تردیدهای جهرمی در خصوص طرح تحول

عکس: دنیای اقتصاد

به گفته جهرمی، تا زمانی که مدیریت ما عزمی برای کاهش میزان مصرف نداشته باشد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی جز تورم رهاورد دیگری ندارد. وزیر کار در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت نقدی یارانه‌ها موافقید؟ تنها گفت: خداوند ما را هدایت کند محمد جهرمی از اوضاع اقتصادی انتقاد کرد

منتقد جدید

دنیای اقتصاد- تک‌رقمی نشدن بیکاری تا پایان سال، انتقاد از کسانی که بحران جهانی اقتصاد را بر ایران بی‌تاثیر می‌دانند، انتقاد از دیر رسیدن منابع بانکی به بنگاه‌های تولیدی زودبازده، اعتراض به نقدی کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کنار چند موضع انتقادی تصویری است که این روزها از سیدمحمد جهرمی وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد دیده می‌شود؛ تصویری که می‌رود او را در قامت عضو منتقد کابینه دولت نهم در بیاورد. وزیری که تاکنون انتقاداتی از او دیده می‌شد، اما نه علیه رییس‌جمهور بلکه علیه برخی اعضای کابینه که به گفته جهرمی نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند با سیاست‌های کلی دولت نهم همراه و هم رای ‌شوند.

اوج این اختلافات هم بین جهرمی با طهماسب مظاهری، رییس برکنار شده بانک مرکزی بود. طهماسب مظاهری سال گذشته با سیاست سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش تورم روزافزون بر سر کار آمد، اما اجرای این سیاست باعث نارضایتی وزیر کار شد. چراکه به گفته جهرمی عدم‌تزریق نقدینگی از سوی بانک‌ها به بنگاه‌های تولیدی زودبازده به افزایش بیکاری منجر شده است. در نهایت این جهرمی بود که با نوشتن نامه‌ای علنی خواستار برکناری همزمان خود و مظاهری شد تا بلکه از این راه گشایشی در قفل‌های بسته اقتصاد کشور ایجاد شود. البته که خواسته جهرمی اجابت شد، اما نه تمامی خواسته‌اش بلکه نیمی از خواسته او. آن هم با برکناری طهماسب مظاهری. اینک یکی دو ماه پس از این ماجرا جهرمی ترجیح می‌دهد به مانند سابق نباشد. او لب به انتقاد گشوده و غیرمستقیم برخی انتقادات را متوجه سیاست‌های کلی اقتصادی کرده است. او هفته گذشته طی اظهاراتی غیرمنتظره به انتقاد از کسی پرداخت که بحران جهانی اقتصاد را بی‌تاثیر بر اقتصاد ایران می‌دانست. البته اگر این انتقادها تداوم پیدا نمی‌کرد شاید می‌شد حدس زد که انتقاد جهرمی استثنایی بر قاعده گذشته‌اش بوده است و او همچنان بر عادت مالوف تا انتهای دولت نهم طی طریق خواهد کرد. اما ظاهرا این گونه نیست. چراکه به فاصله چند روز دوباره لب به انتقاد گشوده و این بار با صراحت بیشتری انتقاد می‌کند. آنجا که در گفت‌و‌گو با مهر به انتقاد از اقتصاد وارداتی می‌پردازد و می‌گوید: امسال حدود ۶۰میلیارد دلار واردات خواهیم داشت. بنابراین باید به دنبال راهکاری باشیم که از اقتصاد تک‌محصولی رهایی یابیم.

چراکه موضوع نفت و اقتصاد نفتی در ایران یک موضوع مشخص است و کشوری که تک‌محصولی باشد با نوسانات قیمت جهانی دچار مشکل می‌شود. البته این یک موضوع جدید نیست و ما در دهه‌های گذشته نیز با نوسانات قیمت نفت مواجه بودیم، اما اکنون باید به فکر نجات از اقتصاد تک‌محصولی باشیم. به گفته جهرمی امسال ۶۰میلیارد دلار واردات خواهیم داشت که ۸۰درصد این رقم شامل مواد اولیه برای تولیدات داخل کشور خواهد بود.

وزیر کار و امور اجتماعی ادامه داد: اگر قیمت نفت به نوسانات خود ادامه دهد مجبور می‌شویم از ذخایر ارزی استفاده کنیم، اما تا چه زمانی می‌توان به همین منوال ادامه داد و دچار مشکل نشد.

البته جهرمی در گفت‌و‌گوی انتقادی دیگری هم با ایلنا می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی نرخ بیکاری تا پایان سال تک‌رقمی نخواهد شد و مرکز آمار نرخ بیکاری در تابستان را ۲/۱۰درصد اعلام کرده است که احتمالا عدد واقعی بیشتر است.

وزیر کار ادامه داد: اگر بخواهیم به کشور برتر منطقه که هدف چشم‌انداز و تاکید رهبر است برسیم، باید بتوانیم صادرات غیرنفتی را به ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیارد دلار در سال برسانیم تا نیازهای داخل و نیازهای اقتصادی را از این طریق ارتقا داده و با نوسانات قیمت نفت دچار مشکل نشویم.

وزیر کار و امور اجتماعی در پاسخ به این سوال که خزانه سه قفله بانک مرکزی باز شد یا نه؟ گفت: ان‌شاء‌ا... باز می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی که درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح تحول اقتصادی مطرح شد، گفت: قریب‌الوقوع بودن را آن قدر که شما احساس می‌کنید من احساس نمی‌کنم، مجلس باید بررسی کند ما به دنبال این هستیم که برای تولیدکننده مشکلی پیش نیاید و صادرات رقابت‌پذیر باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که مدیریت ما عزمی برای کاهش میزان مصرف نداشته باشد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی جز تورم رهاورد دیگری ندارد.

وزیر کار و امور اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت نقدی یارانه‌ها موافقید؟ تنها گفت: خداوند ما را هدایت کند.