فرصت‌ نادر گفت‌و‌گو

دیلی پراگرس در گزارش تحلیلی درباره روابط ایران و آمریکا بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها علیه ایران بر لزوم گفت‌وگوی واشنگتن با تهران تاکید کرده و نوشته است که مذاکرات مستقیم و بدون شرط با ایران تنها گزینه عملی برای حل مساله هسته‌ای تهران است و رییس‌جمهور بعدی آمریکا فرصتی نادر برای آغاز گفت‌وگوها با دولت ایران خواهد داشت و باید از این فرصت استفاده کند. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی دیلی پراگرس در این گزارش تحلیلی نوشت: گفت‌وگو یا عدم گفت‌وگو با ایران از زمانی که جیمی کارتر (رییس‌جمهور اسبق آمریکا) در سال ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد، موضوع مناظرات مختلف بوده است، اما هرگز به اندازه امروز در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح نبوده است، بدون شک این مساله خواهد بود که رییس‌جمهور آینده آمریکا باید با آن روبه‌رو شود.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: تعداد روزافزونی از مقام‌های سابق عالی رتبه آمریکایی از گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کنند، پنج وزیر امور خارجه سابق آمریکایی خواستار گفت‌وگوی بدون شرط با ایران شده‌اند، تعداد بسیاری از کارشناسان امور ایران نیز پیشنهاد مذاکرات بدون شرط با ایران را داده‌اند و بسیاری از سیاستگذاران سابق آمریکا خواستار تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران شده‌اند؛ چنین تغییری باید با هدف رفع سی سال بی‌اعتمادی و خصومتی انجام گیرد که ریشه در ضایعات روحی مشترک بین دو کشور دارد؛ از یک طرف آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) موجب سقوط دولت محمد مصدق، نخست وزیر محبوب ایران و بازگشت شاه خود مختار به قدرت در سال ۱۹۵۳ شد و این در حافظه مردم ایران حک شده است، از طرف دیگر تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران و گروگانگیری ۴۴۴ روزه‌ای که به دنبال آن اتفاق افتاد در ذهن آمریکایی‌ها مانده است.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: دوم این که آمریکا باید درک کنند که ایران تمایل به گفت‌وگو دارد و اولین نشانه حاکی از این تمایل اولین سخنرانی محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق ایران درباره سیاست خارجی‌اش در سال ۱۹۹۸ است که پیشنهاد گفت‌وگو با مردم آمریکا را داد.

این گزارش افزوده است: بر خلاف باورهای عمومی محمود احمدی‌نژاد نیز بارها گفته است که ایران حاضر به گفت‌وگو با آمریکا است.

وی در ماه ژوئیه از شرکت نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران که برای اولین بار انجام گرفت استقبال کرد و در ماه اوت گفت که ایران همواره تمایل داشته است مساله برنامه هسته‌ای‌اش را از طریق مذاکرات حل کند.

در ادامه این گزارش تحلیلی تصریح شده‌است که رییس‌جمهور بعدی آمریکا باید درک کند که اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، تهدید، تغییر رژیم و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تهران را از غنی‌سازی اورانیوم باز نداشته است؛ رییس‌جمهور آینده آمریکا باید صریحا تایید کند که ایران یک بازیکن مهم در خاورمیانه است؛ کاری که جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در طول اولین جنگ خلیج‌فارس انجام داد.

در ادامه این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: رییس‌جمهور بعدی آمریکا علاوه بر آن باید این حقیقت را بپذیرد که آمریکا منافع مشترکی با ایران در زمینه بسیاری از مسائل بسیار مهم دارد.

امنیت افغانستان و عراق، امنیت نقل و انتقالات ذخایر نفت خلیج‌فارس به بازارهای جهانی، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در جهان، جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه، همکاری علیه شورشیان طالبان و تروریست‌های القاعده، مدرنیزه کردن صنعت نفت ایران به منظور افزایش ذخایر جهانی (نفت) و کاهش بهای نفت از جمله منافع مشترک واشنگتن و تهران به شمار می‌آیند.

با توجه به موارد گفته شده عدم گفت‌وگو با ایران یک گزینه غیرواقع‌بینانه است. این گزینه در گذشته اعتباری نداشته است و در آینده نیز نخواهد داشت، تغییر رییس‌جمهور می‌تواند فرصتی نادر برای رییس‌جمهور آمریکا قرار دهد تا با ایران گفت‌وگو کند؛ علاوه بر آن تحریم‌ها نیز تاثیرگذار نخواهد بود؛ همانطور که در گذشته نیز نبوده است؛ تنها گزینه عملی گفت‌وگوی مستقیم و بدون شرط با ایران است و این به نفع خود آمریکا نیز است.