سفیر ایران در ژاپن تصریح کرد: ایران و ژاپن توافق کرده‌اند که برای عضویت غیردائم شورای امنیت یک رقابت سالم با یکدیگر داشته باشند. عباس عراقچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام دو کشور ایران و ژاپن برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار کرد:‌ ما با ژاپن توافق کرده‌ایم که در این موضوع به ویژه، یک رقابت سالم با یکدیگر داشته باشیم. کشورهای جهان در مواردی منافع‌شان در یک راستا است و در مواردی دیگر منافع‌شان در جهت مخالف قرار می‌گیرد؛ اما این به معنای دشمنی و تضاد نیست. وی ادامه داد: ژاپن به دلایل مختلف خواستار ورود به شورای امنیت به عنوان عضو غیردائم است و هدف بزرگ‌تری را که همان عضویت دائم در شورای امنیت است، دنبال می‌کند و ایران نیز به خاطر اهداف خاص خود می‌خواهد عضو شورا شود و از درون با مناسبات ناعادلانه مقابله کند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که شانس کدامیک از دو کشور آسیایی ایران و ژاپن برای عضویت بیشتر است، گفت: باید در عمل دید و از هم‌اکنون نمی‌توان در این مورد قضاوت کرد.

سفیر ایران در ژاپن سپس با اشاره به قربانی شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم و حمله هسته‌ای آمریکا به این کشور و تاثیر آن بر حمایت از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ ژاپن اولین و تنهاترین قربانی سلاح‌های هسته‌ای است و به همین دلیل همواره سیاست‌اش در جهت مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای در همه دنیا بوده و از این موضع در همه جا دفاع کرده است. وی ادامه داد:‌ به همین دلیل ژاپن با ایران شباهت مواضع دارد و ایران نیز به عنوان تنها قربانی سلاح‌های شیمیایی نیز نوعی قرابت با ژاپن دارد. به گفته‌ عراقچی، در بسیاری از موارد مربوط به اصول سیاست‌های هسته‌ای دو کشور شبیه یکدیگر هستند و از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.وی افزود: ژاپن هم مانند ما معتقد است که باید خلع سلاح هسته‌ای در جهان صورت گیرد و قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای باید تسلیحات خود را نابود کنند بر این اساس شهردار هیروشیما به عنوان تنها شهری که مورد حمله بمب اتم قرار گرفته است، طرح خلع سلاح ۲۰۲۰ را پیشنهاد کرده که براساس آن همه کشورها متعهد شوند تا آن سال سلاح‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند.

سفیر ایران در توکیو مواضع ایران و ژاپن را در اصل خلع سلاح، اشاعه و عدم اشاعه یکسان توصیف کرد و گفت: در اصل استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نیز این موضع یکسان است و ژاپن یکی از نمونه‌های بارز کشوری است که متعهد به تعهداتش طبق ان.پی.تی است و استفاده تمام و کمال از انرژی هسته‌ای در جهت اهداف صلح آمیز را مدنظر دارد و این دقیقا همان اقدام‌های ایران است.

وی ادامه داد:‌ دو کشور در اصول استفاده از فناوری هسته‌ای و مقابله با آن شباهت‌های بسیار زیادی دارند.