آخرین تلاش

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس و امضاکنندگان و طراحان استیضاح وزیر کشور طی ۲۴ساعت گذشته به تلاش خود افزودند تا ماجرای کردان با استعفا در پاستور حل شود و این پرونده برای آخرین بار در بهارستان باز نشود، چه به گفته نمایندگان چنانچه کار به استیضاح بکشد، مجلس این بار از شان و جایگاه خود دفاع خواهد کرد و ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که تبعات و هزینه‌های آن قابل‌پیش‌بینی نباشد. این اصرار نمایندگان بر استیضاح و حمایت اکثریت و اقلیت مجلس از آن اگرچه بار دیگر با مخالفت احمدی‌نژاد روبه‌رو شده است و رییس‌جمهوری از آنجا که اعلام کرده استیضاح را قبول ندارد در جلسه مربوط به آن هم شرکت نخواهد کرد، اما این مساله باعث نشده است تا امید نمایندگان به گزینه دیگری به غیر از استیضاح کم شود و به همین دلیل هم در آخرین گفت‌و‌گوی خود قبل از برگزاری استیضاح همچنان ابراز امیدواری کردند که کردان با استعفای خود به این مساله کشدار خاتمه دهد. به نظر می‌رسد که نمایندگان می‌کوشند و امیدوارند تا با استعفای کردان روابط نه‌چندان مناسب دولت و مجلس با پیچیدگی بیشتر مواجه نشود.

هرچند که حامیان کردان هم در سوی دیگر ماجرا در تلاش بودند تا با رایزنی و لابی‌گری موضوع استیضاح را منتفی کنند، اما این تلاش‌ها منجر به بازپس‌گیری امضاها نشده است، اگرچه ممکن است برخی از وعده‌ها در راستای رای اعتماد دادن نمایندگان به کردان در جلسه استیضاح صورت گرفته باشد، اما تا به اینجای کار از اظهارنظرها برمی‌آید که چنانچه کار به استیضاح بکشد، مجلس رای اعتماد مجدد به کردان نخواهد داد. بر همین اساس هم در کنار آخرین رایزنی‌ها و تلاش سه نفر از نمایندگان‌ مالی دولت در مجلس یعنی آقاتهرانی، رسایی و زارعی با رییس‌جمهور دیدار کردند تا او را به عزل وزیر کشور قانع‌کنند، اما ظاهرا موفق نشده‌اند.

البته در این میان برخی نمایندگان به تحلیل سخنان یکشنبه احمدی‌نژاد پرداختند. از جمله علی کرمی‌راد یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور با بیان اینکه رییس‌جمهوری به دلیل صحبت‌های تیم سه نفره پیگیری استعفای کردان تصمیم به عدم‌حضور در جلسه استیضاح گرفته است، به ایلنا گفت: به نظر می‌رسد که به دلیل اتمام صحبت رسایی، زارعی و آقا تهرانی با رییس‌جمهور درباره اجماع اصولگرایان مجلس بر استیضاح وزیر کشور وی دفاع خود از کردان را در برابر عزم جدی نمایندگان بی‌فایده می‌داند. احمدی‌نژاد یکشنبه شب گفت که چون استیضاح را قانونی نمی‌داند، بنابراین در مجلس حضور پیدا نخواهد کرد.

کرمی‌راد با بیان اینکه استیضاح‌کنندگان هنوز منتظر استعفای کردان هستند، گفت: احمدی‌نژاد زیرک‌تر و باهوش‌تر از این است که به صداقت و راستگویی و اخلاق‌گرایی کردان در شرایطی که خلاف آن ثابت شده است، تاکید کند، اما برای نجات دادن کابینه از رای مجدد، راضی به برکناری وزیر کشور نمی‌شود.

چراکه با عزل وزیر کشور به هر طریقی استیضاح یا استعفا، تغییرات کابینه به ده نفر می‌رسد و بنا بر اصل ۱۳۶ قانون اساسی چنانچه بیش از نیمی از کابینه تغییر کنند، رییس‌جمهور باید از مجلس برای تمام کابینه مجددا رای اعتماد بگیرد و بر همین اساس هم تنها یک استیضاح احتمالی دیگر مثل وزیر جهاد کشاورزی کابینه در معرض اجرایی شدن اصل ۱۳۶ قرار می‌دهد.

