صمصامی درصدر گزینه‌های وزارت اقتصاد قرار گرفت

دنیای اقتصاد - درحالی که اخبار پراکنده حاکی از عدم معرفی صمصامی به‌عنوان وزیر اقتصاد از سوی رییس‌جمهور به مجلس بود، اما خبرگزاری ایرنا، رسانه‌ حامی دولت در ساعات اولیه روز گذشته و در خبری که بر روی خروجی خود قرار داد، صمصامی را به عنوان گزینه موردنظر احمدی‌نژاد معرفی کرد و نوشت که این گزینه به زودی به مجلس معرفی می‌شود. این خبرگزاری دولتی در ادامه نوشت: اقدامات مثبت صمصامی در طول مدت سرپرستی این وزارتخانه و برنامه‌های ارائه شده از سوی وی، باعث شده است تا او از میان گزینه‌های مطرح، هفته آینده از سوی محمود احمدی‌نژاد به مجلس معرفی شود.

پس از آن که ایرنا صمصامی را به پاس خدمات شایسته و البته ارائه برنامه‌های مناسبش در طول دوران سرپرستی به عنوان وزیر اقتصاد پیشنهادی احمدی‌نژاد معرفی کرد، حمیدرضا حاجی بابایی، یک عضو هیات‌رییسه نیز در گفت‌و‌گوی خود با ایسنا، تصریح کرد که اخبار حاکی از آن است که صمصامی برای وزارت اقتصاد معرفی خواهد شد. وی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با اشاره به اخباری که آن را موثق می‌دانست، اظهار کرد: همه اخبار و شرایط حاکی از آن است که روز یکشنبه ششم مرداد سه وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای وزارتخانه‌های کشور، راه و ترابری و اقتصاد و دارایی به مجلس معرفی شوند.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: اخبار حاکی از آن است که صمصامی برای وزارت اقتصاد و دارایی، سید مهدی هاشمی برای وزارت کشور و بهبهانی برای وزارت راه و ترابری معرفی خواهند شد.

به گفته وی، در صورتی که این خبر که موثق نیز هست عملی شود، روز یکشنبه نامه رییس جمهور اعلام وصول و روز یکشنبه ۱۳ مرداد برای سه پیشنهاد رییس جمهور برای وزارتخانه‌های اقتصاد، کشور و راه در مجلس در دو شیفت صبح و عصر بحث و بررسی صورت خواهد گرفت و نظر نمایندگان برای رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی اعلام خواهد شد.

حاجی‌بابایی افزود: با توجه به شرایط موجود معرفی سه کاندیدای رییس جمهور برای وزارتخانه‌های مذکور با هم از اهمیت ویژه‌ای هم برای هماهنگی‌های مجلس و دولت و هم برای تعیین تکلیف وزارتخانه‌های مذکور برخوردار است و از شنبه رایزنی برای معرفی این کاندیداها و جلسات مختلف معرفی وزرا در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و مجامع استانی شکل خواهد گرفت.

همچنین پایگاه خبری پارسیان نیز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به رییس‌جمهور که نام وی ذکر نشده است، نوشت که حسین صمصامی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی خواهد شد. تایید خبر ایرنا از سوی یک عضو هیات‌رییسه در شرایطی مطرح می‌شود که برخی پایگاه‌های خبری از احتمال رفتن وزیر نیرو به کاخ پاستور و به جای پرویز داوودی خبر می‌دادند که صحت این خبر، احتمال حضور داوودی را به عنوان وزیر اقتصاد پررنگ‌تر می‌کند. بنا به گزارش سایت عصر ایران، به دنبال بازدید سرزده احمدی نژاد از وزارت نیرو که عصر روز سه شنبه انجام شد، احمدی نژاد در نشستی با پرویز فتاح به او پیشنهاد کرده است پست معاونت اولی رییس جمهور را بپذیرد.

بر اساس این خبر، احمدی نژاد در این نشست اظهار کرده است در صورتی که فتاح معاون اول رییس جمهور شود، پرویز داوودی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی خواهد شد.

