تکذیب دریافت نامه محرمانه از آمریکا

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه - عکس: AP سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد

تکذیب دریافت نامه محرمانه از آمریکا

دنیای اقتصاد - سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز دریافت نامه محرمانه را از سوی آمریکا تکذیب کرد.

موضوع رابطه تهران - واشنگتن طی چند ماه گذشته به یکی از محورهای اصلی در ایران و نیز در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

در تازه‌ترین تحول، روزنامه آمریکایی مک کلاتچی خبر داد که دولت بوش نامه‌ای محرمانه برای دولت نهم ارسال کرده است. برپایه این خبرها که سه روز پیش منتشر شده، دولت بوش قرار است در اواسط نوامبر (آذر ماه) پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تصمیم مهم خود را درباره ارتباط با ایران اعلام کند. انتشار این خبر، در حالی که دولت کنونی آمریکا جمهوری‌خواه است و بالطبع به سناتور جان مک کین، نامزد حزب یاد شده گرایش دارد، از سوی ناظران سیاسی شیوه‌ای برای افزایش میزان آرای موجود در سبد جمهوری‌خواهان ارزیابی می‌شود.

این گمانه وقتی معنادار تر می‌شود که نظرسنجی‌های تازه از افزایش قابل توجه آرای سناتور باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در برابر مک‌کین حکایت می‌کنند. دولت بوش افزون بر انتشار چنین اخباری که صحت آنها مورد تردید واقع شده است، گام‌های دیگری نیز برای نزدیکی به ایران برداشته است. اعطای مجوز به انجمن آمریکایی شورای ایرانیان - آمریکائیان برای تاسیس دفتر در تهران در زمره رفتارهای مسالمت جویانه دولت بوش نسبت به ایران قلمداد می‌شود.

این در حالی است که حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، با تکذیب خبر دریافت نامه محرمانه از سوی آمریکا دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت:‌ آنچه در عرصه واقعیت اتفاق می‌افتد، تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است که نمونه آن اعمال تحریم‌ها علیه اشخاص و شرکت‌های خارجی به صورت غیرقانونی است.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه به اقدام آمریکا علیه شرکت‌های روسی و غیرروسی است.

جمعه گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: از ۲۳ اکتبر سال جاری ۱۳ شرکت خارجی از جمله دو شرکت روسی و چینی را به دلیل همکاری‌های نظامی با ایران، سوریه و کره‌شمالی تحریم کرده است. قشقاوی هم چنین اقداماتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکا با اقدام یک جانبه‌ خود در اعمال تحریم‌ها نشان داد که مانور وحدت بین ۱+۵ را نیز نادیده گرفته و یک جانبه عمل کرده است؛ به گونه‌ای که شرکت‌های کشورهای عضو ۱+۵ را نیز هدف قرار داده است. این رویکرد بی‌پایه و اساس بودن شعار مخالفت جهان با برنامه‌ هسته‌ای ایران را نشان داد.

وی افزود: آنچه که در عمل دیده می‌شود، تداوم رویکرد خصمانه آمریکا علیه منافع و ملت ایران است و تبلیغات رسانه‌ها در مسائلی مانند نامه و دفتر حفاظت منافع تناقض آمیز است و اینها کارهای رسانه‌ای برای پوشش دادن به تداوم رویکرد خصمانه علیه ملت ایران است. وی تاکید کرد: هیچ درخواست رسمی برای افتتاح حافظ منافع آمریکا در تهران به جمهوری اسلامی ایران واصل نشده است و مسائل مطرح شده جز گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای چیز دیگری نیست که نیاز به موضع‌گیری داشته باشد.

قشقاوی همچنین درباره اظهارات اوباما درباره مذاکره با ایران، این اظهارات را تبلیغاتی دانست و گفت که باید منتظر مواضع عملی آنان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: چون موقع تبلیغات انتخابات آمریکا است، این گونه مسائل تشدید می‌شود و ما موضع خاصی در مورد کاندیداها یا اظهاراتشان فعلا نداریم و این برعهد‌ه‌ خود آمریکایی‌ها است که انتخاب کنند. باید منتظر مواضع عملی آنها باشیم و ببینیم که آیا حقیقتا تغییر اساسی خواهد داشت یا خیر و آیا منافع و حقوق ملت ایران را قبول دارند و اشتباهاتشان را می‌پذیرند؟

وی افزود: آنها باید تکلیف عملی‌شان را با منافع و مردم ما روشن کنند و در این شرایط است که متناسب با واقعیات‌ها می‌توان تحلیل مناسب داشت.

ماهیت منافقین عوض نشده است

قشقاوی با اشاره به اعتراض جمهوری اسلامی ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اقدام دولت انگلیس و خروج اموال گروهک تروریستی منافقین از توقیف گفت: ما تاکید داشتیم که هیچ تغییری در هویت و ماهیت فرقه‌گرایانه و تروریستی منافقین ایجاد نشده و آنان همچنان در فهرست‌های رسمی تروریستی قرار دارند.

وی افزود: کشتار بیش از ۱۲‌هزار انسان در ایران و کردها و شیعیان و افراد و شخصیت‌های مختلف در پرونده‌ آنها قرار دارد و اطلاعات نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف غربی کمتر از اطلاعات ما نیست؛ چرا که این گروهک اقداماتی برای پول‌شویی و نقض قوانین کشورهای غربی انجام داده و اقدامات وسیع و گسترده‌ای دارند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که ماهیت آنها عوض شده است.

تجدید نظر غرب درباره تروریسم

قشقاوی درباره قصد آمریکا برای خارج کردن نام ملاعمر از فهرست افراد تروریست و تحت تعقیب، اظهار کرد: اینها نشان می‌دهد که غربی‌ها یک تجدیدنظر اساسی در برخورد با تروریسم و تروریست‌ها دارند که شاخصه‌ این تجدیدنظر و تحول را در آن چه که قبلا به عنوان مبارزه با تروریسم به آن می‌گفتند، در جاهای مختلف می‌توان دید.

توصیه به مذاکرات پلکانی تهران-واشنگتن

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا خواستار گفت‌وگوی ایالات متحده با ایران شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و استاد دانشگاه‌هاروارد در مقاله‌ای که از او در مجله نیوزویک چاپ شد، تصریح کرده است: سابقه تاریخی نشان می‌دهد آمریکا در گذشته با دشمنان بسیار خطرناکتر از ایران و ونزوئلا گفت‌وگو کرده است. دشمنانی که خطر آنها برای امنیت آمریکا به مراتب از تهران و کاراکاس بیشتر بوده است. استاد مدرسه کندی دانشگاه‌هاروارد خود با اشاره به مخالفت آمریکا با موضوع هسته‌ای ایران نوشته است: به جای اینکه به استفاده از نیروی نظامی‌علیه ایران متمرکز شویم، آیا این مساله منطقی‌تر نخواهد بود که به رییس‌جمهوری آتی توصیه کنیم تا با ایران گفت‌وگو کند؟

برنز تصریح کرده است: البته منظور من از گفت‌وگو با ایران این نیست که آمریکا بی‌درنگ با محمود احمدی‌نژاد به گفت‌وگو بنشیند، بلکه واشنگتن باید ابتدا در سطوح پایین‌تر به گفت‌وگو و تماس‌های خود ادامه دهد، سپس در سطح عالی گفت‌وگو کند.