الهام چندشغله می‌ماند؟

جلیلی گزارش مذاکرات ژنو را در مجلس ارائه می‌کند

دنیای اقتصاد- مجلس هفته آینده بار دیگر طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل را در دستور کار خود قرار می‌دهد که در صورت اصرار نمایندگان بر نظر خود، تکلیف این طرح توسط مجموع تشخیص مصلحت نظام روشن خواهد شد. حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه پس از نطق‌های پیش از دستور خود، طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۷۳ اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه این طرح توسط نمایندگان مجلس ششم ارائه شده و بعد از ایراد شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شد، اظهار کرد: در این قانون آمده است عضویت کلیه اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه‌گانه و موسسات و سازمان‌های تابعه آنها و شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام بوده و به هر مقدار از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند به جز مشاغل آموزشی موضوع تبصره یک و افراد موضوع تبصره ۸ قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳ به عنوان حقوقدان ممنوع است.

عضو هیات رییسه مجلس افزود: همچنین بر اساس این قانون این ممنوعیت شامل اعضای کنونی شورای نگهبان که قبل از این قانون انتخاب شدند نیز می‌باشد و چنانچه افراد ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون استعفاء ندهند، از عضویت در شورای نگهبان مستعفی شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: با ایراد شورای نگهبان، این قانون به کمیسیون اجتماعی مجلس فرستاده شد و این کمیسیون بر مصوبه قبلی مجلس اصرار کرد. در صورتی که مجلس نیز با نظر کمیسیون موافق باشد این طرح جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

نمایندگان مجلس هفتم طرحی را از تصویب گذراندند که به موجب آن عضویت در میان اعضای شورای نگهبان شغل محسوب شده و بر این اساس این اعضا نمی‌توانند در نهادهای دیگر مشغول به کار شوند.

به گفته نمایندگان مجلس البته این طرح دقیقا با هدف قرار دادن غلامحسین الهام، سخنگوی دولت توسط نمایندگان در مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ چرا که سخنگوی دولت به طور همزمان، وزیر دادگستری، عضو شورای نگهبان، و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و در هیات‌ بررسی آثار احمدی‌نژاد نیز عضویت دارد. پس از آنکه مجلس این طرح را تصویب کرد، الهام در نامه‌ای به احمدی‌نژاد از مسوولیت‌های خود استعفا داد که پس از چند هفته رییس‌جمهور با استعفای وی مخالفت کرد و در توصیه‌ای به الهام گفت: «ای برادر صبرکن و تحمل.» با همین نامه البته الهام هم در تمام پست‌های دولتی خود باقی ماند و البته شورای نگهبان هم در همراهی با این اقدام مصوبه را تایید نکرد.

به عقیده شورای نگهبان بنابر قانون اساسی عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی‌شود. بر اساس این اظهارنظر سخنگوی دولت می‌تواند با طیب خاطر در تمام مشاغل دولتی خود باقی بماند. شورای نگهبان درحالی این مصوبه را رد کرده است که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که موظف بودند این طرح را مجددا بررسی کرده و آن را برای رای‌گیری دوباره به صحن علنی مجلس آورند، به نظر خود اصرار کرده‌اند. بنابراین در صورتی که مجلس هم مجددا با نظر کمیسیون موافقت کند، تکلیف شغل‌های متعدد الهام را باید مجمع تشخیص مصلحت نظام روشن کند.

کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مورخ ۱۸/۴/۸۷ برای تامین نظر شورای نگهبان در مورد این مصوبه مجلس در یک مورد ایراد این شورا را برطرف کرد و در یک ایراد دیگر برمصوبه قبلی خود اصرار کردند.

این شورا در یکی از ایرادات خود به مصوبه مجلس، اعلام کرده بود شمول این طرح به اعضای شورای نگهبان مغایر با اصل ۱۴۱ قانون اساسی است که اعضای کمیسیون اجتماعی در بررسی خود بر نظر قبلی خود در خصوص این ایراد تاکید کردند در صورتی که در جلسه روز یکشنبه مجلس نمایندگان به این ایراد اصرار کنند،‌ این طرح جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.

یک طرح دیگر برای مجمع

همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه هفته آینده، مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی خواهد داشت، از برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی با حضور سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ساعت ۱۱ روز یکشنبه خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه هفته آتی چند مورد اعاده‌شده از شورای نگهبان جهت بررسی در صحن علنی داریم، گفت: طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی حمل‌و‌نقل بار و مسافر بین شهری یکی از این طرح‌های اعاده شده است که مصوبه مجلس هفتم است، شورای نگهبان به آن ایراد اصل ۷۵ گرفته بود و در کمیسیون اجتماعی، اعضا بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و اگر مجلس هشتم در روز یکشنبه به این موضوع رای دهد آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهیم فرستاد.

به گفته وی طبق این مصوبه از تاریخ تصویب این قانون کلیه رانندگان وسایط نقلیه حمل‌و‌نقل بار و مسافر بین شهری و درون‌شهری مشمول قانون تامین اجتماعی مصوب ۳/۴/۵۴ قرار گرفته و مکلفند حق بیمه مقرر در این قانون را راسا بر مبنای درآمد، طبق ماده ۳۵ قانون مذکور حداقل سه ماهه به سازمان مزبور پرداخت و از مزایای قانون تامین اجتماعی برخوردار گردند.

حاجی بابایی افزود: انتخاب دو تن از نمایندگان مجلس برای کمیسیون ماده ۱۰احزاب نیز در دستور کارهای هفته آینده مجلس است.

وی به حضور جلیلی در جلسه روز یکشنبه مجلس اشاره کرد و گزارش درباره حضور نماینده آمریکا در ژنو توجیه و تفاسیر آن، میزان موفقیت‌ها و دستاوردهای آن اجلاسیه و مذاکره و تفسیر آقای جلیلی از مصاحبه‌های مسوولان آمریکایی پس از انجام مذاکره را هدف برگزاری جلسه مجلس با حضور جلیلی عنوان و خاطرنشان کرد: بر این اساس مجلس از آقای جلیلی دعوت کرده که در جلسه‌ای غیرعلنی غیررسمی حضور پیدا کند تا مجلس بتواند قدرتمندتر از قبل نظارت و حضور معنادار خود را در بحث هسته‌ای داشته باشد تا با اقتدار مجلس و دولت بتوانیم بحث هسته‌ای را بهتر از گذشته هدایت کنیم.