دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد در پیامی که خطاب به باراک‌اوباما به عنوان «رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا» ارسال کرد، ضمن تبریک به وی در جلب آرای اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات، از وی خواسته است تحول در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا را سرلوحه و محور برنامه‌های خود قرار دهد.

رییس‌جمهور ایران خواستار تحول ماهوی در سیاست‌های کاخ سفید شد
تبریک احمدی‌نژاد به اوباما
دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد به عنوان نخستین مقام جمهوری اسلامی، پیروزی باراک اوباما یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در انتخابات این کشور را تبریک گفته است و در عین حال خواستار تحول ماهوی در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا شده است.
این برای اولین بار است که یک مقام نظام جمهوری اسلامی به رییس‌‌جمهور منتخب آمریکا تبریک می‌گوید.
تبریک رییس‌جمهور ایران به رییس‌جمهور منتخب آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که روابط دیپلماتیک تهران- واشنگتن از ۲۹ سال پیش در پی اشغال به اصطلاح سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان قطع شده است.
اکنون تمام نگاه‌ها به دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوخته شده است. چرا که او از مذاکره مستقیم با ایران حمایت کرده است. از همین رو محمود احمدی‌نژاد هم برای اوباما پیام تبریک فرستاده است.
احمدی‌نژاد در پیام تبریک خود به اوباما تاکید کرده است که توقع عمومی از اوباما «پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا است.
این در حالی است که رییس‌جمهور منتخب آمریکا طی دو سال مبارزات انتخاباتی با تکرار شعار «تغییر» این شعار را به خواست عمومی مردم آمریکا تبدیل کرده است.
احمدی‌نژاد در پیام خود به اوباما نوشته است: از اینکه توانستید آرای اکثریت شرکت‌کنندگان را در انتخابات به خود جلب کنید تبریک می‌گویم. می‌دانید فرصت‌هایی که از ناحیه خداوند به بندگان هدیه می‌شود، زودگذرند و می‌توانند در مسیر کمال انسان و صلاح ملت‌ها یا خدای ناکرده در مسیر سقوط علیه ملت‌ها به کار گرفته شوند.
امیدوارم جنابعالی با ترجیح مصالح حقیقی مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهای سیری‌‌ناپذیر اقلیتی خودخواه و ناصالح، از فرصت خدمت، حداکثر استفاده را به عمل آورید و نام نیکی از خود به جای بگذارید.
توقع عمومی این است که پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا که خواست همه ملت‌های جهان و ملت آمریکا است، سرلوحه و محور همه برنامه‌ها و اقدامات دولت آینده شما قرار گیرد.
از سویی، ملت آمریکا که دارای گرایش‌های معنوی است، انتظار دارند که همه توان و همت دولت در مسیر خدمت به مردم، اصلاح وضعیت بحرانی اقتصادی، بازیابی حیثیت، روحیه و امید آنان و رفع کامل فقر و تبعیض، احترام کامل به کرامت، امنیت و حقوق انسانی و تقویت بنیان‌های خانواده که از جمله تعلیمات انبیای الهی است در سرزمین آمریکا مصروف شود.
از سوی دیگر، ملت‌های جهان انتظار دارند که سیاست‌های مبتنی بر جنگ‌طلبی، اشغالگری، زورگویی، فریبکاری، تحقیر ملت‌ها و تحمیل روابط تبعیض‌آمیز و غیرعادلانه بر آنان و برمناسبات جهانی که موجب انزجار همه ملت‌ها و اکثریت دولت‌ها از حاکمان آمریکا و مشوه‌شدن حیثیت مردم آن کشور شده است به رفتاری مبتنی بر عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها، دوستی و عدم دخالت در امور دیگران تبدیل گردد و دایره دخالت‌های دولت آمریکا به مرزهای جغرافیایی آن کشور محدود شود. به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه، انتظار آن است که رفتار ناعادلانه شصت ساله به سوی استیفای کامل حقوق حقه ملت‌ها به خصوص ملت‌های مظلوم فلسطین، عراق و افغانستان تغییر جهت دهد.
ملت بزرگ و تمدن‌ساز و عدالت‌جوی ایران از تحولات اساسی، عادلانه و واقعی در سیاست‌ها و رفتارها به ویژه در این منطقه استقبال می‌کند.
اگر در مسیر الهی و در جهت اجرای تعلیمات پیامبران الهی گام برداشته شود، امید می‌رود که خدای بزرگ یاری کند و خسارات سنگین گذشته تا حدودی جبران شود.
از خداوند متعال برای آحاد بشریت و همه ملت‌ها، سعادت، سلامت، سربلندی و رفاه و برای حاکمان و مدیران جوامع عبرت‌آموزی از گذشتگان، اغتنام فرصت خدمت، بسط مهرورزی، رفع ظلم و برپایی عدالت و رعایت دستورات الهی مسالت دارم.
پیش از ارسال پیام رییس دولت نهم به رییس‌جمهور منتخب آمریکا، غلامحسین الهام سخنگوی این دولت، خطاب به اوباما گفته بود: همان‌طور که آقای باراک اوباما با وعده تغییر به مردم آمریکا توانست اعتماد آنها را جلب کند، با ایجاد تغییرات اساسی در رویکرد ایالات‌متحده آمریکا به مسائل جهانی و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها و پایان دادن به سلطه‌گری و تجاوز به کشورها، نسبت به بازسازی وجهه بین‌المللی آمریکا و رفع بی‌اعتمادی فزاینده جهانی به این کشور بکوشد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز با لحنی دیپلماتیک‌تر اظهار کرده بود: انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا نشانه‌ بارز خواست و تمایل مردم آن کشور به تغییرات اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا است. از این رو، ما امیدواریم دولت جدید آمریکا در عمل بتواند خواست مردم آن کشور را که فاصله گرفتن از رویکردهای غلط دولتمردان فعلی است، برآورده نماید.
اظهارنظرهای مقام‌های ایرانی درباره پیروزی «اوباما»ی دموکرات همچنان ادامه دارد. چنانکه علی جنتی سفیر ایران در کویت گفته است: در صورتی که در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و خاورمیانه تغییر ایجاد شود، ایران آماده عادی‌سازی رابطه با آمریکا است.
این در حالی است که به گفته علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تغییر در سیاست خارجی آمریکا در قبال کشور ایران تنها به شخص اوباما و چگونگی برخورد وی با این مساله بستگی دارد.



نگرانی اسرائیل از احتمال مذاکره ایران و آمریکا
دنیای‌اقتصاد- جدیدترین اظهارنظرهای زیپی لیونی نخست‌وزیر اسرائیل نشان‌دهنده افزایش نگرانی تل‌آویو از احتمال گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا است. زیپی لیونی در اشاره‌ای به پیروزی باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا گفته است که سیاست خارجی اوباما برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران بر سر پرونده هسته‌ای‌اش می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. این اولین موضع‌گیری لیونی پس از پیروزی اوباما است.لیونی اجرایی شدن گفت‌وگوی اوباما با ایران را نشانه ضعف برای آمریکا قلمداد کرده است. اوباما پیش از پیروزی گفته بود که آمریکا باید با تمام کشورها از جمله ایران مذاکره کند. این اظهارنظر نگرانی اسرائیل و جامعه یهودی آمریکا را موجب شد که بعدها حامیان اوباما درصدد تعدیل این سخنان برآمدند. اوباما هم تاکید کرد گفت‌وگو با ایران در زمان و مکانی که او تعیین خواهد کرد، انجام می‌شود و حتما به معنای مذاکره با محمود احمدی‌نژاد نیست. لیونی گفته است که باید فشارها بر ایران افزایش یابد.