مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی با اشاره به ۲میلیون اتباع خارجی در ایران گفت: هر ۲۵۰هزار نیروی کار خارجی نرخ بیکاری را یک درصد افزایش می‌دهد. محمدرضا صالحی‌مرام در گفت‌وگو با پایگاه خبری برنا از حضور بیش از ۲ میلیون نفر از اتباع خارجی در ایران خبر داد و گفت: ۲ میلیون نفر از کارگران غیرمجاز خارجی که بیشترین آنها نیز تبعه کشور افغانستان هستند، در کشور مشغول به کار هستند.

مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی اظهار کرد: هر ۲۵۰هزار نفر از نیروهای خارجی که فضای شغلی را در کشور اشغال کنند، باعث افزایش یک درصد نرخ بیکاری می‌شوند که اگر به جای آنها نیروی کار ایرانی جایگزین شود، نرخ بیکاری تک رقمی می‌شود.

صالحی مرام برنامه ریزی برای ساماندهی نیروهای کار خارجی را ضروری خواند و تصریح کرد: ساماندهی اتباع بیگانه در کشور می‌تواند به کنترل و کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

وی ساماندهی ورود اتباع بیگانه را مهم تر از اخراج آنها دانست و افزود: باید به نحوی عمل شود که اگر نیاز به کارگر خارجی در کشور احساس شد، ابتدا نیاز شناسایی و سپس از بین واجدین شرایط خارجی نیرو جذب شود.

مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کار خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر مانند کره اگر بخواهیم ۵۰ نفر به نیروی کار ایرانی شاغل در آنجا بیفزاییم، باید مدت‌ها رایزنی کنیم تا بتوانیم موافقت آنها را بگیریم؛ ولی در ایران نیروهای کار غیرمجاز خارجی به راحتی می‌توانند کار کنند و جای کارگران ایرانی را اشغال نمایند.

این مقام مسوول در وزارت کار در زمینه اعمال سیاست های قهری و جریمه کردن کارفرمایان در کم شدن تمایل آنان به استفاده از نیروی کار غیر مجاز خارجی، افزود: متاسفانه اعمال سیاست های قهری، جریمه و زندانی کردن کارفرمایان نتوانسته در تمایل کارفرمایان به استفاده از نیروی کار غیرمجاز خارجی تاثیرگذار باشد. وی با انتقاد از کارفرمایانی که از نیروی کار غیرمجاز استفاده می‌کنند، ادامه داد: با این که برای کارفرمایانی که از نیروی کار خارجی غیر مجاز استفاده می‌کنند جرایمی را در نظر گرفته ایم؛ اما بازهم افرادی هستند که به دلیل ارزان بودن این نیروها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه نحوه استفاده شهرداری تهران از نیروی کار افغانی گفت: قرار بود شهرداری در ابتدا برای نیروهای مورد استفاده خود کارت اشتغال یا پروانه کار بگیرد که این اقدام را انجام نداد.

صالحی مرام با اشاره به تمایل شهرداری به استفاده از نیروی کار ارزان قیمت خارجی تاکید کرد: کارگر افغان حاضر است با یک سوم دستمزد نسبت به کارگر ایرانی کار کند که این مساله مورد توجه شهرداری در استفاده از کارگر خارجی است.

وی در مورد سیاست‌های تشویقی دولت برای کارفرمایانی که از نیروی کار ایرانی استفاده کنند، بیان کرد: دولت به تمام کارفرمایانی که از طریق کاریابی‌ها اقدام به جذب نیروی کار ایرانی نمایند و کارگر خارجی را اخراج کنند تمام سهم بیمه کارفرما را تا پایان برنامه چهارم می‌پردازد.

این مقام مسوول در وزارت کار و امور اجتماعی از پرداخت تسهیلات ۱۰۰میلیون ریالی توسط دولت به کارفرمایانی که از نیروی داخلی به جای خارجی استفاده می‌کنند خبر داد و افزود: این تسهیلات به ازای استفاده از هر نیروی ایرانی به جای اتباع خارجی با نرخ سود ۴درصد محاسبه و پرداخت می‌شود.