از نارضایتی نمایندگان تا استیضاح‌های صوری

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی:به‌رغم اصرار و پافشاری برخی نمایندگان بر استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، اما شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که بوی بهبود اوضاع علیرضا علی احمدی در مجلس شنیده می‌شود. چراکه اگرچه تعدادی از نمایندگان و امضاکنندگان طرح مذکور معتقدند که تنها راه اصلاح امور وزارت آموزش‌وپرورش از معبر استیضاح می‌‌گذرد، اما در مقابل عده دیگری از نمایندگان که بعضا از جمله طراحان استیضاح علی احمدی نیز هستند بر این باورند که جلسات این وزیر با نمایندگان بحث استیضاح را منتفی می‌کند و در بدبینانه‌ترین حالت چنانچه استیضاحی هم رخ دهد، فرصتی است برای وزارت آموزش‌وپرورش که دستاوردهای خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که چنانچه استیضاح هم صورت بگیرد، ظاهرا حالت صوری داشته و تنها برای آگاهی نمایندگان از اوضاع این وزارتخانه مطرح می‌شود. به طوری که علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به بحث استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش اظهارکرد: این یک فرصت مناسب برای وزیر آموزش‌وپرورش است که در مجلس از عملکرد خود و از پتانسیل‌هایی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد همچنین از مشکلات و معضلات موجود در این بخش به نمایندگان توضیح دهد. همچنین این فرصت مناسبی است برای سیستم آموزشی ما که بتواند واقع‌بینانه فعالیت‌های آموزش‌وپرورش را واکاویی کند و آن را به اطلاع و استحضار نمایندگان برساند.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه شاید هم راه‌حل‌هایی از دل این استیضاح بیرون بیاید، گفت: در مجموع ممکن است این استیضاح برای سیستم آموزشی و آموزش و پرورش ما موثر باشد و این یک فرصت مناسب برای دستگاه آموزش و پرورش است.یوسف‌نژاد در عین حال تاکید کرد: به نظر می‌رسد با جلساتی که با وزیر گذاشته شده، نمایندگان استیضاح‌کننده قانع نشده‌اند و وزیر نتوانسته در مورد مسائل مربوط به آموزش‌وپرورش به ویژه مساله جذب معلمان حق‌التدریسی، پرداخت بدهی بازنشستگان، تغییر در بخشنامه دستورالعمل آموزشی انجام شده و تامین نظرات بدنه کارشناسی دستگاه‌های آموزش‌وپرورش موفق بیرون آید.یوسف‌نژاد افزود: نمایندگان استیضاح‌کننده در این دو هفته با هم در ارتباط بوده و در این خصوص اصرار دارند که طرح استیضاح در مسیر خود قرار گیرد. اگرچه مدیران و معاونان آموزش‌وپرورش رایزنی‌هایی نیز با افراد استیضاح‌کننده داشتند، اما به نظر می‌رسد توفیق آنچنانی حاصل نشد.

وی ادامه داد: ما به عنوان کسی که پیگیر این استیضاح هستیم بر حرف خود اصرار داریم و معتقدیم تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در شیوه و روش‌های اداری و آموزشی اتفاق نیفتاده است و آن نگرانی‌ها هنوز وجود دارد. وی ادامه داد: بازنشستگان هنوز به حق و حقوق خود نرسیدند و بخشنامه دستورالعمل آموزشی هنوز اصلاح نشده است. وزیر نیز در فراکسیون فرهنگیان توضیحاتی در این زمینه داده که به نظر می‌رسد توضیحات وی قانع‌کننده نبوده است و ما چاره‌ای جز ادامه این حرکت و طرح استیضاح در مجلس به صورت مجدد نداریم، البته دستگاه آموزش‌وپرورش نیز باید تا حدودی به این امر تن دهد که خود را در مسیر واقعیت‌ها و مسیر آموزشی قرار دهد.

