چوب حراج بر وسایل شاملو

وسایل شخصی احمد شاملو به دنبال اختلاف شخصی ورثه در دادگستری شهرستان کرج به حراج گذاشته شد.

حراج این اموال در حالی صورت می‌گیرد که آیدا سرکیسیان، همسر این شاعر نسبت به این موضوع رضایت ندارد.

سیاوش شاملو، فرزند احمد شاملو به خبرگزاری فارس، گفت که رضایت یا عدم رضایت همسر شاملو برای وی مهم نیست.

این در حالی است که سیاوش شاملو سال گذشته گفته بود، براساس تفاهمنامه و موافقتنامه بین وراث احمد شاملو، اموال، وسایل و دارایی‌های شخصی این شاعر در قالب موزه‌ای نگهداری می‌‌شود.

با این حال سیاوش شاملو بار دیگر هدف از برگزاری این حراج را راه‌اندازی موزه عنوان کرد و گفت: امیدوارم امروز بتوانم تمام وسایل را خودم بخرم.

وی گفت: مهم‌ترین بخش این حراجی، تندیس احمد شاملو است که مددی آن را سال ۶۲ ساخته و قیمت پایه آن ۲۵میلیون تومان تعیین شده است. دادگاه همچنین برای کتاب‌ها و لوح‌های شاملو قیمت پایه ۵۳میلیونی را در نظر گرفته است.

به گزارش فارس، حراجی که امروز ساعت ۱۰ صبح در دادگستری کرج انجام می‌شود به دنبال اختلافی است که بین وراث احمد شاملو در گرفته است.

آبان ماه سال گذشته نیز قرار بود وسایل احمد شاملو به مزایده‌ گذاشته شود.

در تفاهمنامه‌ای که سال گذشته بین وراث این شاعر بسته شد، قرار بود اموال و دارایی‌های احمد شاملو به‌طور تمام و کمال متعلق به موزه‌ این شاعر باشد و هیچ ‌یک از وراث حق دخل و تصرف شخصی در آن را نداشته باشند.

همسر احمد شاملو درباره حراج آثار شاملو و تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر با سیاوش شاملو منعقد کرده بود، می‌گوید که تاکنون بیش از ۳۰میلیون تومان به فرزندان این شاعر پرداخته است.

آیدا، همسر احمد شاملو، درباره حراج آثار این شاعر گفت: مساله به قدیم و سال‌ها پیش برمی‌گردد که تصمیم گرفتند وسایل شاملو را به همین صورت به یادگار نگه دارند و قرار بود این خانه که برای من است به همین صورت حفظ شود و در عوض پول اسباب و وسایل به پسران شاملو برسد که دو نفر از آنها حرفی نداشتند و سیاوش هم قبول کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون مبلغ زیادی پول به سیاوش پرداخت کرده است، افزود: با وجوداین، کار به اینجاها کشید. من لیستی از وسایل به ایشان داده بودم و قرار بود وسایل شماره‌گذاری و ثبت رسمی شود تا در منزل شاملو به یادگار بماند.

سرکیسیان ادامه داد: بارها تفاهم‌نامه نوشتیم و بارها هم به او پول دادم. مگر وسایل چقدر برآورد شده است همه آن وسایل ۵۱میلیون تومان برآورد شده است که تاکنون بیش از ۳۰میلیون به آنها پول دادم و گفتم که هر وقت کتاب‌های شاملو چاپ شد بقیه پولشان را هم می‌دهم.

همسر احمد شاملو با اشاره به اینکه سیاوش شاملو هیچ وقت نمی‌گوید که چه چیزی می‌خواهد، عنوان کرد: اکنون در وضعی هستیم که آدم نمی‌داند چه کار باید بکند. از هر طرف رنجه شود ما باید تاوان بدهیم.

وی ادامه داد:‌ در این خانه وسایل شاملو را طوری که هم بتوانم زندگی کنم و هم برای مردم یادگاری بماند، حفظ کردم. مدت‌ها است که مردم می‌آیند و با عشق و علاقه وسایل او را می‌بینند؛ عکس و فیلم می‌گیرند؛ تا آنجا که از دستم برآمده این کار را انجام داده‌ام، اما راستش را بخواهید دستم هم خالی است و هرچه پول داشتم به آنها دادم.

همسر احمد شاملو بیان داشت: چیزی که روشن است فکر نمی‌کنم نیاز به پیگیری داشته باشد. ما توانستیم یادگارهایی از کسی که برای فرهنگ این مملکت زحمت کشیده، نگه داریم. شما ببینید از نیما جز یک خانه چه مانده است؟ از هدایت و دهخدا چه داریم؟

وی اضافه کرد: من در طول ۴۷ سال آرام آرام هر چه بود را جمع کردم و فقط می‌خواستم که اینها یادگار بماند. وگرنه نه می‌توانم این وسایل را بخورم و نه جایی ببرم. همه اینها هم لیست شده و مشخص است. آنها خوب اینها را می‌دانند. چون ۴۶ سال با هم زندگی کردیم و مرا خوب می شناسند. اگر سوء‌نیتی در کار نیست، من نمی‌دانم چیست؟

سرکیسیان درباره نوع برخورد و رابطه‌اش با سیاوش شاملو گفت: ایشان همیشه به حالت طلبکار به اینجا آمده و هرگز یک شب نیامده که بگوید اینجا آمدیم صدای پدرمان را بشنویم، عکس‌ها و فیلم‌هایش را ببینیم و این حسرت به دل من مانده است. ایشان فقط به صورت یک طلبکار و یک غریبه به من نزدیک شده است.

همسر احمد شاملو اذعان کرد: در حضور دکتر لطفی و جاوید به آنها گفتم می‌توانید وسایل را ببرید و شما موزه درست کنید. مساله من و تو نیست مهم این است که وسایل یادگار بماند. اول می‌خندید که مگر می‌شود خانه موزه کرد و من به او می‌گفتم که می‌توانی داخل و خارج از کشور ببینی که خانه بسیاری از مشاهیر را موزه کردند. الان خانه شکسپیر، بتهوون و بسیاری

از نویسندگان روس حفظ شده است.

سرکیسیان خاطرنشان کرد: بنده یک روز را بدون پیگیری کارهای شاملو نمی‌گذرانم؛ چون این را وظیفه خودم می‌دانم.