در همین حال فدایی و نادران از حامیان استیضاح هم استعفای کردان را کم‌هزینه‌ترین راه برای کشور خوانده و تاکید کردند که چنانچه استیضاح در جلسه امروز مطرح شود مجلس حتما به آن رای خواهد داد. روح‌الله حسینیان از نمایندگان حامی دولت در مجلس نیز با ابراز امیدواری نسبت به این که وزیر کشور استعفا دهد، درباره احتمال پذیرش پست وزارت کشور تاکید کرد که با من هیچ صحبتی نشده و اگر هم به من پیشنهاد شود آن را نخواهم پذیرفت. وی خاطرنشان کرد که من نماینده مردم شده‌ام و از نمایندگی به خاطر وزارت کناره‌گیری نمی‌کنم. در عین حال بیژن نوباوه از دیگر نمایندگان حامی دولت در مجلس نیز در پاسخ به اینکه لابی‌‏های مسوولان دولتی به ویژه استانداران و فرمانداران برای منتفی شدن استیضاح وزیر کشور، چقدر اثرگذار خواهد بود، ‌‏گفت: فکر نمی‌‏کنم تاثیر زیادی داشته باشد چون حتی یکی از امضاکنندگان استیضاح که از اصولگراترین نمایندگان مجلس است نیز امضایش را پس نگرفته است. نمایندگان مجلس از آحاد ملت هستند که هیچ کار غیراخلاقی را بر نمی‌‏تابند.

نوباوه با تایید افزایش تلاش‌‏های فرمانداران و استانداران ادامه داد: حتی برخی فرمانداران به نمایندگان پیشنهاد مسوولیت‌‏هایی را دادند و انتخاب فرماندار در حوزه انتخابیه را به نمایندگان حوزه واگذار کردند. این چیزی جز خرید رای نمایندگان و جلوگیری از استیضاح وزیر کشور است، چون علت استیضاح علی کردان عدم صداقت وی نسبت به نمایندگان و مجلس است.

واکنش عضو هیات رییسه به احمدی‌نژاد

از سوی دیگر یکی از اعضای هیات رییسه در واکنش به غیرقانونی خواندن استیضاح توسط رییس‌جمهور اظهار کرد که استیضاح وزیر کشور کاملا قانونی است و مجلس بر مبنای اصول قانون اساسی در این مسیر گام برداشته و حق دارد برای روشن شدن مسائلی که مورد ابهام است از استیضاح به عنوان یک حق قانونی استفاده کند. محمدرضا میرتاج‌الدینی در بخش دیگر سخنان خود افزود: برخورد مدیران و مسوولان در کشور باید به گونه‌ای باشد که اگر تخلف مدیری در دستگاهی روشن شد شخص مدیر داوطلبانه از سمت خود کنار برود، نه اینکه در برابر ابزارهای قانونی هم مقاومت کند. در واقع این احترام به افکار عمومی جامعه است و کردان باید با استعفای خود به افکار عمومی پاسخ می‌داد.

وی در عین حال مساله پیش آمده در خصوص وزیر کشور را تجربه‌ای برای دولت و مجلس دانست و خاطرنشان کرد: باید از این تجربیات استفاده درستی شود. کسی که برای تصدی در جایگاه وزارت یا مدیریت معرفی می‌شود باید از همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد تا حضور فردی در منصبی این قدر برای کشور هزینه نداشته باشد.

میرتاج‌الدینی با بیان این نکته که اقدامات مجلس در بررسی مدرک و صداقت کردان کمک بزرگی به دولت بود، گفت: دولت خود از این موضوع با خبر نبود و با این وضعیت هم نمی‌توانست کار خود را در وزارت کشور به خوبی پیش ببرد، زیرا در آینده با توجه به نزدیکی زمان انتخابات مطمئنا دولت با مشکلاتی مواجه می‌شد. بنابراین ورود مجلس در این مساله‌ به گونه‌ای است که دولتمردان نیز در آینده اعتراف خواهند کرد که حرکت مجلس یک حرکت ارزشی، اصولگرایانه و کمک به دولت بوده است.

وی در واکنش به این سخن روز گذشته رییس‌جمهور که «عده‌ای مترصد این هستند که برای دولت مساله و مشکل ایجاد کنند و ظاهرا قصد دارند دولت را از اکثریت انداخته و کلیت آن را با مشکل مواجه کنند» نیز گفت: دولت نیز باید آنچنان عمل کند که مجلس مجبور به صرف وقت بسیار و انجام استیضاح وزیران نشود. وی همچنین با اعلام استقبال نمایندگان از عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح گفت: نیروهای ارزشی و اصولگرای مجلس از تصمیم رییس‌جمهور برای عدم حضور در جلسه رای اعتماد کردان استقبال کردند. به هر روی اگر چه کردان هنوز استعفا نداده و مجلس به استیضاح و رای پس از آن امیدوار است، اما باز هم هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و یک خبر ممکن است تمام پیش‌بینی‌ها را از بین ببرد.