فرصت طلایی

عکس: حمید‌جانی‌پور

دنیای اقتصاد-زهرا واعظ :رییس‌جمهور دیروز با این جمله به استقبال بحران جهانی اقتصاد رفت:«اینکه می‌گویند بازار خودش خودش را تنظیم می‌کند یک دروغ بزرگ است.» در حالی که لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها اکنون نهایی شده و به احتمال قوی طی این هفته به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، دیروز همایش ملی طرح تحول اقتصادی با حضور رییس‌جمهور، وزرای کابینه و معاونین آن، جمعی از مقامات قوه قضائیه، روسای بانک‌ها، نمایندگان بخش خصوصی، اتاق تعاون و روسای کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد تا پیش از ارائه آن به مجلس آخرین سخنان مسوولان کشور از جمله رییس‌جمهور در خصوص طرح تحول بیان شود تا به انتقاداتی که به طرح وارد شده است، پاسخ داده شود. دیروز رییس‌جمهور در حالی به همایش طرح تحول آمد که توسط داوودی معاون اول، زریبافان مشاور رییس‌جمهور، وزرای اقتصاد، راه و ترابری، آموزش و پرورش و مسکن همراهی می‌شد. اگر چه احمدی‌نژاد طی سخنان خود از بحران مالی جهان ابراز خوشحالی کرد و از کسانی که از این موضوع ناراحتند، انتقاد نمود، اما علت خوشحالی خود را به پایان راه رسیدن نظام ظالمانه غیرانسانی خواند و اینکه تحولات جهانی، فرصتی تاریخی فرا روی ایران نهاده است. ولی در عین حال ناراحتی‌خود را هم از این‌که برخی مردم جهان به زحمت می‌افتند، ابراز کرد.

احمدی‌نژاد تحولات دنیا را فرصت بی‌نظیر خدادادی عنوان کرد که بهترین زمان را در اختیار اجرای طرح تحول اقتصادی قرار داده است.

در این همایش که به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر «ارائه مدل موفقی از اقتصاد به دنیا» مزین شده بود، رییس‌جمهور به حاضران گفت که ایران تنها کشوری است که می‌تواند الگوهای جدید اقتصادی به جهان ارائه دهد و دلیل آن اندیشه اسلامی و انطباق آن با زمان است. رییس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به نظام‌های اقتصادی جهان و ویژگی‌های اصلی آن خاطرنشان کرد: نظم اقتصادی نظام سلطه به گونه‌ای است که اولا اقتصاد کل جهان را به یک کانون اصلی تصمیم‌گیری متصل می‌کند، به طوری که از یک مرکز می‌توان بر اقتصاد همه ملت‌ها اثرگذاری کرد. ویژگی دوم اینکه، چنانچه در هر کجای دنیا ارزش افزوده و سودی حاصل شود بخش مهم آن به نقطه مرکزی می‌رسد. وی ویژگی بعدی را چنین بیان کرد: اگر خسارتی به کانون مرکزی وارد شود این خسارت به سایر ملت‌ها و کشورها منتقل می‌شود و وضعیت امروز اقتصاد جهانی حاصل ۶۰-۷۰سال عملکرد اقتصادی نظام سلطه است.

وی با انتقاد از کسانی که بحران مالی جهان را به ضرر ایران و اقتصاد آن می‌دانند، ادامه داد: برخی اظهارنظر می‌کنند که تبعات بحران مالی به مراتب برای ایران بدتر از جهان است، در حالی که هیچ سندی پشت آن وجود ندارد و کاملا برعکس است. امروز آثار منفی وضعیت موجود بر کشور ما کمتر از جهان است و حتی تحریم‌های دنیا به نفع ما تمام شد و آنها می‌خواستند به ما ضرر بزنند، اما مکر آنها به خودشان بازگشت. احمدی‌نژاد در توضیح بیشتر این مطلب اضافه کرد: اگر درهای تمام اقتصاد ما روی آنها باز بود و با اقتصاد آنها کاملا گره خورده بودیم، اکنون باید سهم بیشتری از خسارت را تحمل می‌کردیم. در همین رابطه کشور شمالی ما ۲۵۰میلیارد دلار و کشور شرقی‌تر ما سه برابر این میزان از دست داد.

به گفته وی، قطعا در این قضیه ما جزو کشورهایی هستیم که کمترین آسیب را خواهیم دید و راه حل آن در این است که اقتصاد مبتنی بر مبانی ملی داشته باشیم. رییس‌جمهور در ادامه به طرح مثالی پرداخت و گفت: وقتی می‌گویند یک بورس یکباره ۱۰درصد سقوط می‌کند و ارزش بورس ۲۰هزار میلیارد دلار بوده این نشان می‌دهد که از یک واحد پول در واقع ۵ واحد پول خلق و در جامعه خرج شده است، اما جنس این رشد پول و با رشد قدرت خرید که سرمایه واقعی و کار و تولید پشت آن نیست، از چیست؟ احمدی‌نژاد افزود: ما فکر می‌کنیم که این چیزیی کاذب است که وجود خارجی ندارد و جز دروغ و سوءاستفاده از سرمایه‌ها نیست. بانک‌ها باید درست عمل کنند و قدرت خلق پول تحت یک قاعده مشخص قرار بگیرد و در خدمت تولید و توزیع مناسب و بر پایه عدالت باشد.

