دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه‌ رادیویی ان پی آر نیویورک در پاسخ به این سوال که ایران چه پیشنهادی دارد که روابط ایران و آمریکا به سمت جلو برود، گفت: من نامه برای بوش نوشتم و اعلام آمادگی کردم که در سازمان ملل با وی گفت‌وگو کنم. در قضیه عراق هم به تقاضای دولت آمریکا در مورد عراق پاسخ مثبت دادیم و با آنها مذاکره کردیم و در واقع هر کاری که می‌شده ما انجام داده‌ایم، اکنون نوبت دولت آمریکاست. احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش های ایران برای عادی سازی روابط دو کشور:

اکنون نوبت آمریکاست

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد که به همراه یک هیات ایرانی در نیویورک به سر می‌برد در گفت وگو با هیات سرپرستی و دبیران روزنامه لس آنجلس تایمز و البته رادیو ان.پی.آر به سوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه‌ رادیویی ان.پی.آر (NpR) نیویورک در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه پیشنهادی دارد که روابط ایران و آمریکا به سمت جلو برود و مشکلات در این زمینه حل شود، گفت: ما هیچ وقت نیامدیم در داخل آمریکا مزاحم مردم آمریکا شویم و برای مردم آن کشور مشکل ایجاد کنیم، اما دولت آمریکا این کار را کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون شما به عنوان رییس‌جمهور چه اقداماتی در این ارتباط انجام داده‌اید و چه قدم‌هایی برداشته‌اید، گفت: من نامه برای بوش نوشتم و اعلام آمادگی کردم که در سازمان ملل با وی گفت‌وگو کنم. ما در قضیه عراق به تقاضای دولت آمریکا در مورد عراق پاسخ مثبت دادیم و با آنها مذاکره کردیم و در واقع هر کاری که می‌شده ما انجام داده‌ایم، اکنون نوبت دولت آمریکاست.

در همین حال احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه لس آنجلس تایمز درباره مشکلات اقتصادی ایران ازجمله تورم، بیکاری و فرار سرمایه اظهار کرد : این مشکلات در همه جا و حتی در آمریکا نیز وجود دارد و طبیعی است که اقتصاد کشور ما از تبعات اقتصاد جهانی نیز تاثیر می‌پذیرد. کشور ایران سال‌ها است که با ادعاهای واهی تحت تحریم قرار گرفته است. همچنین طبیعی است که وقتی قیمت‌های جهانی بالا می‌رود ،ایران نیز آسیب می‌بیند.

وی با بیان این که دولت ایران تمام تلاش خود را برای اصلاح وضع اقتصادی مردم ایران انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: مسوول اقتصاد، دولت است و ما در جهت اصلاح وضع و رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: اقتصاد ایران با اقتصاد آمریکا متفاوت است. اقتصاد ایران درون‌گراست و مردم خود آن را اداره می‌کنند و ما فقیر آنچنان که در آمریکا هست در ایران نداریم و آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

رییس دولت نهم در مورد مشکلات نظام مالی دولت آمریکا، علت ایجاد این مشکل و راه‌حل آن گفت: فکر می‌کنم مشکلات اقتصادی را باید در عملکردها و گذشته دید، چراکه این مشکلات یکباره ایجاد نمی‌شوند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: دولت آمریکا باید با سایر ملت‌ها با احترام برخورد کند، با آنها روابط احترام‌آمیز و عادلانه داشته باشد و ما بر اساس این شرایط علاقه‌مندیم روابط دوستانه‌ای با آمریکا داشته باشیم. وی با اشاره به حمله‌ آمریکا به عراق و هزینه‌های سنگینی که این امر به اقتصاد آمریکا تحمیل کرد ، گفت: یکی از مشکلات آمریکا ایجاد این جنگ بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت آمریکا سعی می‌کند مشکل عده‌ای خاص را حل کند و به فکر حل مشکل مردم نیست، گفت: این درحالی است که مشکل اقتصادی به مردم آمریکا فشار می‌آورد و اکنون آنها در زمینه مسکن، بهداشت، خوراک و زندگی روزمره دچار مشکلاتی هستند. ما از این وضعیت خوشحال نیستیم؛ چراکه مردم هر جا که تحت فشار قرار گیرند ما از آن ناراحت می‌شویم. احمدی‌نژاد در برابر این پرسش که آیا شما فکر می‌کنید که در تقابل با آمریکا پیروز شده‌اید، اظهار کرد: ما از تقابل استقبال نمی‌کنیم و معتقدیم که باید با گفت‌وگو و احترام متقابل مسائل را حل کرد و در واقع رویکرد آمریکا که می‌خواهد مسائل را با تضاد و تقابل حل کند درست نیست.

