اولین نشست تخصصی انجمن کارگردانان خانه تئاتر با عنوان «شب‌های کارگردان» با موضوع بررسی جایگاه صنفی خانه تئاتر در فعالیت‌های اجتماعی در حالی برگزار شد که حاضران در جلسه بر لزوم ارائه پیش‌نویسی به کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر تعریف جایگاه شغلی هنرمندان در وزارت کار تاکید کردند.

در ابتدای این نشست غلامعباس توسلی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه که به عنوان کارشناس میهمان در این نشست تخصصی حضور پیدا کرده بود، با اشاره به نقش مهم اصناف در فعالیت‌های اجتماعی گفت: به کاربردن واژه اتحادیه‌های صنفی بسیار سنجیده‌تر از واژه صنف است، زیر اصل ماجرا در این است که برای تشکیل یک اتحادیه صنفی، عده‌ای بی‌قدرت در کنار هم جمع می‌شوند و از منافع خود دفاع می‌کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه به جایگاه خانه تئاتر در تقسیم‌بندی‌های علمی ‌صنوف در علم جامعه‌شناسی تصریح کرد: آنچه که من در اساسنامه خانه تئاتر دیدم، نشان دهنده این است که فعالیت‌های صنفی خانه تئاتر بیش از یک صنف معمولی است و این مکان محلی است برای انباشت خرد جمعی که می‌تواند خدمات قابل توجهی را به تئاتر کشور بکند.

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر هم که در این نشست حضور پیدا کرده بود، گفت: تا زمانی که تعریف مناسبی برای فعالیت‌های شغلی هنرمند در نهادهای دولتی چون وزارت کار وجود ندارد نمی‌‏توانیم به ارتقای فعالیت‌های صنفی امید چندانی داشته باشیم، ضمن اینکه در این سال‌ها تلاش زیادی انجام دادیم تا بتوانیم خانه تئاتر را به عنوان یک موسسه فرهنگی هنری که فعالیت‌های صنفی را هم دنبال می‌کند تبدیل به یک سندیکای منسجم و قدرتمند بکنیم که متاسفانه تا به امروز به اهداف لازم دست پیدا نکردیم.مدیرعامل خانه تئاتر با تاکید بر این نکته که این نهاد یک نهاد مستقل و غیروابسته است، تصریح کرد: طبق اساسنامه، خانه تئاتر یک مکان مستقل است که تا به امروز به‌رغم کمک‌های دولتی که به آن شده به هیچ عنوان وابسته به جایی نیست اگر زمانی ما را زیر سوال بردند و گفتند که این بودجه دولتی چیست، با جرات خواهیم گفت که این بودجه یک بودجه مصوب از سوی مجلس شورای اسلامی ‌به عنوان یک نهاد مردمی ‌است. بنابراین تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که از جایی دستور نگیریم و آنچه که انجام می‌دهیم در جهت اهداف خانه تئاتر باشد.

پیگیری بیمه تکمیلی، طرح تکریم هنرمندان بالای ۶۰ سال، راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان، پرداخت وام‌های بلاعوض، راه‌اندازی تعاونی مسکن خانه تئاتر، تلاش برای حذف مالیات۵‌درصدی هنرمندان تئاتر و برپایی جلسات و نشست‌‏های مختلف از جمله برنامه‌هایی بود که راد به آنها اشاره کرد و آن را تلاشی برای پیگیری حقوق صنفی اعضا دانست.

طاهر احمدی، کارشناس رسمی‌ دادگستری تهران هم در این جلسه تخصصی با اشاره به توجه ویژه قوه قضائیه در سال‌های اخیر به فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر و سینما گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر کارگروه‌هایی ویژه در دادگستری تهران فعالیت داشتند که وقت خود را به رسیدگی شکایات مطرح شده در عرصه سینما و تئاتر صرف می‌کنند و این نشان دهنده به رسمیت شناخته شدن مقوله تئاتر با تلاش نهادهایی چون خانه تئاتر است. وی با اشاره به موضوع کسر دستمزد از هنرمندان تئاتر به عنوان مالیات گفت: با تحقیقاتی که انجام گرفته، خانه تئاتر به عنوان یک موسسه ثبت شده فرهنگی می‌تواند در زمینه مسائل مالیاتی قدم بردارد و نسبت به مساله اخیر کسر دستمزد به عنوان مالیات شکایت کند و تا آنجا که این تحقیقات ادامه پیدا کرده، رای دادگاه به نفع خانه تئاتر خواهد بود. محمد یعقوبی نویسنده و کارگردان تئاتر هم در این نشست با تاکید براین عقیده که خانه تئاتر به هیچ عنوان ویژگی‌های یک صنف را ندارد، خاطر نشان کرد: خیلی خوش‌بینانه است که بخواهیم نسبت به فعالیت‌های خانه تئاتر به عنوان یک صنف نگاه کنیم، زیرا خانه تئاتر فقط زاییده یک تلاش ارزشمند و جمعی است که در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی‌و تاکید وی بر تاسیس انجمن‌های غیردولتی تاسیس شد.

این عضو خانه تئاتر تصریح کرد: ما وقتی راجع به یک صنف صحبت می‌کنیم بدون هیچ حرفی از یک شغل حرف می‌زنیم، پس وقتی هنوز برای ما شغلی در وزارت کار تعریف نشده چگونه می‌توانیم داعیه فعالیت صنفی داشته باشیم.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که خانه تئاتر تاکنون در این زمینه انجام داده تشکیلاتی کار کردن برای ماهیت صنفی دادن به هنر و ارائه خواسته‌های صنفی است و البته اینکه خود تئاتری‌ها نیز در این جریان حضور دارند خود مساله دیگری است که باید به آن هم توجه کرد.

یعقوبی با اشاره به تلاش خانه تئاتر به اینکه تئاتر یک شغل است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کاری که باید در حال حاضر به آن توجه کرد ارائه پیش‌نویسی از سوی خانه تئاتر به کمیسیون فرهنگی مجلس برای تشکیل لایحه تعریف شغلی حرفه تئاتر در فهرست مشاغل وزارت کار و مطرح شدن آن در مجلس است.