تاییدیه مدرک آکسفورد کردان دریافت شده است

دارندگان مدارک جعلی از دولت پالایش می‌شوند

زهرا واعظ: دیروز حاشیه جلسه هیات وزیران بدون حضور رییس‌جمهور هم خبرساز بود. رییس‌جمهور که به منظور شرکت در مراسم اعطای سردوشی به دانش‌آموختگان نوزدهمین دوره دانشگاه نیروی انتظامی، برگزاری جلسه هیات دولت را به معاون اول خود محول کرده بود، در جمع خبرنگاران حضور نیافت. اما مهم‌ترین موضوعی که از سوی خبرنگاران رسانه‌های مختلف پیگیری می‌شد، موضوع صحت مدرک دکترای کردان وزیر کشور و نیز بحث برکناری رحیم مشایی از سمت خود بود.

اگرچه وزیر کشور در مقابل خبرنگاران حاضر نشد، اما رحیم مشایی در حالی که به سرعت محوطه حیاط هیات وزیران را ترک می‌کرد، از کسانی که می‌خواهند با وی مناظره کنند، درخواست کرد که قبلا نوار اظهارات وی را گوش دهند و سپس بگویند که درباره چه چیزی می‌خواهند مناظره کنند.

احمدی‌نژاد با کسی تعارف ندارد

در همین حال عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، رییس دفتر رییس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت از صدور نامه رییس‌جمهور به وزیر علوم به منظور بررسی مدارک مدیرانی که از سال ۶۴ به بعد مدرک خود را گرفته‌اند، خبر داد: تا در این میان مراحل شرکت در کنکور تا تحصیل مدرک آنها مورد بررسی قرار بگیرد.وی در توضیح گفته‌هایش افزود: بحث مربوط به مدرک یک شخص بحث ساده‌ای نیست؛ گاهی یک شخص به واسطه گذراندن دوره‌ای و سپری کردن یک فرآیند آموزشی، مدرکی را تحصیل می‌کند که خودش از عدم اعتبار این مدرک خبری ندارد.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: در حالت دیگر شخصی مدرک معتبری را می‌گیرد، اما برای وزارت علوم که متولی امر تایید مدارک است، معتبر نیست و حالت سوم این است که شخص از جعلی بودن مدرک خود خبر دارد و آن را ارائه و استفاده می‌کند و بهتر است بگوییم سوءاستفاده می‌کند.وی گفت: این کار به خاطر پالایش بدنه مدیریتی کشور صورت گرفته تا کسی وجهه مدیریتی کشور را خدشه‌دار نکند.

خبرنگاری از شیخ‌الاسلامی پرسید: چنانچه مشخص شود کسانی دارای مدارک جعلی هستند، چه برخوردی صورت می‌گیرد و آیا از کار برکنار می‌شوند یا خیر؟ که وی در پاسخ توضیح داد:‌ برخورد با افرادی که از مدرک خود سوءاستفاده می‌کنند، توسط مرجع قانونی و حقوقی صورت می‌گیرد، اما رییس‌جمهور با هیچ کسی تعارف ندارد و مسلما با افراد خاطی برخورد مدیریتی صورت می‌گیرد. رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: البته این بحث‌هایی که بنده مطرح می‌کنم، هیچ ربطی به آقای کردان ندارد. وی درباره بررسی مدرک وزیر کشور، از دریافت تاییدیه مدرک آکسفورد علی کردان وزیر کشور خبر داد و تصریح کرد: تاییدیه مدرک کردان آمده است و اکنون وزارت علوم که مسوول بررسی و تایید مدارک تمام اشخاص است، در حال بررسی این مدارک است. شیخ‌الاسلامی درباره برخورد با کسانی که مدرک آنها جعلی است، گفت: البته رییس‌جمهور چهارشنبه گذشته نامه‌ای به وزیر علوم برای بررسی مدارک مدیرانی که از سال ۶۴ به بعد مدرک خود را گرفته‌اند، صادر کرد تا از مراحل شرکت در کنکور تا تحصیل مدرک در مورد آنها بررسی شود. وی ادامه داد: در واقع هدف از این دستور و اقدام این است که در بدنه مدیریتی کشور پالایش ایجاد شود و آن تعداد محدودی که در این ارتباط در بدنه‌ مدیریتی کشور تخلف کرده‌اند، پالایش شوند. رییس‌دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت با مدیران متخلف در این ارتباط برخورد خواهد کرد، گفت: دولت مقام قضایی نیست، ولی برخورد مدیریتی می‌شود و اگر در واقع فردی به واسطه سوءاستفاده و استفاده از مدرک جعلی دارای مقام و منصبی یا حقوق ویژه‌ای شده، دولت با آن برخورد مدیریتی می‌کند. احمدی‌نژاد با کسی تعارف ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت به هر حال مدرک، تخصص فرد در حوزه‌ای را مشخص می‌کند و دولت نهم داعیه تخصص‌گرایی دارد حال با توجه به این مسائل ارائه مدرک جعلی چه نقشی را ایفا می‌کند، اظهار داشت: گاهی شخصی ادعا می‌کند که مدرک دکترا، فوق لیسانس یا لیسانس رشته‌ای را دارد یا دوره‌ای را گذرانده و حتی در رشته ورزشی توانسته کمربند مشکی یا مراتب دیگری را سپری کند، اما در کار فعلی و سمت او تاثیری ندارد.

