شش شاخص از 12رتبه برتر کشورهای رقابتی

بیزینس ویک معرفی کرد:
رقابتی‌ترین کشورهای جهان
شادی آذری
هرچند هنوز ایالات متحده آمریکا در صدر فهرست رقابتی‌ترین کشورهای جهان قرار دارد، اما به نظر می‌رسد آسیا چون نیرویی توقف‌ناپذیر به رهبری سنگاپور با سرعت خود را به صدر این فهرست نزدیک می‌کند.
بر اساس مطالعه سالانه‌ای که توسط یکی از مشهورترین دانشکده‌های مدیریت بازرگانی اروپا به نام آی‌ام‌وی واقع در لوسان سوئیس انجام شده است، اقتصادهای آسیایی در رقابت‌پذیری از اقتصاد آمریکا و اروپای شمالی هم پیشی می‌‌گیرند.
در بیستمین سالنامه رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان که توسط دانشکده آی‌ام‌وی در پانزدهم ماه مه منتشر شد، «ایالات متحده آمریکا» برای پانزدهمین سال متوالی رتبه نخست را در میان رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان به خود اختصاص داده است. اما پروفسور استفان گارلی، نویسنده این گزارش پیش‌بینی کرده است که سنگاپور سال آینده صدر این فهرست را به خود اختصاص دهد. این کشور کوچک با کمتر از هفت دهم درصد اختلاف در سال 2008 از ایالات متحده عقب ماند. در شرایطی که آمریکا هنوز از قوی‌ترین اقتصاد داخلی برخوردار است. به طور خاص به دلیل آنکه بخش مالی آن 40درصد سود شرکت‌هایش را ایجاد می‌کند، آسیب‌پذیر است. در عین حال آسیا ثابت کرد نسبت به بحران بخش مالی آمریکا نسبتا مصون است. گارلی می‌گوید که اقتصادهای نوظهور آسیا به سرکردگی چین به احتمال زیاد می‌توانند در سال جاری رقابت‌پذیری خود را نسبت به ابرقدرت در حال کند شدن یعنی آمریکا و اقتصادهای کند اروپایی، افزایش دهند. گارلی می‌گوید: «آسیا کشف می‌کند که وابستگی چندانی به اقتصاد آمریکا ندارد و می‌تواند روی پای خود به حیاتش ادامه بدهد. آنها زندگی را برای اقتصادهای اروپایی مشکل می‌سازند، به خصوص به دلیل آنکه اروپا از مشکل یورو رنج می‌برد.»
در میان ۲۰ اقتصاد از رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان از مجموع ۵۵اقتصاد رتبه‌بندی شده آنهایی که مربوط به بخش آسیا - اقیانوسیه هستند، بیشترین پیشرفت را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. مالزی با ۴پله صعود به رتبه ۱۹ رسیده است. تایوان و استرالیا هریک با ۵ پله صعود به ترتیب به رتبه‌های ۱۳ و ۷ راه یافته‌اند. از جمله سایر ترقی‌ها در فهرست امسال می‌توان به تایلند اشاره کرد که شش پله صعود کرد و به رتبه ۲۷ رسید و فیلیپین با ۵پله صعود به رتبه ۴۰ دست یافت.
مطالعه‌ای بسیار دقیق
این رتبه‌بندی با استفاده از بررسی ۳۳۱زمینه مختلف از رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری گرفته تا تعداد کاربران اینترنت و قیمت تماس‌‌های تلفن همراه داخل کشور انجام شد. دوسوم داده‌ها از اطلاعاتی بود که منابع معتبری چون بانک جهانی و سازمان ملل ارائه دادند. بخش دیگر اطلاعات نیز از نزدیک به ۴۰۰۰ پاسخ به نظرسنجی که از مدیران هر کشور انجام شد به دست آمد. پرسش‌هایی که از این مدیران پرسیده شد در رابطه با در دسترس بودن کارکنان ماهر، قوانین دولتی، در دسترس بودن سرمایه برای سرمایه‌گذاری و مسائل کیفی بسیار دیگر بود.
ده اقتصادی که صدر این فهرست را به خود اختصاص داد، نسبت به سال گذشته تغییر کمی داشته‌اند. به عنوان مثال، ایسلند که رتبه هفتم را در فهرست سال 2007 به خود اختصاص داد، به دلیل اقتصاد بی‌ثبات و مشکلات مالی موسسه داخلی‌اش که تامین‌کننده اطلاعات برای آی‌ام‌وی بود، از این فهرست خارج شد. هنگ‌کنگ در رتبه سوم خود ابقا شد و در پی آن اقتصادهای معمولا رقابتی سوئیس، لوکزامبورگ و دانمارک جای گرفتند. کانادا با دو پله صعود به رتبه هشتم راه یافت و هلند با دو پله سقوط به رتبه ده رسید. سوئد نیز بدون تغییر رتبه در رتبه نه باقی ماند. رتبه هفده یعنی چین بالاترین میزان رشد سالانه تولید ناخالص داخلی یعنی رقم 9/11درصد را از خود بر جای گذاشت. گارلی در این باره گفته است: «این موضوع کل منطقه را به سطح بالایی صعود داده است.» در مقایسه، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده 2/2درصد افزایش یافت. در عوض اقتصادهای آسیایی نه تنها در توسعه بازارهای داخلی بلکه در توسعه بازارهای منطقه‌ای نیز موفق عمل کردند. گارلی معتقد است رشد سرمایه‌گذاری و تجارت در میان ملت‌های آسیا «موجب خلق یک سطح بسیار قوی از اعتماد در منطقه شده است.» او می‌افزاید: اقتصادهای نوظهور ویتنام و قزاقستان به زودی به این رتبه‌بندی خواهند پیوست.
یک کلاس از مصرف‌کنندگان رو به افزایش
رشد سریع قشر متوسط جامعه در اقتصادهای نوظهور به خصوص در چین و هندوستان موجب رونق مصرف در سال‌های آینده خواهد شد و این هم به نوبه خود بر رتبه این کشورها تاثیر خواهد گذاشت.
حدود ۵۰میلیون نفر در هندوستان قشر متوسط جامعه محسوب می‌شوند و به گفته گارلی این رقم به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۰ به ۵۸۰میلیون نفر افزایش خواهد یافت. از سال ۲۰۰۰میلادی تاکنون حدود ۶۰۰میلیون نفر در سرتاسر جهان به سطح قشر متوسط رسیده‌اند و سالانه به طور میانگین ۴میلیارد دلار هزینه صرف محصولات مارک‌دار، خانه‌های نو، تعطیلات و در نظرسنجی سالانه آی‌ام‌وی از روش‌ها و داده‌های گوناگونی استفاده شده است، اما با تمام این روش‌های گوناگون به نتایج نسبتا مشابهی با رتبه‌بندی رقابت‌پذیری اقتصادی که مجمع جهانی اقتصاد در ژنو ارائه داد، رسید. در تازه‌ترین رتبه‌بندی که مجمع جهانی اقتصاد در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ ارائه داد ایالات متحده صدرنشین فهرست بود و شش کشور اروپایی دیگر در پی آن جای گرفتند.

