مجلس با متمم بودجه موافقت کرد

مرجان توحیدی - نمایندگان مجلس روز گذشته در حالی لایحه متمم بودجه ۸۷ را جهت تامین اعتبار مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و جبران خسارت ناشی از خشکسالی و سرمازدگی به تصویب رساند که نمایندگان مخالف همچنان به زودهنگام و تورم‌زا بودن این لایحه انتقاد داشتند، اما به‌رغم این انتقادات، وزیر بازرگانی که به نمایندگی از دولت و برای دفاع از این لایحه در مجلس حاضر شده بود، سعی کرد با توضیحاتی که در جلسه علنی گذشته مجلس در باب اضطرار این لایحه و تصویب آن با قید دو فوریت ارائه کرده بود، مجددا نمایندگان را برای تصویب کلیات این لایحه ترغیب کند. در جلسه علنی روز گذشته کلیات این لایحه که دو فوریت آن در جلسه علنی روز یکشنبه به تصویب رسیده بود، مطرح شد و با رای مثبت ۲۰۶نماینده مجلس از مجموع ۲۵۲ نفر نماینده حاضر این مجوز به دولت داده شد که تا سقف ۴۵هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت شود که براساس ماده واحده این لایحه بیست‌هزار میلیارد ریال آن برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی و سرمازدگی در همه استان‌‌های کشور به صورت ارزی هزینه خواهد شد و ۲۵هزار میلیارد ریال آن نیز برای خرید و واردات کالاهای اساسی یا ضروری در نظر گرفته می‌شود.

کلیات این لایحه و نیز ماده واحده آن در حالی به تصویب نمایندگان رسید که برخی از نمایندگان مجلس که از جایگاه مخالف صحبت کردند، معتقد بودند که ارائه متمم بودجه در اوایل سال مالی و در حالی که دولت هنوز ظرفیت‌های مشخصی در بودجه را مصرف نکرده است، ضروری به نظر نمی‌رسد و بهتر است تا دولت با صرفه‌جویی در سایر منابعی که دارد، مبلغ مورد نیاز برای واردات و نیز جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی را تامین کند.

از سوی دیگر نمایندگان منتقد بر این باور بودند که مبلغ در نظر گرفته شده برای دو منظور مشخص دولت در لایحه زیاد است و این مبلغ می‌تواند کاهش یابد که البته پیشنهاد کاهش مبلغ یا اختصاص بخشی از آنچه که دولت در نظر گرفته برای سایر بخش‌های موردنظر نمایندگان با موافقت لاریجانی مواجه نشد؛ چراکه لاریجانی با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد، مجلس با تصویب کلیات این لایحه دیگر این امکان را ندارد تا در ردیف‌های در نظر گرفته شده در لایحه متمم تغییراتی را ایجاد کند.

اگرچه برخی نمایندگان چون رضا عبدالهی معتقد بودند که چون متمم از جنس بودجه است، بنابراین دست نمایندگان در جابه‌جایی ردیف‌ها باز است و اگر لاریجانی چنین استدلالی دارد، این روند ممکن است در آینده کاری مجلس و تصویب لوایح و طرح‌ها تاثیرگذار باشد. عبدالهی در عین حال افزود: چراکه در مجالس قبلی‌ کمیسیون‌ها، مواد و تبصره‌ها را تغییر می‌دادند، ولی اگر شما این برداشت را داشته باشید در آینده کمیسیون‌ها مشکل ایجاد خواهد شد. همچنین یکی از نمایندگان یعنی شهریاری، نماینده زاهدان نیز این اقدام هیات‌رییسه را بدعتی از جنس آنچه در مجلس هفتم رخ می‌داد، قلمداد کرد و گفت که این بدعت‌ها در تذکرات و اقدامات هیات‌رییسه صورت می‌گیرد.

با این حال لاریجانی تاکید کرد که چون کلیات به تصویب رسیده است نمی‌توان بخشی از سقف در نظر گرفته شده توسط دولت را برای سایر طرح‌هایی که در جاهای مختلف کشور وجود دارد، در نظر گرفت و لذا پیشنهادهایی از این جنس پذیرفتنی نیست و با این استدلال تمام آنچه که دولت قرار است برای واردات کالا و جبران خسارت‌های خشکسالی از حساب ذخیره‌ ارزی برداشت کند، به این منظور باید صرف شود.

به گفته لاریجانی با این لایحه نمایندگان نباید تصور کنند که می‌توانند کل مشکلات جهان سوم را حل کنند! لایحه متمم قانون بودجه سال ۸۷ کل کشور که با تاکید چند باره لاریجانی، لایحه‌ای عام نبوده و دولت آن را مقید کرده است، به منظور کسب اجازه دولت از مجلس برای برداشت معادل ارزی چهل و پنج هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی از اواخر مجلس هفتم مطرح شد؛ اما با موافقت مجلس برای اجازه برداشت از حساب ذخیره روبه‌رو نشد.

