روایت آسوشیتدپرس از تاثیرکاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران

مترجم: زهرا سلیمی

در ماه‌های اخیر شاهد سقوط ناگهانی قیمت نفت بودیم. در ماه اکتبر قیمت طلای سیاه با ۳۲ درصد کاهش به حدود ۶۶ دلار در هر بشکه رسید و اکنون ارزش این ماده به حدود ۶۲دلار رسیده است. با وجود بحران شدید اقتصادی و مالی در جهان قیمت پایین نفت می‌تواند نقطه امیدی برای کشورهای بحران‌زده و بانکداران ورشکسته باشد. قیمت‌های بالای نفت مانع کاهش بیشتر بهره‌های بانکی می‌شد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در پی کاهش رشد اقتصادی جهان قیمت نفت در چند سال آینده به معادل ۵۰دلار در هر بشکه برسد.

بازار تقاضای نفت در کشورهای بحران‌زده اروپایی و ایالات متحده آمریکا در حال رکود است؛ ولی تقاضا از طرف کشورهای در حال توسعه که رشد اقتصادی شان با وجود بحران اعتباری سالانه ۵ تا ۸درصد می‌باشد همچنان در حال افزایش است.

در همین حال به اعتقاد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک میزان ذخایر این ماده ارزشمند در بازار در حال افزایش است. از همین رو وزیر نفت ایران کاهش تولید کشور را اعلام کرد.

غلامحسین نوذری به شرکت توتال فرانسه که یکی از خریداران اصلی نفت ایران است اعلام کرد که با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید کشورهای عضو، میزان عرضه نفت ایران به این شرکت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی: «ما میزان کاهش عرضه نفت را به این شرکت اعلام کردیم و پس از انجام محاسبات لازم شرکت‌های دیگر نیز مشمول چنین تصمیماتی خواهند شد.»

براساس توافقی که ماه گذشته میان اعضای اوپک انجام شد، این سازمان باید روزانه ۵/۱میلیون بشکه از تولید خود کم کند. با ادامه ریزش قیمت نفت، ایران با بحران اقتصادی جدی و کسری بودجه مواجه خواهد شد.

به گفته منتقدان، درآمدهای نفتی ایران در دوران طلایی نفت به جای ذخیره شدن و استفاده در امور زیربنایی صرف واردات اقلامی مانند میوه و بنزین شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از محسن صفایی‌فراهانی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «مردم ایران با به اوج رسیدن قیمت نفت موقعیت خوبی برای پیشرفت اقتصادی پیدا کرده بودند که تحت سیاست‌های نادرست دولت بر باد رفت.»

براساس آمار منتشر شده در هفته جاری تنها ۹میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی کشور موجود است. ولی بنا به گزارش این خبرگزاری، اقتصاددانان ایران درآمد ۲۰۰میلیارد دلاری ناشی از صادرات نفت را در سه سال گذشته محاسبه کرده‌اند.

به گزارش اوپک ایران سال گذشته ۹/۶۴میلیارد دلار نفت صادر کرده است که نسبت به دو سال قبل از آن ۲۲درصد رشد داشته است. با چنین درآمد نفتی ایران می‌توانست به راحتی ۱۰۰میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی خود پس‌انداز کند.

نفت یکی از فرآورده‌های صادراتی مهم و استراتژیک ایران محسوب می‌شود. صادرات این ماده حدود ۸۰درصد از درآمدهای دولت را شامل می‌گردد.

کارشناسان هشدار می‌دهند، اگر قیمت نفت به کمتر از ۶۰دلار برسد، کشور در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد. به گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران برای گریز از کسری بودجه به نفت ۹۰دلاری نیاز دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بحران اقتصادی موجود دامن همه کشورها را گرفته است. اولین موج این بحران به ما اصابت کرده که کاهش شدید قیمت نفت است.»

اگر سال آینده ایران با کسری بودجه مواجه شود، باید نظام پرداخت خود را اصلاح، اوراق مشارکت بیشتری منتشر و پول زیادتری قرض کند.

در همین حال مدیرعامل بانک ملت با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی پیش‌بینی کرد با کاهش درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت، ایران با مشکلات تورمی بیشتری در‌آینده روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دیواندری با بیان اینکه بحران اخیر جهان روزبه‌روز گسترش می‌یابد، افزود: هزینه این بحران تاکنون ۲۸۰۰میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود در اثر این چالش تا سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۰میلیون شغل در دنیا از بین برود.

* منبع: آسوشیتدپرس