پرواز مستقیم ایران - آمریکا و گشایش دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است

مقاله دکتر ولایتی در سه روزنامه اروپایی درخصوص دیدگاه مقام معظم رهبری در عرصه بین‌المللی و سیاست خارجی

متکی: از ارتباطات مردمی بین ایران و آمریکا در قالب دیدار گردشگران و همکاری دانشگاهی استقبال می‌کنیم. منوچهر متکی در نیویورک:

تحولات جدیدی در حال وقوع است

پروازهای مستقیم و گشایش دفتر حفاظت منافع ایران و آمریکا قابل بررسی است

پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا و موضوع دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است.

به گزارش خبرگزاری‌ها منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس اکوسوک در نیویورک به سر می‌برد در یک گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی در خصوص دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران گفت: ما چنین درخواستی دریافت نکرده‌ایم، اما موضوع پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا که سال گذشته از سوی ایران مطرح شد و دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است.

وی افزود: ما از ارتباطات مردمی بین دو کشور در قالب دیدارهای گردشگران و همکاری‌های علمی دانشگاهی بین دانشگاه‌های دو کشور استقبال می‌کنیم. این سفرها می‌تواند تصویر واقع‌بینانه‌تری را از ایران به افکار عمومی آمریکا ارائه کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از شبه نظامیان عراقی گفت: آمریکا اولین تشکیل‌دهنده گروه‌های شبه نظامی در عراق است و الان هم از گروه‌های غیر قانونی میلیشا حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: در طول شش سال گذشته ایران سازنده‌ترین و صمیمانه‌ترین روابط را با دولت عراق و روند نهادسازی این کشور داشته است.

متکی در خصوص جنگ روانی آمریکا مبنی بر حمله به ایران اظهار کرد: آمریکا طی دو سال گذشته بارها این موضوع را مطرح کرده است. گستردگی اخیر این جنگ روانی انگیزه داخلی دارد.

وی افزود: باید دید چه تحولاتی در داخل آمریکا وجود دارد که نیازش تشدید این جنگ روانی است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: هر کس در آمریکا روی کار بیاید ناگزیر است به خواست افکار عمومی آمریکا که طی دو سال گذشته به روشنی خود را نشان داده توجه جدی داشته باشد.

متکی همچنین در نشست خبری در نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که آیا حالتی پیش می‌آید که ایران با توقف غنی‌سازی موافقت کند، گفت یک روند جدیدی از تحولات در حال وقوع است و شروع این روند جدید با بسته ای است که جمهوری اسلامی ارائه داده بدون اینکه ما به ازایی را درخواست کند.

وی افزود: در این بسته موضوعات مهمی را برای به بحث گذاشتن مطرح و اعلام آمادگی شده است و متقابلا کشورهای ۱+۵ بسته خود را داده است.

وی گفت: علاوه بر محتوای این دو بسته، گفت‌وگوهایی در سفر هیات نمایندگی ۱+۵ به تهران صورت گرفته است و طرفین بررسی می‌کنند آیا می‌توانند مدالیته جدیدی برای مفاهیم دو بسته طراحی کنند.

مثلا تعیین و مشخص کردن مشترکات در دوبسته و گفت‌وگوهایی را در این باره آغاز کنند. بنابر این اجازه دهید ما نسبت به این روند جدید با نگاهی جامع برخورد کنیم.

وزیر خارجه افزود: در تهران مصاحبه‌ای داشتم و پرسیدند در توکیو، گروه هشت چنین تصمیمی گرفته است. من گفتم به ۱+۵ یک توصیه می‌کنم از گام جدیدی که برداشته‌اند، حمایت کنند.

وی گفت: آقای سولانا خواست بسته ۱+۵ را بررسی کنیم، پیشنهادات را تدوین کنیم و با توجه به نظراتی که آنها نسبت به بسته پیشنهادی ما داده‌اند، ما هم نظراتمان را به آنها منتقل کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم یک فرمول جدید کاری تعریف کنیم.

متکی در پاسخ به اینکه «شما گفتید احتمال حمله آمریکا و اسرائیل را نمی‌دهید، اما در صورت چنین حمله‌ای پاسخ ایران چگونه خواهد بود»، گفت: ایران کشوری است که در تاریخ ۷ هزار ساله خود هیچ پیشینه ای از کشتار انسانی، تولید سلاح‌های کشتار جمعی و سابقه ای از تجاوز به کشور دیگری ندارد و آغازگر هیچ جنگی نبوده است و طی سالیان طولانی گذشته همه گزارش‌های بازرسی آژانس و اظهارات مدیر کل آژانس تایید این است که انحرافی در برنامه ایران دیده نشده است.وقتی چنین کشوری می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستم، خوب است که به این گفته اعتماد کنیم.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم دوران سلاح‌های هسته‌ای به سر رسیده است. اگر سلاح هسته‌ای می‌توانست به حل مشکلی کمک کند باید از فروپاشی شوروی جلوگیری می‌کرد،، اسرائیل را در جنگ لبنان پیروز می‌کرد و باید بتواند آمریکا را در عراق پیروز کند.

متکی گفت: ما نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم. ما موقعی که توسط صدام با کمک آمریکا و شرکت‌های اروپایی مورد تجاوز سلاح‌های شیمیایی قرار گرفتیم، از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم.

وزیر امور خارجه افزود: بنابر این بحث سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد. آمریکایی‌ها اگر از حرف ما قانع نمی شوند می‌توانند به گزارش اطلاعات امنیتی خودشان که بخشی از واقعیت را نوشته توجه کنند.

وی گفت: ما در ایران از نظام، انقلاب و استقلال خود دفاع خواهیم کرد.