این لایحه‌ اما مجددا با درخواست دولت و با توجیه افزایش جهانی قیمت‌ها و خسارت‌های وارده به دلیل خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی و دامی کشور به عنوان اولین دستور رسمی نمایندگان در مجلس هشتم مورد بررسی قرار گرفت که یک فوریت آن از تصویب مجلس

گذشت و بالاخره در جلسه علنی روز گذشته با اضافه شدن چند پیشنهاد نمایندگان به ماده واحده این لایحه، بالاخره دولت اجازه یافت تا از حساب ۷میلیارد دلاری ذخیره ارزی ۵میلیارد دلار برداشت کند. اما از آنجا که در صحبت‌های چهره اقتصادی مجلس چون نادران در جلسه علنی گذشته مورد توجه قرار نگرفت، مخالفان کلیات در جلسه روز گذشته چهره‌های جدیدی بودند و از این میان تنها علیرضا محجوب بار دیگر به عنوان مخالف صحبت کرد.

هادی قوامی و علیرضا محجوب به عنوان دو نماینده مخالف و حسن کامران و حسین اسلامی به عنوان موافقان کلیات متمم بودجه ۸۷ برای تامین اعتبارات واردات کالاهای اساسی در جلسه دیروز مجلس سخن گفتند.

قوامی، نماینده اسفراین در مجلس هشتم که به عنوان اولین مخالف متمم بودجه سخن می‌گفت، تاکید کرد: اصل بودجه بر سالانه بودن است ومجلس برای یک سال بودجه را تصویب می‌کند، مگر اینکه هزینه یا درآمدهای اتفاقی صورت بگیرد، درحالی که خشکسالی یک امر اتفاقی نیست و در طول چند سال رخ می‌دهد و دولت می‌توانست در بودجه سالانه برای زیر ساخت‌های کشاورزی اقدام کند.

حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس نیز به عنوان موافق متمم اظهار کرد: اتفاقا خشکسالی یک حادثه غیر مترقبه و اتفاقی است و شما همین روزها عکس رودخانه زاینده رود را که همواره زنده بود، به صورت خشک در روزنامه‌ها دیده‌اید.

وی اضافه کرد: خشکسالی یک حادثه غیر مترقبه است و با توجه به ابعاد مختلفی که دارد، مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد. کامران تاکید کرد: متمم چیزی نیست که دولت نهم برای اولین بار آن را تهیه کرده باشد و دولت‌های قبل هم متمم می‌آورند و نحوه نظارت نمایندگان نیز بر متمم‌ها مشخص است. علیرضا محجوب نماینده تهران هم به عنوان دومین مخالف متمم بودجه ۸۷ گفت: مخالفت ما با این متمم به معنای مخالفت با اصل کمبودها و اصل وقوع خشکسالی نیست، بلکه بحث ما این است که اضافه شدن این ۴۵۰۰‌هزار میلیارد تومان به بودجه واقعا ضرورت دارد یا خیر، اگر ضرورت دارد، به کدام بخش بودجه باید اضافه شود.

وی با بیان اینکه اول سال مالی، کسی متمم بودجه نمی‌آورد، خاطر نشان کرد: ما الان در ابتدای سال مالی هستیم، بنابراین دولت باید ابتدا از همه ظرفیت‌های تامین اعتبار در بودجه بهره بگیرد و بعد اگر نیاز بود متمم بودجه بیاورد. وی تاکید کرد: هر پولی که به سقف بودجه اضافه شود بار تورمی خواهد داشت.

حسین اسلامی موافق متمم بودجه نیز تامین کالاهای ضروری را امری بدیهی دانست و خاطر نشان کرد: چون واردات کالاهای ضروری و اساسی به صورت ارزی صورت می‌گیرد بار تورمی نخواهد داشت، چون کالای لوکس قرار نیست وارد شود بلکه این اعتبار برای تامین مایحتاج روزمره اختصاص داده می‌ شود.

بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در جایگاه حضور یافت و در خصوص ضرورت تصویب این متمم اظهار داشت: ما برای تامین تعهدات و خرید مایحتاج مردم، ۴۵‌هزار میلیارد ریال کسری داریم و البته برداشت این مقدار از حساب ذخیره ارزی نه تنها بار تورمی نخواهد داشت بلکه کاملا ضد تورمی است چون علاوه بر مقدار متمم، بخش زیادی از اعتبارات ریالی قبلی که در اختیار وزارت بازرگانی بود باید به ارز تبدیل شود تا واردات کالاهای اساسی صورت بگیرد. وزیر بازرگانی همچنین تاکید کرد که دولت امکان برداشت از منابع قبل را ندارد و به همین خاطر لایحه متمم ارائه کرده است. وی خاطر نشان کرد: همه دوستان این اصل اقتصادی را می‌دانند که هرگاه عرضه کالا زیاد شود، تورم کاهش می‌یابد دراین متمم هم قرار است با واردات کالا عرضه ارزاق را افزایش دهیم و به همین علت این متمم کاملا ضد تورمی است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این خریدها ارزی است، گفت: علاوه بر گندم و روغن که بخشی از مقادیر مورد نیاز کشور از خارج خریداری می‌شود، برنج لازم برای خرید در کشور وجود ندارد و باید از خارج خریداری شود.

وزیر بازرگانی با بیان این که نباید فرصت را از دست بدهیم، افزود: روغنی که امسال در کشور مصرف می‌شود سال گذشته به قیمت ۴۵۰دلار خریداری شد که هم اکنون ۱۴۰۰دلار است، به معنای دیگر اگر می‌خواستیم این کالا را هم اکنون خریداری کنیم، باید ۳۵۰میلیارد تومان گران‌تر می‌خریدیم.

میرکاظمی با اشاره به اینکه این لایحه متمم برای جبران تمامی کسری لایحه نیست، افزود: دولت برای پرداخت نقدی پاداش بازنشستگان در ۶ ماهه دوم امسال و نیز افزایش ۱۰درصدی حقوق کارکنان ۱۰ تا ۱۱هزار میلیارد تومان کسری دارد. پس از بیان سخنان موافق و مخالف و رای‌گیری نمایندگان برای تصویب کلیات این لایحه، پیشنهادهای نمایندگان برای اصلاح لایحه متمم بودجه کل کشور سال ۸۷ مطرح شد که بر مبنای این پیشنهادات یک تبصره به ماده واحده لایحه متمم الحاق شد که براساس آن دولت موظف خواهد شد

در پایان هر ماه عملکرد و جزییات استفاده از این اعتبار را به مجلس گزارش کند.

همچنین نمایندگان با ۱۲۵ رای موافق طی یک تبصره الحاقی دولت را مکلف کردند که در تامین و جبران خسارت‌های کشاورزان، باغداران و دامداران در استان‌های مختلف با تناسب خسارت وارده اقدام کنند و نیز در تهیه سهمیه هر استان باید منابع اختصاص یافته قبلی توسط دولت نیز لحاظ شود.

لذا هر گونه مقررات و جداول مغایر با این تبصره لغو می‌شود.

علاوه بر آن به پیشنهاد علی بنایی یکی از نمایندگان مجلس کلمه (یا ضروری) که در متن ماده واحده لایحه آمده بود این امکان از دولت سلب شد تا به بهانه ضروری دانستن یک لایحه اقدام به وارد کردن آن کالا به دلخواه خود کند و بنابراین ماده واحده به این شکل اصلاح شد: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ چهل و پنج هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی برداشت و نسبت به خرید و واردات کالاهای اساسی و ضروری و جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی و سرمازدگی در همه استان‌های کشور هزینه کند.

شایان ذکر است مبلغ ۲۵هزار میلیارد ریال جهت حمایت از خسارت دیدگان ناشی خشکسالی و سرمازدگی به این شکل هزینه خواهد شد:

الف - تامین یارانه مورد نیاز نهاده‌های کشاورزی (اعم از باغی، زراعی، دامی) ۸۰۰۰میلیارد ریال

ب - تامین اعتبار به منظور پرداخت سود و کارمزد تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت دیده برای استمهال یک ساله اقساط سر رسیده، ۶۰۰۰میلیارد ریال

ج - پرداخت خسارت به کشاورزان‌ خسارت دیده فاقد پوشش بیمه‌ای ۲۰۰۰میلیارد ریال

د - افزایش اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۲۰۰۰میلیارد ریال

هـ - تامین اعتباری کمک‌های فنی و اعتباری اصلاح شیوه‌های آبیاری و توسعه آبیاری تحت فشار ۳۰۰۰میلیارد ریال

و - تامین اعتبار به منظور تامین آب شرب مناطق شهری، روستایی و عشایری ۴۰۰۰میلیارد ریال.

جلسه روز گذشته به منظور بررسی و مدیریت لایحه متمم بوده ۸۷ باید تشکیل ‌می‌شد؛ چرا که مجلس روزهای سه‌شنبه تا پایان تابستان جلسه ندارد و بنابراین نمایندگان امروز نیز در صحن علنی مجلس حضور می‌یابند تا طرح برخورد با افراد شرور را در مجلس پیگیری کنند.