با این حال به رغم نارضایتی یوسف‌نژاد از عملکرد وزیر آموزش و پرورش و اصرارش بر استیضاح، اما موسی‌الرضا ثروتی، دیگر نماینده مجلس بر این باور است که نشست‌های علی احمدی با نمایندگان می‌تواند منجر به عدم استیضاح وزیر آموزش و پرورش شود. ثروتی در گفت‌وگو با فارس در عین حال تصریح کرد که فکر می‌کنم موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش با مذاکره حل شود و به استیضاح نرسد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده است تا با نمایندگان مجلس هماهنگی داشته باشد و مشکلات را حل کند.وی به عمده دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ابلاغ بخشنامه ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی آموزش و پروش، فراخوانی نیروهای آموزش و پرورش از سایر دستگاه‌ها، عدم استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت، تعطیلی مدارس با دستورالعمل جدید ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، عدم پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان و عدم پرداخت ۵ ماهه حقوق معلمان حق‌التدریس از عمده دلایلی است که منجر به طرح موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

این نماینده مجلس اما اظهار کرد: اصلاح دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی و جلسات مکرر وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان می‌تواند منجر به عدم استیضاح وزیر آموزش و پرورش شود.

به عبارت دیگر یک روی سخن موسی‌الرضا ثروتی به قدرت و نفوذ لابی‌گری‌ها در جریان استیضاح‌ها بر می‌گردد. چرا که معمولا طرح‌های استیضاح در مجلس به رغم دارا بودن امضاهای متعدد، با لابی‌های انجام گرفته و پس گرفتن امضاها ناکام می‌ماندند. بر همین اساس از آنجا که چندی به پایان عمر دولت نهم باقی نمانده و با جابه‌جایی دو وزیر دیگر امکان اجرایی شدن اصل ۱۳۶ قانون اساسی (تغییر نیمی از کابینه منجر به رای اعتمادمجدد مجلس به کل کابینه خواهد شد) فراهم خواهد شد، ممکن است برخی نمایندگان را از امضای طرح منصرف یا آنها را وادار کند تا امضاهای خود را پس بگیرند. از سوی دیگر به دلیل اینکه مجلس در آغاز راه است، ممکن است برخی مصلحت‌ها از جمله رعایت تعامل مثبت دولت و مجلس مطرح شود که نمایندگان را متقاعد به منتفی شدن استیضاح بکند. با این حال اگر در خوشبینانه‌ترین حالت استیضاح وزیر آموزش و پرورش علنی و در صحن مطرح می‌شود، بعید نیست که عاقبت آن به عاقبت رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد دچار شود.چه این مجلس نشان‌داده است به‌رغم انتقادهای تندی که گاه‌و‌بیگاه از زبان رییس یا نمایندگان آن علیه دولت مطرح می‌شود، در نهایت باز هم در جهت حمایت از دولت گام برمی‌دارد، چرا که به اعتقاد بادامچیان، نماینده تهران در مجلس، حمایت از دولت در شرایط کنونی به‌مصلحت است. می‌توان به این شرایط کنونی، لفظ «درظاهر» را هم اضافه کرد. شاید از همین‌رو است که وزیر بهداشت و درمان که طرح استیضاح وی در دست نمایندگان برای جمع‌آوری امضا دست به دست می‌چرخد، علاوه بر تاکید بر این که این طرح تاکنون به اطلاع این وزارتخانه نرسیده است، خاطرنشان می‌کند که تعامل خوبی با مجلس هشتم داشته و طی ماه‌های آینده شاهد یک رشد و بالندگی در بخش سلامت خواهیم بود که ممکن است همین مساله طرح استیضاح را منتفی کند.باقری لنکرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت از استیضاح به‌عنوان یک فرصت برای ارائه گزارش کار استفاده نمی‌کند، گفت: مقوله سلامت یک مقوله ملموس برای مردم است و روشن است که طی سه سال گذشته کجا بوده‌ایم و به کجا رسیده‌ایم. به هر روی یکشنبه هفته آینده با‌ آغاز به کار مجلس خیلی از ابهامات در مورد مسائل استیضاح‌ها روشن خواهد شد.