کار سازندگی در کشور را آغاز کردیم، گفت: در آن مقطع احساس کردیم که نیاز به برنامه بلند مدت در کشور است و به همین دلیل، برنامه توسعه ۲۵ساله به نام برنامه «تمدن بزرگ اسلامی» در دولت سازندگی مطرح شد. رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در دولت بعدی این برنامه پیگیری نشد و به فکر برنامه دراز مدت دیگری افتادیم و بحث سند چشم‌انداز را به جای اجرای برنامه ۲۵ ساله مطرح کردیم.

وی با اشاره به امکانات و نیز موانع موجود در سند چشم‌‏انداز اظهار داشت: محسوس است که این سند در جامعه با محتوای واقعی خود شناخته نشده است لذا باید فرهنگ اجرای این سند در بین مسوولان ما جا بیفتد که متاسفانه تاکنون نه در مجلس و نه در دولت و نیز در قوه قضائیه این فرهنگ جای خود را باز نکرده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این سند از طرف رهبری به مجمع تشخیص احاله شده است و به عنوان مشاور ایشان وظایف خود را انجام داده‌‏ایم که در نهایت رهبری سند را امضا و برای اجرا ابلاغ کردند و مجمع نیز این سند را ذیل اصل ۴۴ که متاسفانه مغفول مانده بود، تدوین کرد و چیزی هم به آن اضافه نشد.