متکی تصریح کرد: ما به عنوان سیاسیون و مسوولان دیپلماسی کشور طرقی را که برای دفاع از کشورمان تعریف کردیم، روشن است. این دفاع، دفاع در برابر تهاجمات سیاسی است، ولی اگر تهاجمات جنبه نظامی پیدا کند، آن وقت حق سخن گفتن و اظهارنظر در کشور ما با کسان دیگری می‌شود، آنهایی که مسوولیت دفاع را بر عهده خواهند داشت.

وزیر امور خارجه گفت: از این رو ما سعی می‌کنیم که سیاسیون را در دنیا متوجه کنیم، ادبیات ما روشن است و راهکارهای ما منطقی و قابل دفاع است و نظامیان هم ادبیات خود را دارند.

وی افزود: بحران‌های امروز دنیا، بحران‌هایی است که باید توجه بیشتری برای حل آنها شود.

متکی گفت: کسانی فکر نکنند عقل کل هستند و آنچه که آنها فکر می‌کنند بهترین‌ها است. کسانی در دنیا آموخته‌اند که فقط باید بگویند و دیگران گوش کنند، در حالی که به نظر من اینها نیازمند این هستند که گوش کردن را هم یاد بگیرند؛ چرا که دیگران هم ممکن است حرف‌های گفتنی و شنیدنی داشته باشند. اگر در گذشته می‌شد منطق نادرست را تحمیل کرد، امروز با گسترش ارتباطات در دنیا دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

متکی همچنین گفت که به نامه وزیران خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پاسخ خواهد داد.

اشاره متکی به نامه‌ای با امضای وزیران خارجه آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان است که خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی آن را بیست و پنجم خردادماه به همراه بسته پیشنهادی به وی تقدیم کرد.

متکی عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک و در دیدار جمعی از خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکا که در محل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شد، گفت: در بحث هسته‌ای ما همواره سعی کرده ایم برخوردی منطقی، قانونی و مبتنی بر یک نگاه سازنده داشته باشیم.

وی اظهار کرد: جدیدترین تحول در این زمینه تبادل بسته‌ها است. بسته ایران حدود یک‌ماه و نیم قبل و بسته طرف مقابل دو هفته پیش ارائه شد.

بسته پیشنهادی ایران و بسته کشورهای ۱+۵، ظرفیت خوبی برای کار دارند.

متکی گفت: گفت‌وگوهای سولانا در تهران، گفت‌وگوهایی احترام آمیز و قدری متفاوت با گذشته بود و ما به طور جدی، دقیق و با نگاهی سازنده در حال بررسی این گفت‌وگوها هستیم.

وزیر امور خارجه افزود: ما گفت‌وگو را اساس خوبی برای پیگیری این بحث می‌دانیم و از نظر محتوایی برخورد هیات‌های ۱+۵ با بسته پیشنهادی ایران را سازنده دیده‌ایم.

متکی اظهار کرد: طبیعی است که ما از گفت‌وگو استقبال و فکر می‌کنیم زمینه خوبی برای رسیدن به راه حل مورد رضایت طرفین وجود دارد.

وی افزود: این پیامی بود که در نامه شش وزیر هم ذکر شده بود و اینکه امکان رسیدن به یک راه حل وجود دارد و این برخورد، برخورد واقع‌بینانه ای است. ما همه اظهارات آنها و نامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بنابر این ترجیح می‌دهیم که به طور تدریجی با هم حرکت کنیم و زمینه‌های تفاهم را فراهم سازیم.

متکی گفت: ما در سفر سولانا به تهران، ظرفیت‌های شروع گفت‌وگوها را ملاحظه کردیم و اکنون در حال بررسی هستیم و بخشی از آنها در نامه من مورد اشاره قرار خواهد گرفت، از این رو اجازه بدهید به مرور و همراه با تحولات حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: پیروزی مقاومت لبنان در واقع افسانه شکست‌ناپذیری رژیم اسرائیل را در هم شکست و اکنون این کشور با یک خلاء مشروعیت مواجه است. متکی تهدیدهای آمریکا علیه تهران را تداوم سیاست‌های کهنه جنگ روانی واشنگتن علیه کشورمان عنوان کرد و گفت که بوش در دو سال گذشته درباره احتمال چنین حمله‌ای بارها صحبت کرده و تقریبا هر شش ماه یکبار این بحث به طور جدی مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران اظهار کرد: یک سال پیش طرف‌های مختلفی در تماس‌هایی که داشتند از جزئیات یک حمله قطعی، تاریخ حمله و حتی محل‌هایی که قرار است هدف قرار گیرند، اطلاعات ریزی می‌دادند.

وی افزود: ما در مورد آمریکا هم همان موقع که بیشترین جنگ روانی صورت گرفته بود، می‌گفتیم که چنین احتمالی وجود ندارد. وقتی می‌گوییم احتمال چنین کاری وجود ندارد در حقیقت آنچه را که نفی می‌کنیم شانس تحقق چنین خواسته‌ای است و یکی از علت‌های آن این است که پیامدهای چنین برخوردی را نمی توانند پیش بینی کنند.

متکی گفت: از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد که افکار عمومی آمریکا پذیرای چنین اقدامی باشد، به ویژه که در چند ماه آتی برخی‌ها به این افکار عمومی نیاز دارند.

متکی گفت: فکر می‌کنم وقت آن رسیده که برخی‌ها در آمریکا این کارنامه ۳۰ ساله عملکرد واشنگتن در قبال تهران را مورد ارزیابی قرار دهند و من فکر می‌کنم که به نتایج و نکات جالبی می‌رسند.

وی افزود: بنابراین، الان هم آمریکایی‌ها دنبال اقداماتی هستند، اما مردم ما با هشیاری مصمم هستند که از دستاوردهای انقلاب خود محافظت کنند.