آمریکا به دنبال تاسیس دفتر حافظ منافع در تهران

دنیای اقتصاد- اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه بانک ملی ایران را تحریم کرد. این اتحادیه همچنین اعلام کرده است که روز سه‌شنبه تحریم‌های دیگر مالی و مسافرتی علیه برخی شرکت‌ها و کارشناسان ارشد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را نیز اعلام می‌کند که بی‌درنگ به اجرا درخواهند آمد. واکنش ایران به تحریم بانک ملی توسط اتحادیه اروپایی

دنیای اقتصاد- کشورهای عضو اتحادیه اروپایی شامگاه دوشنبه بانک ملی ایران را تحریم کردند. این اتحادیه همچنین اعلام کرده است که روز سه‌شنبه تحریم‌های دیگر مالی و مسافرتی علیه برخی شرکت‌ها و کارشناسان ارشد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را نیز اعلام می‌کند که بی‌درنگ به اجرا درخواهند آمد.

بر پایه این گزارش، محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپایی در خصوص محدودیت‌های مالی علیه ایران گفت: رویکردهای غیرقانونی، دوگانه و متناقض در شرایط و فضایی که بررسی بسته‌های پیشنهادی مطرح است، بی‌معنا بوده و به شدت تقبیح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رویکردهای سیاسی و مغرضانه نسبت به حقوق مشروع ملت بزرگ ایران، گفت: اتخاذ سیاست چماق و هویج در برابر حقوق قانونی و اراده ملی و خلل‌ناپذیر ملت بزرگ ایران برای کسب پیشرفت در زمینه فن‌آوری‌های نوین بیراهه بوده و هیچ‌گونه تاثیری بر پیگیری و تحقق حقوق مسلم این ملت نخواهد داشت.

حسینی با ارزیابی آثار معکوس اینگونه رویکردها خاطرنشان کرد: اینگونه رفتارها، عزم ملت و دولت ایران در تثبیت حقوق مسلم خویش را راسخ‌تر و فرصت‌های مرتبط با منافع اروپاییان را تضییع کرده است و کمکی به فضای مناسب برای راه‌حل دیپلماتیک مسائل جاری نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به اتحادیه اروپا توصیه کرد تا راه‌حلی معقول شامل پرهیز از اقدامات نمایشی، احترام به حقوق مشروع ملت ایران، تطبیق مفاد متوازن مقررات ان.پی.تی، بازگشت به راه‌حل‌های تفاهم‌آمیز بر اساس مشترکات بسته‌های پیشنهادی طرفین را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که اتحادیه اروپایی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرده است که محدودیت‌های مالی و مسافرتی بیش‌تری را بر شرکت‌ها و افراد ایرانی و نیز بانک ملی ایران اعمال می‌کند.

این خبرگزاری افزود: اما انتظار نمی‌رود اتحادیه اروپایی، چین، روسیه با آمریکا به‌زودی درباره سخت‌تر کردن تحریم‌هایی که ممنوعیت صادرات نفت و گاز از تهران را در نظر دارد، توافق کنند.

مقام‌های اتحادیه اروپایی بر اهمیت رویکرد «تشویق و تهدید» این بلوک ۲۷ کشوری تاکید کردند.

آن‌ها اذعان کردند که رسیدن به هر گونه توافقی درباره تحریم‌هایی سخت‌تر در حوزه انرژی که به افزایش قیمت‌های انرژی منجر می‌شود چه درون اتحادیه اروپایی یا از جانب قدرت‌هایی نظیر چین و روسیه بسیار مشکل خواهد بود.

تحلیلگران غربی می‌گویند: با توجه به این که اروپا تشنه نفت و گاز است، انجام چنین اقدامی بسیار مشکل خواهد بود. در همین حال تمایل اندکی برای اعمال تحریم در حوزه انرژی به ویژه از جانب آلمان و فرانسه وجود دارد که هر دو با ایران توافقاتی در زمینه انرژی دارند.

نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است: اتحادیه اروپایی نگران برنامه هسته‌ای ایران است و در سفر به اراضی اشغالی به قانونگذاران صهیونیستی گفت که ایرانی مسلح به سلاح هسته‌ای، «غیرقابل پذیرش» خواهد بود.

وی گفته است که تصویب تحریم‌های جدید که روز دوشنبه در نشست وزیران اروپایی انجام شد با هدف یادآوری این موضوع به ایران است که باید مذاکرات را دنبال کنند.