همچنین بنابراین گزارش، فتاح در بدو امر با این پیشنهاد موافقت نکرده، اما در ادامه تلویحا پیشنهاد رییس جمهور را پذیرفته است و به این ترتیب احتمالا فتاح جانشین داوودی خواهد شد.

در عین حال نیز از علی یوسف پور و زرگر به عنوان گزینه‌های سرپرستی وزارت نیرو یاد می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است: با این وصف که احمدی نژاد یوسف پور را مد نظر دارد اما فتاح زرگر را گزینه مناسبی برای جانشینی خود عنوان کرده است.

چنانچه این خبر که به طور غیررسمی و از روزی که احمدی‌نژاد یکباره و سرزده به وزارت نیرو رفت، بین اهالی خبر و رسانه‌ها پیچیده است، صحت داشته باشد، معنای آن معرفی پرویز داوودی به عنوان گزینه مورد نظر احمدی‌نژاد به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس است.

این در حالی است که ایرنا بلافاصله از زمانی که این خبر در میان اهالی مطبوعات پیچید و البته رسانه‌ای نشد، خبر مربوط به معرفی صمصامی را بر خروجی خود قرار دارد و برنامه‌های مناسب وی را دلیل این انتخاب از سوی احمدی‌نژاد عنوان کرد. اگرچه نمایندگان اقتصادی مجلس دقیقا از صمصامی به دلیل بی‌برنامه‌بودن وی انتقاد کردند و این مساله سبب شد تا اولین حضور سرپرست در مجلس روز تلخی باشد. از سوی دیگر به دلیل مشکلات اخیر در حوزه انرژی و قطعی برق در سراسر کشور و کاهش منابع آبی برای تامین برق نیروگاهی رفتن فتاح از وزارت نیرو چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد؛ چراکه دفتر مرکز بررسی‌های استراتژیک رییس‌جمهوری نیز پیش از این پیشنهاد تشکیل سازمان مدیریت انرژی را به رییس‌جمهوری ارائه کرده بود که البته با نظر مساعد احمدی‌نژاد و نظر مخالف فتاح رو‌به‌رو شد. به اعتقاد فتاح ایجاد این سازمان در راستای گسترش حجم دولت و مخالف اهداف برنامه چهارم توسعه است.

بنابراین تغییر و تحولات در وزارت نیرو چندان هم دور از دسترس نمی‌نمایاند. به ویژه آن که رییس‌جمهور معمولا به گزینه‌هایی که باید استعفا می‌دادند گاه وعده پیشنهادی بالاتر نظیر مشاور یا مشاور عالی خود را ارائه می‌کرد، به طوری که از دانش‌جعفری هم پس از استعفا خواسته بود تا مشاور عالی اقتصادی وی شود.

به هر رو حاجی‌بابایی خبر معرفی صمصامی را تایید کرده است و البته در کنار آن از معرفی دو وزیر دیگر یعنی راه و کشور به مجلس که این دو هم سرپرستان همین وزارتخانه‌ها هستند، به صورت همزمان با معرفی وزیر اقتصاد به مجلس خبر داده است. این در شرایطی است که احمدی‌نژاد معمولا گزینه‌های وزارت خود را در دقیقه ۹۰ به مجلس معرفی کرده است و بنابراین معرفی مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور به مجلس آن هم در شرایطی که وی هنوز وقت دارد و نیز معرفی بهبهانی که تازه از راه رسیده است به مجلس بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

در حال حاضر آنچه از پایگاه رسمی دولت یعنی ایرنا برمی‌آید، این است که صمصامی گزینه قطعی احمدی‌نژاد برای وزارت اقتصاد است. اما باید صبر کرد و دید که این یک خبرسازی و ایجاد موج مثبت از سوی این رسانه‌ حامی دولت در خصوص سرپرست وزارت اقتصاد است یا آن که خبر بنا به تایید حاجی‌بابایی صحت داشته است. روز یکشنبه در صحن علنی مجلس تکلیف همه این شایعات روشن خواهد شد.