دنیای اقتصاد - نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را نهایی کردند که در آن شرط سنی برای نامزدان ریاست‌جمهوری بین ۴۰ تا ۷۵سال تعیین شده و افراد ذی‌صلاح برای کاندیداتوری در ۱۲ردیف مشخص شده است. شرط سنی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری

طبق مصوبه دیروز مجلس افراد زیر ۴۰سال و بالای ۷۵سال نمی‌توانند رییس‌جمهور شوند

دنیای اقتصاد‌-مرجان توحیدی: نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کردند که در صورت تایید شورای نگهبان افراد زیر ۴۰سال و بالای ۷۵سال اجازه کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را نخواهند داشت.

در جلسه علنی دیروز مجلس و در ادامه بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت‌ پیشنهاد خود را درباره محدودیت سنی برای کاندیداهای ریاست‌‌جمهوری مطرح کرد. کواکبیان گفت: براساس این پیشنهاد درخواست می‌شود افراد زیر ۴۰سال و بالای ۷۵سال کاندیدای ریاست‌جمهوری نشوند. وی گفت افراد زیر ۴۰سال از تجربه کافی برای مدیریت کشور برخوردار نیستند و افراد بالای ۷۵سال هم توانایی فیزیکی برای رسیدگی به امر مهم ریاست‌جمهوری را ندارند، در نتیجه بهتر است که برای چنین افرادی محدودیت قائل شویم. پیشنهاد کواکبیان مورد تصویب مجلس قرار گرفت.

البته پیش از آنکه پیشنهاد کواکبیان مورد بررسی قرار گیرد، بنا بود تا محمدحسین فرهنگی، عضو فراکسیون اصولگرایان پیشنهاد خود را مبنی بر سن حداکثر ۶۵سال برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری در جلسه دیروز مطرح کند. چنانچه این پیشنهاد مطرح و تصویب می‌شد، بخشی از چهره‌های شاخص چون سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی به دلیل گذر از سن ۶۵ نمی‌توانستند در انتخابات پیش رو وارد عرصه رقابت شوند.به همین دلیل هم برخی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس معتقد بودند که این پیشنهاد با انگیزه و اهداف سیاسی خاص برای انتخابات آتی تدوین شده است. علاوه‌بر اینکه برخی از نمایندگان هم بر این عقیده بودند که با این شرط بسیاری از افراد توانمند و باتجربه در عرصه اجرایی از حضور در انتخابات محروم می‌شوند و این به نفع نظام نیست. روز گذشته اما با پیشنهاد مصطفی کواکبیان مبنی بر تعیین کف و سقف سن برای داوطلبین و تصویب آن از سوی مجلس پیشنهاد فرهنگی مطرح نشد و در نهایت ماجرا به نوعی ختم به خیر شد.

همچنین مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کاظم جلالی نیز در اعلام موافقت کمیسیون متبوعش از پیشنهاد کواکبیان تاکید کرد که تعیین حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵سال سن مطلوبی است.

چرا که در انتخابات گذشته شاهد بودیم که برخی از افراد زیر ۲۰سال داوطلب این انتخابات شده و در توجیه آن گفتند چون شغلی نداریم، داوطلب شده‌ایم! جلالی در ادامه افزود: از سویی حداکثر ۷۵سال نیز این اجازه را می‌دهد تا از تجربه افراد توانمند و باتجربه در عرصه اجرایی بتوانیم بهره‌مند شویم.

به گفته کاظم جلالی ۷۵سال سن مطلوبی است که افراد می‌توانند در کار سنگین ریاست قوه اجرایی حضور مثمرثمر داشته باشند.

پیشنهاد مذکور بدون آن که با مخالفتی روبه‌رو شود با ۱۳۷رای موافق، ۵۴رای مخالف و ۱۲رای ممتنع از تصویب نمایندگان گذشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین اصل طرح اصلاح مواد ۳۵ و ۵۵قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را پس از بررسی با ۱۸۶رای موافق و ۸رای مخالف و ۲رای ممتنع تصویب کردند.

نمایندگان پس از بررسی پیشنهادات و کلیات و جزئیات این طرح، دو تبصره به ماده ۳۵قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/۴/۶۴الحاق کردند که براساس تبصره یک انتخاب‌شوندگان علاوه بر شرایط کارشناسی ارشد و بالاتر آن معادل باید موقع ثبت‌نام سابقه تصدی حداقل یکی از مناصب زیر را داشته باشند:

‌١-رییس‌جمهور و معاونان او، ‌٢- نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منصوب مقام معظم رهبری در نهادها و استان‌ها ‌٣- رییس قوه قضائیه، معاونان و روسای دیوان عالی کشور به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، ‌سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان کل کشور ‌٤- اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر آن و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن ‌٥- اعضای شورای نگهبان (فقها و حقوقدانان) ‌٦- وزرا و معاونان آنان ‌٧- امرا و فرماندهان عالی نیروهای مسلح‌جمهوری اسلامی ایران ‌٨- رییس سازمان صدا و سیمای‌جمهوری اسلامی ایران ‌٩- روسای سازمان و نهادهای کشور، سفرا و استانداران و شهرداران کلانشهرها ‌١٠- مدرسین سطوح عالی حوزه‌های علمیه و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با مدارک علمی استادیاری و بالاتر ‌١١- روسا و دبیران کل و قائم مقام آنان و دبیران سیاسی احزاب و جمعیت‌های سیاسی رسمی در سطوح ملی و مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌های کثیرالانتشار ‌١٢- حقوقدانان وکلای پایه یک با ‌١٠ سال سابقه کار و مدیران غیردولتی و حوزه‌های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح ملی ‌١٣- دارندگان سن کمتر از ‌٤٠ سال و بالاتر از ‌٧٥ سال نمی‌توانند نامزد شوند.

همچنین بر اساس ماده ‌٢ این طرح ماده ‌٥٥ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به شرح زیر اصلاح شد:

داوطلبان ریاست‌جمهوری یا نمایندگان تام الاختیار آنها که کتبا معرفی شده باشند، باید ظرف ‌٥ روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه و پس از ارائه مدارک لازم برای ثبت نام که توسط این وزارت‌خانه اعلام می‌شود، پرسشنامه را دریافت و پس از تکمیل آن همراه با مدارک لازم به این وزارت‌خانه تسلیم و رسید دریافت دارند.