وی گفت: نظام بانکی ما باید به قاعده درست درآید، چراکه امروز در اقتصاد بدون بانک هیچ کاری نمی‌شود کرد و در اقتصادی که داریم بانک همه‌کاره است. رییس‌جمهور در این بخش از سخنان خود با انتقاد از نظام بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به عده‌ای خاص تصریح کرد: کسی که ۱۰۰میلیارد تومان از بانک می‌گیرد و ۱۰میلیارد هم آورده خودش است و در کار آن را تبدیل به ۳۰۰میلیارد تومان می‌کند و انتها ۱۴۰میلیارد تومان به بانک برمی‌گرداند، در واقع باید سوال کرد که آن ۱۶۰میلیارد تومان را از کجا آورده و برای چه مال این فرد است.

وی گفت: ما معتقدیم که مال این فرد نیست، چراکه باید عقد مضاربه واقعی باشد و این امر موجب فاصله طبقاتی می‌شود که باید درست شود. اگر یک بانک سرمایه‌گذاری حوزه اختیاراتش را به کارهای دیگر توسعه دهد، اقتصاد مالی آسیب می‌بیند.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چه کسی گفته که غربی‌ها اقتصاد را بهتر از اساتید ما می‌دانند، ادامه داد: من باور ندارم که در همه اداره کشور باید به صورت مطلق از دیگران تبعیت کرد چه کسی گفته است که ما سیاست‌های اقتصادی آمریکا را به عنوان تئوری‌های جدید در اقتصادمان اجرا کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به توزیع عمومی یارانه‌ها و نفع بیشتر دهک‌های درآمدی بالا گفت: برخی می‌گویند بازار خودش، خودش را تنظیم می‌کند. این یک دروغ بزرگ است دیدیم که در آمریکا تنظیم نکرد و چه غارت‌های بزرگی شد. در‌حال‌حاضر ۵۹هزار میلیارد دلار کل آمریکا و ایالت‌هایش بدهکارند پس نمی‌شود بازار خودش، خودش را اداره کند. البته این به معنی دخالت گسترده در بازار یا تصدی‌گری دولتی نیست، اما نظارت و دخالت هم لازم است.

احمدی‌نژاد یک وجه از نظارت و دخالت در بازار را هدفمند کردن یارانه‌ها عنوان کرد که مشخص شود در کجا هزینه می‌شود. وی افزود: همه ما ناله می‌کنیم که دلارهای نفتی هزینه جاری می‌شود، مازاد خرید نفتی پایه پولی را بالا می‌برد و این به ضرر اقتصاد است و باید کنترل شود، اما چگونه؟ ما راه حل آن‌را هدفمند کردن یارانه‌ها می‌دانیم که باید بخشی از آن را برگردانیم. رییس دولت ادامه داد:‌لایحه تنظیم شده در خصوص همین موضوعات و تمرکز بر هدفمند کردن یارانه‌ها است که البته تغییرات جزئی در قانون بانکداری خواهیم داشت که لایحه آن‌را جداگانه می‌دهیم. احمدی‌نژاد با درخواست از صاحبنظران برای مطالعه این طرح تصریح کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین تقسیم‌های اقتصادی است که در کشور اجرا می‌شود و در مورد آن حرف و حدیث‌های بسیاری هم وجود دارد.

وی افزود: مثلا در مورد بحران مالی جهانی، بسیاری از روزنامه‌ها طوری نوشتند که انگار از این اتفاق ناراحتند، ما هم ناراحتیم از اینکه دنیا به سختی بیافتد، اما از اینکه یک نظام ظالمانه غیرانسانی به پایان راه می‌رسد، کسی نباید ناراحت شود و جوری حرف بزند که انگار حالا که آنها زمین خورده‌اند ما باید گریه کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: با اینکه برخی می‌گویند تاثیرات این تحولات جهانی به مراتب برای ما بدتر است. مثلا می‌گویند هزینه واردات به کشور بیشتر می‌شود انگار که واردات گناه کبیره است مهم این است که واردات را با صادرات متوازن کنیم نه اینکه اصل واردات گناه است.

رییس دولت نهم در ادامه خاطرنشان کرد: تحولات دنیا، فرصتی بی‌نظیر در اختیار دولت و ملت ما قرار داده است و به نظر من این بهترین فرصت تاریخی برای اجرای طرح تحول اقتصادی است؛ چرا که آن طرف که می‌خواست به ما آسیب بزند قفل شده و قیمت‌های جهانی هم رو به پایین است، بنابراین هدفمند کردن یارانه‌ها را نباید در قوس صعودی قیمت اجرا کنیم، بلکه باید در قوس نزولی اجرا کنیم و حد آن را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: البته برخی با هر نوع ابتکار، نوآوری و تحول مخالفند و راه‌حل هم نمی‌دهند. می‌گوییم راه‌حل‌تان چیست؟ سکوت می‌کنند. جامعه هدف خودش را دارد و توقفی اتفاق نخواهد افتاد.

وی با درخواست از اساتید و صاحب‌نظران اقتصادی برای ارائه نظر در این حوزه‌ها گفت: با طرح تحول می‌توانیم به سرعت هزینه‌‌های دولت از محل نفت را کاهش داده، ریشه‌های تورم را بخشکانیم و باز توزیع عادلانه در جامعه داشته باشیم. قرار بود هفته اول مهر لایحه را به مجلس بدهیم که با عقب انداختن آن سعی در پخته‌تر شدن طرح داشتیم.

به گفته احمدی‌نژاد، با رفرم، مسائل اقتصادی کشور حل نمی‌شود و اصلاحات ریشه‌ای لازم است و هر چه زمان عقب بیافتد به ضرر است. کاش ده، بیست سال قبل و در زمان دفاع مقدس که کار راحت‌‌تر بود، این اصلاحات صورت می‌گرفت.