شیخ‌الاسلامی گفت: مثلا بنده دوره دکترای مدیریت شهری و ترافیک را گذرانده‌ام، اما این تخصص هیچ نقشی در ریاست دفتر رییس‌جمهور ندارد؛ ولی اگر شخصی مدرک جعلی ارائه کند و بعد مشخص شود، صلاحیت عمومی این شخص زیر سوال می‌رود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه بحث من هیچ ربطی به آقای کردان ندارد، گفت: آقای کردان فردی را به دفتر دانشگاه آکسفورد فرستاده است، تا تاییدیه مدرک خود را بگیرد و وزارت علوم نیز این مساله را در دست بررسی دارد.

پیگیری مدرک کردان وظیفه وزارت علوم است

سوال در مورد صحت و سقم تایید مدرک دکترای کردان از دانشگاه آکسفورد، رحیمی، معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور را هم درگیر خود کرده است. به گونه‌ای که وی پیگیری این موضوع را وظیفه وزیر علوم دانست و گفت که وی به زودی در این زمینه اظهارنظر خواهد کرد. خبرنگاری از رحیمی درباره اظهارات الیاس نادران در مجلس که گفته بود باید موضوع مدرک معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز مورد بررسی و بحث قرار بگیرد، پرسید که رحیمی در پاسخ گفت: قبلا هم به این سوال پاسخ داده بودم که حاضرم در محکمه و در حضور قاضی آنچه آنها دارند، مطرح شود و مدارک ما هم ارائه شود. وی اضافه کرد: کارهای مهم‌تری در کشور وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کرد.وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رفع فیلتر پایگاه خبری «الف» پس از دستور اخیر رییس قوه‌قضائیه گفت: من از این امر خبر ندارم؛ البته دستور آقای شاهرودی را خطاب به آقای مرتضوی دیدم و آقای مرتضوی نیز پاسخ دادند، البته شکایت علیه «الف» فقط مربوط به این پرونده نیست و گویا شکایت‌های دیگری نیز در زمینه‌های امنیتی که باید از آقای مرتضوی سوال شود، هست.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور، در ادامه درباره دستور رییس‌جمهور برای بررسی مدارک دکترا و این که گفته می‌شود این دستور با توجه به شایعات و مطالبی که در مورد مدرک کردان مطرح شده، صادر شده است، گفت: این موضوع هیچ ربطی ندارد؛ در واقع این اتفاقی است که باعث می‌شود یک تصفیه نسبت به مدارک و عناوین ایجاد و سره از ناسره مشخص شود؛ در واقع مشخص شود کدام مدرک اصلی است و کدام اصلی نیست. رحیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که «نتیجه این عمل چیست، چه اتفاقی می‌افتد و فرضا با کسی که مدرکش جعلی باشد چگونه رفتار می‌شود؟» گفت:‌ بعد از آن طبق مقررات عمل می‌شود. وی گفت: البته آقای رییس‌جمهور در این مورد نگفتند که چه کار می‌کنیم و من از ایشان نپرسیدم، اگر پرسیده شود، طبیعتا می‌گویند: طبق قوانین و مقررات عمل شود.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که آیا طبق قانون مدنی برخورد می‌شود، نیز گفت: بله؛ در قانون مدنی و مقررات در این ارتباط دستوراتی وجود دارد. معاون رییس‌جمهور در پایان هم درباره این که گفته می‌شود دولت آیین‌نامه‌ای را مصوب و ابلاغ کرده تا دیگر در دستگاه‌های اداری از القاب دکتر و مهندس استفاده نشود، اظهار کرد: من این مطلب را نشنیده‌ام؛ در واقع به ما ابلاغ نشده و چنین مصوبه و بخشنامه‌ای را ندیده‌ایم.

