معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تسلط سپاه پاسداران بر نقاط ضعف ارتش آمریکا تاکید کرد: سپاه شیوه‌های جنگ آمریکا و نقاط ضعف و قوت ارتش این کشور را شبیه‌سازی کرده و الگوی متناسب با آن را به دست آورده است. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدباقر ذوالقدر، معاون بسیج در ستاد کل نیروهای مسلح و جانشین سابق فرمانده کل سپاه پاسداران، رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه را تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و قابلیت‌های دفاعی ایران دانست و افزود: همه توانمندی‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران که بخشی از نیروهای نظام ایران است در یک رزمایش نشان‌دادنی نیست، ولی به نظر می‌رسد همین قابلیت‌های محدود که به نمایش گذاشته شد، نیز دشمنان را بهت زده کرد. به طوری که از زمان رزمایش تاکنون، فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای دنیا هنوز تحت تاثیر آن است و این نشان‌دهنده اهمیت ایران در کانون توجهات سیاسی، خبری دنیا است.

وی گفت: این رزمایش برای دشمنان، هشدار دهنده بود و به آنها فهماند که در صورت حمله، با پاسخ غافلگیرانه و سخت جمهوری روبه‌رو خواهند شد.

ذوالقدر ادامه داد: رزمایش

پیامبر اعظم (ص) بر لحن گفتار و رفتار دشمنان تاثیر زیادی گذاشت و دشمن فهمید که سپاه در زمین و دریا کاملا از روش‌های منحصر به فرد و ناشناخته استفاده می‌کند و البته این رزمایش برای دوستان ما نیز نویدبخش بود، به طوری که پس از آن، حتی با نمایش توانمندی‌های محدود، موجی از شور و شادی را در کشور‌های اسلامی و دیگر کشورهای مستضعف به وجود آورد. این مقام عالی‌رتبه نظامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی دکترین «نبرد نا متقارن» در سپاه پرداخت و گفت: نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که جنگ نامتقارن اقتباس ناشیانه از یک اصطلاح خارجی است که معمولا قدرت‌های بزرگ در مواجهه با گروه‌ها و چریک‌های پارتیزانی به کار می‌برند. این تعبیر هیچ‌گاه پوشش‌دهنده توانمندی‌ها و ظرفیت‌‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران برای دفاع از کشور نیست.

ذوالقدر پیش‌بینی سپاه از جنگ احتمالی آینده را جنگ با یک قدرت غیرهمطراز عنوان و تصریح کرد: ایران در سطح منطقه هیچ دشمنی ندارد و با شکست رژیم بعثی، دیگر کشورها در حد توان مقابله با جمهوری اسلامی نیستند و نگاه منفی و دشمنانه نیز ندارند. بنابراین طبیعی است که چالش احتمالی آینده ما، با یک قدرت فرامنطقه‌ای مانند آمریکا است.

وی خاطرنشان کرد: طبعا جنگ با آمریکا با روش‌های کلاسیک و متعارف صورت نمی‌گیرد که تانک در برابر تانک یا هواپیما و توپ در برابر یکدیگر باشد. امروز سپاه شیوه‌های جدیدی از جنگ در اختیار دارد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح جنگ نامتقارن را کار روی تمامی نقاط ضعف دشمن و استفاده حداکثری از توانمندی خود دانست و افزود: جنگ نامتقارن بدان معنا نیست که از سلاح‌ها و موشک‌ها استفاده نشود، بلکه نحوه به‌کارگیری این سلاح‌ها متفاوت است و طبعا طوری از این سلاح‌ها استفاده می‌شود که دشمن نتواند زمان و مکان و شیوه به‌کارگیری آن را حدس بزند و این چیزی است که در چند سال اخیر به ویژه بعد از حمله آمریکا به افغانستان و به‌ویژه عراق برای ما مطرح شده است.

سردار ذوالقدر تاکید کرد: سپاه توانست با چشم غیرمسلح، قدرت ارتش آمریکا را تجربه کند و شیوه‌های جنگ آمریکا و نقاط ضعف و قوت ارتش این کشور و قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنها را شبیه‌سازی کرده و الگوی متناسب با آن را به دست آورد. جانشین سابق فرمانده کل سپاه سطح آمادگی بدنه سپاه و بسیج را در رویارویی با جنگ احتمالی صد درصد عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از هیچ جنگی استقبال نمی‌کند ولی اگر جنگی علیه ما تحمیل شد، دفاع از کشور را مانند کاری که در ۸ سال جنگ تحمیلی صورت گرفت، یک امر مقدس می‌دانیم. ذوالقدر ادامه داد: بدنه ارتش، سپاه، بسیج و کلیه نیروهای مسلح نیز برخوردار از چنین اعتقادی هستند و بنا بر اطلاعات ما، کلیه نیروهای مسلح در آمادگی ۱۰۰درصد و نه ۵/۹۹‌درصد به سر می‌برند و در این مورد جای هیچ شکی نیست.