دنیای اقتصاد - به گفته اکبر ترکان، معاون وزیر نفت، دولت به زودی لایحه پنج میلیارد دلاری برای واردات کسری بنزین مصرفی را به مجلس ارایه خواهد کرد؛ این لایحه که پیشتر با رقمی بالغ بر هشت میلیارد دلار تهیه شده بود، ظاهرا به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و بنزین در بازار جهانی به پنج میلیارد دلار تقلیل یافته است.در صورت تصویب این لایحه در مجلس، مجموع واردات بنزین در سال‌جاری به ۳/۸میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.احتمال دارد این لایحه با دو نوع انتقاد در مجلس روبه‌رو شود که نوع اول آن دیروز از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد، با این رویکرد که دولت وظیفه کنترل مصرف بنزین را برعهده دارد و مشکل به‌وجود آمده را دولت باید به هر طریق ممکن رفع و رجوع کند.انتقاد دوم که در روزهای اخیر با توجه به سقوط شدید قیمت نفت به کرات شنیده می‌شود، بر ضرورت حفاظت از منابع ذخیره ارزی و احتیاط در برداشت بیشتر از آن تاکید دارد. وزارت نفت متمم بودجه را تقدیم دولت کرد

درخواست ۵میلیارد دلاری واردات بنزین

دنیای اقتصاد - در شرایطی که یک مقام وزارت نفت از تقدیم لایحه متمم ۵میلیارد دلاری واردات بنزین به دولت خبر داده است، همزمان برخی نمایندگان از این وضعیت انتقاد کرده و واردات بیشتر بنزین را رد کرده‌اند.

اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت مقامی است که دیروز اعلام کرد: متن لایحه متمم واردات ۵میلیارد دلاری بنزین نهایی شده و به دولت تقدیم کرده‌ایم. وی که با واحد مرکزی خبر سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر از لحاظ واردات بنزین مشکلی نداریم و این کار طبق گذشته انجام می‌شود. اکبر ترکان گفت: پیش از اینکه قیمت جهانی نفت افزایش یابد، برای واردات بنزین ۸میلیارد دلار تقاضا کرده بودیم، اما اکنون با کاهش قیمت نفت و متعاقب آن کاهش قیمت بنزین در لایحه‌ای ۵میلیارد دلار تقاضا کرده‌ایم.

وی افزود: آنچه در بودجه برای واردات بنزین آمده است، مبلغ ۳میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است که با درخواست جدید، این مبلغ به ۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار افزایش می‌یابد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت همچنین درباره قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای نفت در بودجه سال آینده گفت: هنوز این قیمت نهایی نشده است و در کمیسیون ویژه در حال بررسی آن هستیم.

واکنش مجلس

البته پیش از اینکه ترکان این خبر را اعلام کند، برخی نمایندگان مجلس اعتراض خود را به ارائه احتمالی چنین لایحه‌ای اعلام کرده‌اند. به‌خصوص اینکه از چندی پیش مسلم شده بود که بودجه در نظر گرفته شده برای واردات بنزین در قالب قانون بودجه رو به اتمام است و دولت ناچار از تقدیم لایحه متمم به مجلس است.

از همین رو نماینده‌ای چون غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران مخالفت پیشاپیش خود را با چنین لایحه‌ای اعلام کرد و گفت: دولت وظیفه کنترل مصرف بنزین را بر عهده دارد؛ بنابراین مشکل پیش آمده مربوط به دولت است و خود باید برای رفع مشکل چاره‌ای بیندیشد.

به گفته مصباحی‌مقدم، ارائه چنین لایحه‌ای می‌تواند به استیضاح وزیر نفت هم منجر شود؛ چرا که نشان دهنده عدم اجرایی شدن برنامه‌ها و قوانین موجود برای کنترل مصرف بنزین است. البته نماینده‌ای چون کاظم دلخوش واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و معتقد است باید منتظر ماند تا لایحه دولت از راه برسد. دلخوش معتقد است باید استدلال‌های دولت را شنید و آنگاه تصمیم‌گیری کرد.

چالش‌ سابقه‌دار

البته این برای اولین بار نیست که بین دولت و مجلس درباره واردات بیشتر بنزین مناقشه رخ می‌دهد. حتی در زمان ریاست جمهوری خاتمی هم مباحث زیادی بین دولت و مجلس درباره ضرورت یا عدم ضرورت واردات اضافی بنزین خارج از قانون بودجه مباحثه و حتی مناقشه رخ می‌داد، هر چند در نهایت مجلس تسلیم می‌شد و مجوز لازم را برای واردات بیشتر بنزین صادر می‌کرد. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم اتفاقات مشابهی رخ می‌داد. چرا که از یک‌سو قیمت جهانی نفت و به تبع آن بنزین در حال افزایش بود و از سوی دیگر مصرف داخلی هم به صورت روزافزونی بیشتر می‌شد.

تمهیدات دولت از جمله کارتی کردن بنزین هم تاثیر محسوسی بر افزایش مصرف این فرآورده نفتی نداشته است. از همین رو قدری به اختلافات دولت ومجلس برسر میزان واردات بنزین افزوده شده به نحوی که سال گذشته مجلس برای اولین بار درخواست دولت را برای واردات بیشتر بنزین رد کرد، اما در نهایت احمدی‌نژاد کانال‌های دیگر مجوز لازم را برای این کار اخذ کرد.

درآمد ۷۵میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ده ماه گذشته

براساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمدهای نفتی ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۰۸ به ۷۵‌میلیارد دلار رسید.

به گزارش فارس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد درآمدهای نفتی ۱۳ عضو اوپک از ژانویه تا اکتبر ۲۰۰۸ به ۸۸۴‌میلیارد دلار رسید.

عربستان بیشترین درآمد نفتی را میان اعضای اوپک در این مدت داشته است. کل درآمدهای نفتی این کشور در ده ماه منتهی به پایان اکتبر ۲۰۰۸ به ۲۶۲‌میلیارد دلار رسید که این رقم ۱۹۴‌میلیارد دلار از کل درآمدهای نفتی این کشور در سال ۲۰۰۷ بیشتر بوده است.

امارات در جایگاه دوم از این نظر قرار داشته است. درآمد این کشور از محل فروش نفت در ده ماه منتهی به پایان اکتبر ۲۰۰۸ به ۸۴‌میلیارد دلار رسید. این رقم ۲۱‌میلیارد دلار بیشتر از درآمدهای نفتی امارات در ۱۲ ماه سال ۲۰۰۷ اعلام شده است. براساس این گزارش، ایران سومین عضو اوپک از نظر حجم درآمدهای نفتی در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۰۸ شناخته شده است. در حالی که درآمدهای نفتی این کشور در ۱۲ ماه سال ۲۰۰۷، ۵۷‌میلیارد دلار اعلام شده بود در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۷۵‌میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت خام عاید ایران شد. این رقم از کل درآمدهای نفتی ایران در ۱۲ ماه سال ۲۰۰۷ حدود ۱۸میلیارد دلار بیشتر است. براساس گزارش فارس پس از ایران کشورهای کویت با ۷۴‌میلیارد دلار، الجزایر با ۶۴‌میلیارد دلار، نیجریه با ۶۴‌میلیارد دلار و آنگولا با ۶۲‌میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

انتظار می رود کل درآمدهای اوپک در ۱۲ ماه ۲۰۰۸ به ۹۷۹‌میلیارددلار برسد.