طرح تغییر ساعت رسمی کشور از اول رمضان

معاون پارلمانی رییس‌جمهور دیروز همچنین از طرحی در مجلس خبر داد که بر اساس آن تغییر ساعت رسمی کشور به جای اول مهر از اول ماه رمضان صورت خواهد گرفت. وی در این زمینه به موضوع تغییر ساعت رسمی کشور با نظر مراجع تقلید و مجلس اشاره کرد و گفت: برای اینکه روزه‌داران با مشکل مواجه نشوند، طرحی از سوی نمایندگان تهیه شده که بر اساس آن تغییر ساعت رسمی کشور به جای اول مهر از اول ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون مجلس طرح تغییر ساعت رسمی کشور از اول ماه مبارک رمضان را ارائه کرده و دولت نیز با این موضوع کاملا موافق است.

تعداد معدودی از مسوولان مدرک جعلی دارند

درهمین حال، روز گذشته مشاور ارشد رییس‌جمهور نیز با اشاره به دستور احمدی‌نژاد مبنی‌بر بررسی مدارک تحصیلی برخی مدیران و مسوولان اجرایی گفت که این موضوع در راستای تکریم مقام علم و ارزش زحماتی است که فرد برای کسب مدارک دانشگاهی می‌کشد.وی در پاسخ به این سوال که اگر مدیری تخلف کرده باشد، طبق قانون از یک تا سه سال حبس برایش در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: من قانون را ندیده‌ام. وی در برابر اصرار خبرنگاران در این ارتباط گفت: قانون محترم است.

مشاور ارشد رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مطرح کردن مساله انتخابات در حال حاضر زود هنگام است، تاکید کرد: در هر صورت دولت بنا بر کار و فعالیت و برنامه دارد و تلاش می‌کند تحت فضایی که ایجاد می‌شود، کاری روی زمین نماند و با نشاط کار خود را پیگیری کرده و ادامه دهد. در واقع مشی‌ دولت این است که با نشاط و قوت همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند کارها را پیگیری کنند. وی همچنین درباره تعداد مدیرانی که ممکن است مدارک‌شان دارای مشکل باشد، اظهار کرد: این تعداد محدود و معدود هستند، تعداد زیادی از مدیران زحمت کشیده‌اند و مدارک تحصیلی کسب کرده‌اند. در واقع این اقدام در راستای حمایت از آنها و علم است.

بحث غیر سیاسی مشایی درباره اسرائیل

اسفندیار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که این روزها بحث استعفای وی از مقام خود یا برکناری وی از سوی رییس‌جمهور نقل محافل خبری شده و شاید بتوان گفت به‌گونه‌ای مباحث پیرامون مدرک دکترای کردان را تحت‌الشعاع قرار داده دیروز در حالی‌که به سرعت حیاط جلسه هیات‌وزیران را ترک می‌گفت، در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه بحث من درباره اسرائیل فرهنگی است و نه سیاسی گفت: آنها که می‌خواهند با من مناظره کنند، دقیقا نوار صحبتم را گوش کنند و بگویند راجع به چه موضوعی بحث دارند.وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره اعلام آمادگی سلیمی‌نمین به منظور مناظره با وی سوال کرد، گفت: هنوز چنین درخواستی به دست من نرسیده است.مشایی در پاسخ به اصرار خبرنگاران با بیان این‌که «بحث من سیاسی نیست» تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد مناظره کند، اظهارات من را در ابتدا بخواند، نوار آن را گوش دهد و بگوید درباره چه چیزی بحث دارد و می‌خواهد مناظره کند.

فرمایشات رهبری حمایت از دولت بود

محصولی، مشاور رییس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه دولت با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری به دولت گفت: تذکراتی که حضرت آقا داشتند، تذکراتی بجا است و دولت باید مراقب باشد و برای آنها برنامه ارائه کند تا به نقطه مطلوب برسد.

وی افزود: عکس‌العمل افراد، جریان‌‌های سیاسی، مطبوعات، نشریات نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری تا حدودی تبعیت آنها را از معظم له نشان داد که چقدر نسبت به فرمایشات ایشان تبعیت دارند که متاسفانه بعضی از آنها فرمایشات رهبری را تاویل به نظر خود کردند.وی افزود: جریان‌‌های مختلف سیاسی بعضا مطالبی داشتند، افرادی بودند که بیشترین تخریب‌‌ها را در گذشته داشتند، اما پس از صحبت‌‌های رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که خیلی بی‌انصافی است که دولت تخریب شود.

