پایان ماجرای مشایی در مجلس

دنیای اقتصاد - نمایندگان مجلس روز گذشته کلیات طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست‌جمهوری و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رد کردند.

چهل روز پیش نمایندگان یک فوریت این طرح را تصویب کرده بودند. به این ترتیب طرح پرحاشیه انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری با ۱۲۰رای موافق و ۱۱۳رای مخالف از مجموع ۲۴۵نماینده حاضر تنها با اختلاف سه رای از دستور کار مجلس خارج شد تا اسفندیار رحیم مشایی به آسودگی سفرش به ایالات متحده را به پایان برساند. این طرح که در واکنش به اظهارات تاریخی رحیم مشایی، رییس این سازمان مبنی بر ابراز دوستی با مردم اسرائیل در مجلس مطرح شد، توانست با قید یک فوریت از تصویب مجلس بگذرد تا از این رهگذر مجلس بتواند نقش نظارتی خود را بر این سازمان افزایش دهد. هرچند درپس پرده این طرح نوعی واکنش مجلس به بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد به دلیل عدم برخوردش با رحیم مشایی نهفته بود و نمایندگان خواستند به این طریق مشایی را از ریاست‌جمهوری جدا کنند اما پس از آن‌که این غائله (سوال از رییس‌جمهور به موازات طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی) با بیانات مقام معظم رهبری خاتمه یافت، نمایندگان مجلس هم روز گذشته با استناد به همین موضوع تصمیم گرفتند کل طرح را از دستور کار خارج کنند.

بر این اساس پس از رد طرح در کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیت ملی و سیاست خارجه کلیات آن نیز نتوانست از فیلتر نمایندگان عبور کند و این سازمان به عنوان یکی از معاونت‌های رییس‌جمهوری به کار خود ادامه خواهد داد.

مخبر کمیسیون اجتماعی و موافقان رد کلیت طرح بر این عقیده بودند که اهمیت صنعت توریسم در اقتصاد به دلیل کسب درآمد ارزی، ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ایجاب می‌کند که این سازمان کماکان به شکل فعلی اداره شود. علاوه‌بر این که وزارت ارشاد خود دستگاه اجرایی عریض و طویلی است که نمی‌تواند با وجود مشکلات خود این سازمان گسترده را تحت‌نظر یکی از معاونت‌های خود قرار دهد.

موافقان معتقد بودند که برای بحث نظارت بر این سازمان علاوه ‌بر تذکر و سوال حتی می‌توان تابوی سوال از رییس‌جمهور را شکست و نباید به دلیل بحث نظارت اقدام به چنین کاری کرد. در مقابل مخالفان رد نیز تنها به دلیل اهمیت این سازمان در اقتصاد کشور و بها دادن به آن براساس اهداف پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز معتقد بودند که چون سازمان مزبور نتوانسته به اهداف خود و رشد صنعت توریسم در کشور به‌ویژه پس از ادغام آن با ریاست‌جمهوری در سال ۸۲ دست یابد، باید برای نظارت مجلس در این بخش، سازمان به وزارتخانه‌های ارشاد و صنایع ملحق شود تا نمایندگان در صورت هر گونه کاستی بتوانند وزیران مربوطه را مورد بازخواست قرار دهند.

اما در نهایت موافقان و مخبر کمیسیون توانستند با استناد به بیانات مقام معظم رهبری و اینکه طرح مذکور واکنشی به یک فرد خاص بوده است، نظر مساعد نمایندگان را برای رد کلیات طرح جلب کنند و با تصویب نمایندگان کل طرح برای همیشه از دستور کار مجلس خارج شد تا غائله مشایی هم برای همیشه بایگانی شود.