اجرای طرح تحول تبعات سختی در اقتصاد دارد

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور گفت: طرح تحول اقتصادی نیاز به سازماندهی و برنامه اقتصادی علمی دارد. دکتر محمد ستاری‌‏فر در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برنامه دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی که بخشی از آن با هدفمند کردن یارانه‌‏ها محقق می‌‏شود، اظهار داشت: وقتی هیچ کدام از برنامه‌‏های اصلاحی که دولت در سه سال و نیم گذشته اعلام به اجرای آن کرده، انجام نشده است، آیا می‌‏توان بدون پیش زمینه‌‏ها، چنین طرح بزرگی را اجرا کرد؟

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور با بیان اینکه بررسی‌‏ها نشان می‌‏دهد که اجرای این پروژه در سال پایانی عمر دولت امکان‌‏پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در سال پایانی عمر دولت که همه دستگاه‌‏ها درگیر انتخابات می‌‏شوند و رقابت خانمان‌‏سوز انتخاباتی آغاز می‌‏شود، آیا درست است در فضای پرالتهاب انتخاباتی یکی از اساسی‌‏ترین و مهم‌ترین برنامه‌‏های اقتصاد ایران اجرا شود؟

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: به اعتقاد من اکنون زمان مناسب برای اجرای این طرح نیست، زیرا هم انتخابات را پیش رو داریم و هم بحران اقتصاد دنیا بر درآمدهای کشور تاثیر می‌‏گذارد.

وی گفت: حتی در خوشبینانه‌‏ترین حالت اگر تمام زمینه‌‏ها فراهم باشد، نرخ تورم کالا و خدمات که به ۳۰‌درصد رسیده و تورم جهش بزرگتری دارد، اجرای این طرح تبعات سختی در اقتصاد در پیش دارد. رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور افزود: اگر آقای رییس‌جمهور عزم خود را برای اجرای این طرح جزم کرده بهتر است ابتدا اعلام کند که منابع اجرای این طرح کجاست که اعلام می‌‏کنند می‌‏خواهند پول اضافه پخش کنند.

وی هشدار داد: تا زمانی که جامعیت برنامه و میزان فراگیری طرح اصلاح یارانه‌‏ها مشخص نشده، نباید این اقدام اساسی در اقتصاد اجرا شود، زیرا طرحی که در چنین فضایی اجرا شود، محکوم به شکست می‌‏شود.

دکتر ستاری‌‏فر خاطر نشان کرد: اگر این برنامه حق است ولی زمان آن ناحق است. به قول مرحوم شریعتی که می‌‏گفت حرف حق در جغرافیای باطل، قاتل خویشتن است. جغرافیای آن در زمان تورم و بحران جهانی، جغرافیای باطل و نامناسبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تا زمانی که تفکر اجرایی دولت در بخش اقتصاد تفکر تثبیت باشد، اجرای این طرح راه به جایی نمی‌‏برد، گفت: وقتی تعیین قیمت‌‏ها دستوری است و دستوری نرخ بهره تعیین می‌‏شود، آیا می‌‏توان در چنین اقتصادی پذیرفت که در یک بخش قیمت آزاد باشد و در جای دیگر همان اقتصاد قیمت‌‏ها کنترل شود؟

وی افزود: اگر دولت راهبرد داشته باشد که قیمت‌‏ها را براساس موازین عرضه و تقاضا تعیین کند، نمی‌‏توان در جایی آزاد و در جایی کنترل صورت بگیرد.