محصولی گفت: بعضی‌‌ها اعلام کردند که سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت از عملکرد دولت نبوده ولی بر عکس بنده به شما می‌‌‌گویم که فرمایشات رهبر معظم انقلاب حمایت از دولت بوده، اما هر کس از ظن خویش به تعبیر آن پرداخت.مشاور رییس‌جمهور گفت: دولت وظیفه خود می‌‌‌داند که قدر حمایت‌‌های رهبری را بداند و این وظیفه دولت را چند برابر می‌‌‌کند، فعالیت‌‌های دولت در سال‌‌های گذشته به خصوص در بعد جهانی که قدرت ایران را بالا برد نشان می‌‌‌دهد که همه این پیشرفت‌‌ها بر اساس فرمایشات و رهنمود‌‌های رهبری است.

وی ادامه داد: فرمایشات رهبری رسالت دولت را بسیار سنگین‌تر از گذشته می‌‌‌کند و تذکراتی که ایشان فرمودند به معنای پیشگیری بود نه نقد عملکرد.

یارانه انرژی، اولین یارانه‌ هدفمند

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد در مورد این که در مرحله اول اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، یارانه کدام بخش حذف خواهد شد، تاکید کرد: یارانه انرژی اولین یارانه‌ای است که حذف شده و به صورت هدفمند پرداخت خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۹۰درصد از ۹۰هزارمیلیارد تومان یارانه‌ای که به مردم تعلق می‌گیرد، مربوط به یارانه بخش انرژی است که در بخش نخست طرح تحول اقتصادی در ابتدا یارانه یک یا دو کالا هدفمند می‌شود و به این ترتیب ۹۰هزار میلیارد تومان یارانه بین ۳ گروه درآمدی مختلف تقسیم خواهد شد.خبرنگار ما پرسید با توجه به این که نیمه دوم سال قرار است که پرداخت نقدی یارانه‌ها صورت پذیرد، چرا هنوز میزان یارانه نقدی مشخص نشده است، مصری در پاسخ گفت: با وجود آن که بیش از ۵/۱۲میلیون خانوار کشور برگه اطلاعات اقتصادی خانوار را تکمیل کرده‌اند، اما هنوز این اطلاعات پردازش نشده و براین اساس خانوارها به سه گروه درآمدی تقسیم خواهند شد. در این تقسیم‌بندی به دهک‌های پایین یارانه بیشتری تعلق خواهد گرفت تا قدرت خرید آنها ضمن حفظ، افزایش هم پیدا کند.مصری با بیان اینکه بانک جامع اطلاعات ایرانیان به هیچ وجه ارتباطی با مالیات ندارد، از همه گروه‌ها خواست این برگه‌ها را تکمیل کنند.خبرنگار ما در خصوص اظهارات رحیمی مبنی بر دریافت از ثروتمندان و پرداخت به فقرا پرسید که وی تاکید کرد: به هیچ عنوان قرار نیست از قشرهایی که درآمد بیشتری دارند چیزی گرفته شود، بلکه دولت قصد دارد به گروه‌های کم‌درآمد کمک بیشتری شود.مصر‌ی درباره معوقات بازنشستگان نیز گفت: همه ۵ ماه افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری همین ماه به حساب آنها واریز شده است.

وی با بیان این که این پرداخت‌ها براساس کدملی بوده است، از بازنشستگانی که این مبلغ را دریافت نکرده‌اند خواست به سازمان‌های بازنشستگی یا دستگاه اجرایی خود مراجعه و کدملی خود را اعلام کنند.وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره بانک جامع اطلاعاتی ایرانیان که از یک‌سال و نیم پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هم‌اکنون یک میلیارد و ۲۰۰میلیون رکورد در این بانک وارد شده است و یکی از نتایج آن نشان داد که ۶ میلیون و ۴۰۰هزار بیمه نشده در کشور داریم.وی افزود: همچنین براساس آمار این بانک۶۴درصد جمعیت کشور به نوعی از بیمه‌های اجتماعی برخوردارند.

مصری گفت: برای بیمه‌کردن دیگر قشرها نیز ۱۶ گروه از جمله کارگران روزمزد مشخص شده‌اند.