پیشنهاد تاسیس کمیته نظارت بر تحریم‌ها در شورای امنیت

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: معاون وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش نظارت بر شورای امنیت بر تحریم‌های مصوب علیه تهران شده و در همین چارچوب تاسیس کمیته نظارت بر تحریم‌ها در شورای امنیت را پیشنهاد کرده است. شورای امنیت تاکنون با صدور قطعنامه‌های ۱۷۳۷ (دی ماه ۱۳۸۵)، ۱۷۴۷ (فروردین ۱۳۸۶)، ۱۸۰۳ (اسفند ۱۳۸۶)، ۱۸۰۵ (مهر ۱۳۸۷) ایران را به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تحریم کرده است. هدف از اعمال این تحریم‌ها توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران عنوان شده است. این در حالی است که چهارمین قطعنامه شورای امنیت برخلاف میل واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران تصویب نکرده و تنها به عنوان نشانه اتحاد بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران تعبیر شده است.

قطعنامه چهارم از ایران می‌خواهد سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را هرچه سریع‌تر اجرا کند. دولت جورج بوش طی ماه‌های گذشته تلاش کرده است سیاست خود را در قبال ایران منعطف کند، به گونه‌ای که حتی افزون بر طرح بازگشایی دفتر دیپلماتیک واشنگتن در تهران، اجازه تاسیس انجمن آمریکایی شورای ایرانیان- آمریکاییان در تهران را نیز صادر کرده‌است. از سوی دیگر اما دولت بوش تلاش کرده است تا با صدور قطعنامه چهارم اجماع منسجمی از اعضای شورای امنیت علیه ایران به نمایش بگذارد. این در حالی است که مقام‌های کاخ سفید از روند اجرا و تحقق این قطعنامه‌های تحریم‌کننده رضایت ندارند. از همین رو، برایان هوک، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سازمان‌های بین‌المللی در مصاحبه با روزنامه جرزوالم پست، گفته است: شورای امنیت سازمان ملل باید کمیته‌ای را برای نظارت بر تحریم‌های خود علیه ایران تشکیل دهد تا از این طریق «حقه‌های» افراد و شرکت‌هایی را که به این تحریم‌ها بی‌توجه هستند، را بهتر شناسایی کند. وی افزوده است: فکر می‌کنیم همکاری با شورای امنیت برای ارزیابی تحریم‌های آن بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جرزوالم پست، یکی از انتقادهای اسرائیل از شورای امنیت این است که تحریم‌های این شورا علیه ایران آن گونه که باید قوی نیستند و همین تحریم‌های موجود نیز به درستی اجرا نمی‌شوند.

هوک اعلام کرده است: پیش از این صحبت‌هایی درخصوص تشکیل کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت انجام شده اما تاکنون در اجرایی کردن این طرح موفقیتی حاصل نشده است. معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حالی خواستار تشکیل کمیته ای برای پایش تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شده است که رسانه‌های غربی دست کم در یک هفته گذشته تبلیغات بسیار گسترده‌ای را درباره تصمیم آمریکا برای دایر کردن دفتر حافظ منافع در تهران انجام داده و اعلام کرده اند که این اقدام آمریکا حکایت از تغییر رویکرد واشنگتن در قبال تهران دارد.

این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه به وقت نیویورک خطاب به اعضای موسسه صلح کارنگی، با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که به عقیده وی هنوز برای متقاعد کردن ایران به آنچه وی کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای خوانده، دیر نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گیتس مدعی شد: من فکر می‌کنم با توجه به فشارهای جامعه بین‌الملل و فشارهای اقتصادی که موجب بروز دشواری‌هایی در داخل ایران شده است، هنوز هم می‌توان آنها را متقاعد کرد که یک تغییر در سیاست خود ایجاد کرده و مسیر دیگری را دنبال کنند؛ علاوه بر آن این کار احتمالا نیازمند تضمین‌هایی در زمینه مسائل امنیتی خواهد بود.