سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: هیچ مجوز قانونی برای پرداخت نقدی یارانه‌‏ها وجود ندارد، مگر اینکه اراده دولت حاکم شود. حسین مرعشی در گفت‌‏وگو با ایلنا با اشاره به طرح دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌‏ها اظهار داشت: با توجه به اینکه در قوانین کشور هیچ مجوزی برای پرداخت یارانه به صورت نقدی وجود ندارد، به نظر نمی‌‏رسد مجلس هم با توجه به ابعاد تورمی این طرح چنین اجازه‌‏ای را به دولت بدهد. وی با تاکید بر این نکته که با گذشت سه سال از عمر دولت نهم، هنوز هیچ تئوری اقتصادی مشخصی را نمی‌‏توان برای این دولت متصور شد، تصریح کرد: تنها نکته‌‏ای که می‌‏توان فهمید این است که دولت آقای احمدی‌‏نژاد اقتصاد را در خدمت سیاست قرار داده که نمونه بارز آن اجرای اصل ۴۴ است.

مرعشی روح حاکم بر سیاست‌‏های کلی اصل ۴۴ را کارآمدی اقتصاد ملی و عبور از اقتصاد دولتی دانست و عنوان داشت: این سیاست‌‏ها باید موجب بالارفتن بهره‌‏وری و افزایش ثروت جامعه شوند، ضمن اینکه میزان مالیات‌‏ها را افزایش می‌‏دهد و علاوه برآن دولت با دریافت مالیات کارآیی اجتماعی خود را بالا می‌‏برد.

وی گفت: دولت از بدو شروع اجرای اصل ۴۴ عنوان کرده که من می‌‏گویم این سهام به چه کسانی باید داده شود و در نهایت سهام ناشی از اجرای قانون خصوصی‌‏سازی به کسانی داده شد که نه دولتی محسوب می‌‏شوند و نه بخش خصوصی و نتیجه این شیوه خصوصی‌‏سازی منجر به کارآمدی و بهره‌‏وری در اقتصاد نشد.

وی با اشاره به اینکه دولت در مواقع اضطراری تصمیمات اقتصادی خود را اجرایی می‌‏کند، خاطر نشان ساخت: حرکت این دولت در اقتصاد زیگزاگی بوده به طوری که اگر واگذاری سهام به گروه‌‏های طرفدار دولت لازم باشد، دولت طرفدار سیاست‌‏های تعدیل می‌‏شود. اگر رفتن پشت تریبون و حمایت از منافع کارگران را به نفع خود ببیند واگذاری را هو می‌‏کند یا فروش سهام یک بانک را متوقف می‌‏کند و علیه مافیا شعار می‌‏دهد.

مرعشی تصریح کرد: دولتی که به دنبال ریشه دواندن باشد، هرکاری که این هدف را محقق کند، انجام می‌‏دهد ولو از یک نظم و قاعده فکری تبعیت نکند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه دولت مدعی است که قانون برنامه چهارم را اجرا می‌‏کند، خاطرنشان کرد: ادعای اجرای برنامه چهارم از سوی دولت بیشتر به یک جوک شباهت دارد، در حالی که نمونه آشکار عدم اجرای قانون در مورد بانک‌‏ها اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: حکم صریح برنامه چهارم براین موضوع تاکید داردکه دولت نباید در تخصیص منابع بانک‌‏ها دخالت کند، اما دولت رسما در سه سال گذشته تمام قدرت وام‌‏دهی بانک‌‏ها را در اختیار گرفت و امروز ریشه بحران نقدینگی و ناکارآمدی بانک‌‏ها از همین دخالت‌‏ها ناشی شده است.

وی تصریح کرد: اگر برنامه چهارم اجرا شده بود دیگر نیازی به طرح تحول اقتصادی نبود، چون در برنامه پیش‌‏بینی شده بود که حامل‌‏های انرژی از آغاز برنامه آزاد و به قیمت خلیج فارس تبدیل شود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه اولین موضوعی که پیش از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌‏ها باید بررسی شود، شناور کردن نرخ‌‏هاست، گفت: اگر قدر مطلق یارانه‌‏ها در یک مقطعی ثابت می‌‏شد، بعد از مدتی حجم یارانه‌‏ها در مدتی کم شده و با یک اقدام ضربتی می‌‏شد آن را حذف کرد.

مرعشی افزود: روندی که دولت آقای خاتمی در پیش گرفته بود که بنزین سالانه رشد ۲۰‌درصدی را پشت سر بگذارد، اگر توسط مجلس هفتم متوقف نمی‌‏شد، امروز قیمت بنزین ۲۰۰ تومان بود و افزایش آن به ۴۰۰ تومان مشکلی ایجاد نمی‌‏کرد.مرعشی این روش‌‏ها را تجربه شده عنوان کرد و اذعان داشت: کسی که به دنبال کشورداری باشد،این راه‌حل‌‏ها را به سرعت پیدا می‌‏کند، در حالی که دولت آقای احمدی‌‏نژاد همه چیز را در گرو اهداف سیاسی گروه کوچکی دیده تا موقعیت سیاسی خود را تثبیت کند. دولت نهم همواره به دنبال این بوده که با توزیع منابع ملی به جای توسعه اقتصادی که همه از آن سود می‌‏برند، اهداف سیاسی خود را پیش ببرد.