بنا بر این گزارش بعید است این تحریم‌ها که کارشناسان اتحادیه نزدیک به یک سال روی آن کار کرده‌اند، مانع از دنبال کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران که درخواست کلیدی واشنگتن، اتحادیه اروپایی، مسکو و پکن است، شود.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هفته گذشته گفت‌وگوهای ناموفقی را در تهران داشت. این آخرین اقدام دیپلماتیک اروپا با هدف متقاعد کردن ایران به پذیرش مشوق‌های اقتصادی در ازای پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود. سولانا بسته‌ای را از جانب اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به تهران ارائه کرد.

اتحادیه اروپا پیش از تحریم‌هایی که روز دوشنبه اعمال کرد، ممنوعیت سفر را برای ۲۰ مقام و شرکت ایرانی آن طور که تحریم‌های شورای امنیت درخواست می‌کند، اعمال کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تدابیری جدید از روز سه‌شنبه و زمانی که فهرست سیاه شرکت‌ها و «کارشناسان بسیار عالی رتبه» به طور رسمی منتشر می‌شود به اجرا درخواهند آمد.

تحریم جدید اروپا بسته شدن شعب بانک ملی ایران در پاریس، هامبورگ و واحدی از آن در لندن که «بانک ملی پی.ال.سی» نام دارد را الزامی می‌کند.

مقامات در مقر اتحادیه مدعی شدند، مدارکی دارند که نشان می‌دهد این بانک در انجام معاملاتی برای کمک به برنامه هسته‌ای ایران دست دارد اما از ارائه جزئیات خودداری کردند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپایی نزدیک به این مساله گفت: ایتالیا تصویب تحریم‌های اخیر علیه ایران را به دلیل این نگرانی که تصویب آنها ممکن است به روند مذاکرات ضربه بزند، به تاخیر انداخته بود.

وی افزود: تمایل اندکی میان کشورهای اروپایی برای تحریم نفت و گاز ایران با وجود اعمال فشار جدی آمریکا وجود دارد.

او گفت: چنین مذاکراتی بعید است تا نوامبر آغاز شود، زیرا لازم است تاثیرات آن برای غرب و ایران بررسی شود.

وی افزود: بحث‌های مقدماتی درباره تحریم‌های سخت‌تر در حوزه انرژی با نگاه سرد چین و روسیه روبه‌رو شد.

براساس این گزارش، تحریم‌های جدید علیه ایران روز دوشنبه در آغاز مذاکرات اتحادیه اروپایی در لوکزامبورگ و بدون هر گونه بحثی به تصویب رسید. مقامات اروپایی روز جمعه در بروکسل درباره این اقدامات توافق کرده بودند.

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: تحریم‌های جدید، مسدود کردن سرمایه‌های بانک ملی و دیگر معاملاتی که به برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران مرتبط است و ممنوعیت سفر مقامات بسیار عالی رتبه ایران را شامل می‌شود.

آمریکا خود به تنهایی تحریم‌هایی را علیه بانک ملی ملت و صادرات ایران اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های تحت تحریم اروپا، از ورود به خاک کشورهای عضو اتحادیه منع می‌شوند و شرکت‌های یاد شده نیز از انجام هر عملیاتی در این اتحادیه منع می‌شوند. اسامی شرکت‌ها و افراد به طور رسمی سه‌شنبه منتشر می‌شود.

مقامات اروپایی تاکید کردند که این تحریم‌ها مبتنی بر تدابیر مورد توافق شورای امنیت سازمان ملل و گروه موسوم به ۱+۵ است.

یک مقام اروپایی گفت: ما به طی مسیر دو سویه ادامه خواهیم داد.

بنا برگزارش رویترز، اتحادیه اروپایی در عین حال اعلام کرده است که درها برای گفت‌وگوی احتمالی با ایران درباره بسته مشوق‌های بین‌المللی ارائه شده به تهران باز است.

این گزارش همچنین حاکی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.

تام کیسی مدعی شد: این تحریم‌ها نشان می‌دهد که ایران بیش از پیش منزوی می‌شود و جامعه بین‌الملل درباره افزایش فشار بر ایرانیان به دلیل بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد جدی است.

کیسی ادعا کرد: قطعا تمایل داریم ببینیم که ایران مسیری دیگر را انتخاب و فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق می‌کند و همچنین به پای میز مذاکره بیاید. اما به دلیل محقق نشدن این وضعیت، انتظار داریم اشکال مضاعف فشار دیپلماتیک را مشاهده کنیم و این اقدام امروز توسط اتحادیه اروپا در همین راستا است و مورد استقبال ما خواهد بود.