دنیای اقتصاد - درحالی‌که چندی پیش هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی از سیاست‌های دولت در بخش اقتصادی انتقاد کرد و دولت را به کارفرمای بزرگی تشبیه نمود که با دولتی کردن اقتصاد، کشور را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است، در نهایت با متهم کردن دولت به حرکت در خارج از مسیر خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت که «ما در این ۳ سال با قوه مجریه مدارا کرده‌ایم». این موضع رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری و نیز امام جمعه موقت تهران ظاهرا از سوی سخنگوی دولت به‌عنوان «پایان فصل مدارا» تلقی شد به‌گونه‌ای که وی روز یکشنبه طی یادداشتی در روزنامه «ایران» نسبت به انتقادات اخیر هاشمی رفسنجانی از دولت نهم واکنش نشان داد.غلامحسین الهام در این یادداشت که تحت عنوان «مروت و مدارا» در ارگان مطبوعاتی دولت به چاپ رسیده، آورده است:

سخن اخیر آقاى هاشمی‌‌رفسنجانى‌، این بیت حافظ را تداعى می‌‌کند: آسایش دو گیتى تفسیر این دو حرف است ‎- با دوستان مروت با دشمنان مدارا. بر این پایه به‌نظر می‌‌رسد آقاى هاشمى، اعترافى جالب نموده‌اند و آن این که نگاهشان به دولت آقاى احمدى‌نژاد، نگاه به دشمن بوده است و به خاطر آسایش خود، «مدارا» پیشه کرده‌‌اند و اینک به سمت توبه از این مدارا، تمایل یافته‌اند! رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس مجلس خبرگان رهبرى و امام جمعه موقت تهران، اخیرا در یکى از سخنرانى‌‌های خود از پایان فصل مدارا با دولت آقاى احمدى‌نژاد سخن گفته‌اند. در بیان ایشان نکاتى وجود دارد که تامل در آن ضرورى است.

۱‎- دشمنى با دولت آقاى احمدى‌نژاد بر چه پایه اعتقادى و سیاسى مبتنى است و بر محور کدام مصلحت نظام استوار است. طبیعى است که امام جمعه موقت و رییس مجلس مجتهدان (خبرگان) براى رفتار خود باید حجت شرعى داشته باشند.

۲‎- آیا این نگاه با جهت‌گیرى مقام معظم رهبرى یکى است. گوینده پایان دهنده به روش مدارا، رییس مجلس خبرگان رهبرى است و توجه به همگونى مبانى او با مبانى رهبرى، موضوع بسیار مهمی‌‌است که نمی‌‌توان از کنار آن گذشت! اگر مبانى یکى است، این همه تفاوت از چه رو است اگر تا این حد متفاوت است، خبرگان را چه خواهد شد.

۳‎- اگر این سخنان نه از سوى رییس مجمع تشخیص و رییس مجلس خبرگان و امام جمعه موقت که از سوى یک رقیب انتخاباتى است، تفکیک این جایگاه‌‌ها از یکدیگر و تفکیک شخصیت واحد و قبول اعتبارات مختلف براى یک فرد را باید قایل شویم. در آن صورت آیا چنین تفکیک شخصیتى با عدالت که لازمه دو حوزه خبرویت اجتهادى مجلس برگزیننده رهبرى و خطیب جمعه است، مغایر نخواهد بود. وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله دولت آورده است: در یک کلمه به نظر می‌‌رسد مدارا با ایشان، مدارا با عدالت باشد که اساس نظام اسلامی ‌‌و بقاى ملک و میهن است. الهام در پایان نوشته است: آیا به جاى مدارا با عدالت، بهتر نیست «مروت» پیشه کنیم؟