وی ادامه داد: دولت آقای بوش نه فقط به ملت آمریکا بلکه به ملت‌های مختلف آسیب زد و این سیاست درستی نیست که بخواهیم منطق زورگویی را در دنیا حاکم کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: دولت آقای بوش نه تنها در برابر ملت ایران، بلکه در برابر ملت افغانستان، عراق و فلسطین نیز شکست خورد.

مناظره با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

احمدی‌نژاد در ادامه این مصاحبه گفت: دولت آمریکا باید روی مسائل داخلی آمریکا متمرکز شود و این مسائل را حل کند و دیگر این دوران تمام شده که مشکل داخل آمریکا را به کشورهای دیگر منتقل کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: آمریکا کشوری بزرگ و پراستعدادی است و اگر دولتی در این کشور بر روی کار بیاید که بر استعدادهای داخلی این کشور متمرکز شود می‌تواند مشکلات آمریکا را حل کند. دولت آمریکا باید روابطش را با دیگر کشورها بر اساس احترام و عدالت تنظیم کند و به جای هزینه‌های سنگین نظامی ،این هزینه‌ها را صرف رفاه مردم آمریکا کند، با سایر ملت‌ها با احترام برخورد نماید، روابط احترام‌آمیز و عادلانه داشته باشد و ما بر اساس این روابط علاقه‌مندیم که روابط دوستانه‌ای با آمریکا داشته باشیم.

احمدی‌نژاد گفت: من حاضرم با هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صحن سازمان ملل مناظره و گفت‌وگو کنم، چرا که ما اهل گفت‌وگو، منطق و عدالت هستیم و دوست داریم بر این اساس با همه تعامل کنیم و فکر می‌کنیم این به نفع ملت‌هاست.

در ایران کسی تحت فشار نیست

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در باره تحت فشار بودن تعدادی از فعالان سیاسی و اساتید دانشگاه در ایران گفت: این حرف‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است. این‌ها در ایران واقعیت ندارد. در ایران آزادی و قانون حاکم است و آیین دادرسی قوه‌ قضائیه ما از مترقی‌ترین آیین دادرسی‌ها است. به نحوی که یک نفر می‌تواند بیش از پنج بار درخواست فرجام‌خواهی کند.

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز گفت: یعنی در ایران کسی تحت فشار نیست و در زندان نیست؟ رییس‌جمهور در پاسخ گفت: اگر کسی جرمی مرتکب شود در دادگاه علنی با حضور وکیل به جرمش رسیدگی و طبق قانون عمل می‌شود.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: ۹۸ درصد مردم طرفدار نظام ما هستند و ما نیازی به این کارها نداریم. هر سال چندین راهپیمایی ده‌ها میلیونی به نفع نظام برگزار می‌شود. مردم ما به صورت خودجوش در این راهپیمایی‌ها و مراسم‌ها شرکت می‌کنند. روابط دولت ایران با مردم صمیمانه است و من به عنوان رییس‌جمهور با مردم در خیابان‌ها و دانشگاه ارتباط دارم.

دل ما برای همه می‌سوزد

وی در پاسخ به این که عده‌ای می‌گویند شما و بوش با یکدیگر شباهت‌هایی دارید از جمله اینکه هر دوی شما دارای اعتقاداتی هستید و می‌گویید که مامور خداوند هستید، رییس‌جمهور پاسخ داد: من چنین ادعایی ندارم، اگر آقای بوش چنین ادعایی دارند از خودش بپرسید.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اتمام دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش آیا دل‌تان برای او تنگ می‌شود یا نه، گفت: دل ما برای همه می‌سوزد. از اینکه کسی کار زشتی بکند ناراحت می‌شویم. بوش فرصت‌هایی را که برای خدمت به مردم آمریکا داشت، از دست داد و علیه دیگر ملت‌ها کار کرد، در صورتی که می‌توانست از این فرصت‌ها به نحو احسن به نفع مردم خود استفاده کند و کارها را به خوبی پیش ببرد.