نتایج جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد منطقه ۶ از لحاظ آلودگی صوتی در صدر مناطق دیگر قرار دارد و پس از این منطقه به ترتیب مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۷، ۱۳، ۳، ۱۹، ۱۸ و ۲ پر سر و صداترین مناطق پایتخت هستند.

به گزارش ایسنا،دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اعلام این مطلب افزود: کاهش آلودگی صوتی به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات آن بر سلامت شهروندان، به عنوان یکی از معضلات زیست‌محیطی شهر تهران است که بدین لحاظ شرکت کنترل کیفیت هوا پروژه‌های تهیه و تدوین ترازهای آلودگی صوتی شهر تهران را به تفکیک مناطق آغاز کرده که تا کنون مناطق ۷، ۱۲، ۶، ۹ ،۱۰ و ۱۱ به اتمام رسیده و در حال حاضر نیز مناطق ۳، ۲ و یک نیز در دستورکار است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا جهت اجرا و ساخت اتوبان‌ها و مناطق حساس به سر و صدا مانند مدارس و بیمارستان‌ها از نقشه‌های صوتی استفاده می‌کنند، گفت: بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، تا پایان سال جاری میلادی باید تمامی شهرهای دارای جمعیتی بالغ‌بر ۲۵۰‌هزار نفر، جاده‌هایی با میزان تردد بیش از ۶‌میلیون خودرو در سال، ریل‌های قطار با تردد بیش از ۶۰‌هزار قطار در سال و فرودگاه‌هایی با بیش از ۵۰‌هزار پرواز در سال نقشه‌های صوتی داشته باشند و تا پایان سال جاری میلادی باید در طرح‌های تفصیلی خود این نقشه‌ها را در جهت کاهش آلودگی صوتی استفاده کنند.

وی افزود: این نقشه‌ها هر ۵ سال تکرار می‌شود و در سال ۲۰۱۲ میلادی باید برای مناطقی با جمعیت بالای ۱۰۰‌هزار نفر نیز چنین نقشه‌هایی داشته باشند.

رشیدی با اشاره به اینکه آلودگی صوتی در منطقه ۶ بسیار بالا بوده و بحرانی است، افزود: ۴۷۰ مرکز آموزشی و ۱۳۸ مرکز درمانی در این منطقه در معرض آلودگی صوتی قرار دارند.

رشیدی تصریح کرد: در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری، سنگین و نیمه‌سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند. از سوی دیگر سر و صدای ناشی از ترافیک جاده‌ای و هوایی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل تمایل ساکنین به جابه‌جایی از محل سکونت خود است که در شهر تهران هر سه عامل آلودگی در شهر وجود دارد.

وی افزود: از جمله منابع دیگر سر و صدا فعالیت‌های صنعتی، ساختمانی و تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محیط زندگی و منزل است که هر یک سهمی در تولید آلودگی صوتی در محیط‌زیست را دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا علت بحرانی شدن آلودگی صوتی در شهر تهران را عواملی چون نزدیکی مناطق مسکونی به معابر پر رفت و آمد، وجود خودروهای فرسوده در سطح شهر، وجود کارگاه‌ها و ساخت‌وسازها، عبور خطوط پروازی از بالای سطح شهر، عبور خطوط ریلی از بعضی مناطق و بسیاری عوامل دیگر عنوان کرد.