رتبه: یک


نام کشور: ایالات متحده آمریکا


سرانه تولید ناخالص داخلی: 43987‌دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 2/2درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 1


کارآیی دولت: 18


کارآیی کسب‌و‌کار: 3


زیرساختارها: 1


ایالات متحده آمریکا از سال 1994 تاکنون در رتبه‌بندی‌های جهانی مربوط به رقابتی بودن اقتصاد همواره رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. اما سنگاپور به سرعت به این اقتصاد نزدیک شده است و امسال تنها با 7/0درصد اختلاف از آمریکا عقب افتاده است.

رتبه: دو


نام کشور: سنگاپور


سرانه تولید ناخالص داخلی: 47052دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 7/7درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 3


کارآیی دولت: 1


کارآیی کسب و کار: 2


زیرساختارها: 3


رشد تولید ناخالص داخلی 9/11درصدی چین در سال گذشته به پیشرفت همسایگانش کمک کرد. نویسنده این گزارش استفان گارلی می‌گوید: «سنگاپور از فضایی بسیار موفق بهره برده است.» سنگاپور در منطقه آسیا - پاسیفیک و در میان اقتصادهایی با جمعیت کمتر از 20میلیون نفر رتبه نخست را دارد.

رتبه: سه


نام کشور: هنگ‌کنگ


سرانه تولید ناخالص داخلی، 41110دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 3/6درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 5


کارآیی دولت: 2


کارآیی کسب و کار: 1


زیرساختارها: 19


تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری فوق‌العاده به رتبه خوب هنگ‌کنگ کمک کرده است، اما رتبه این کشور در هزینه زندگی و قیمت‌ها که به ترتیب 54 و 51 است، موجب شد رتبه کلی این کشور پایین آید. بدهی‌های دولت این کشور 3/1درصد تولید ناخالص داخلی آن است که رقمی بسیار پایین است.

رتبه: چهار


نام کشور: سوئیس


سرانه تولید ناخالص داخلی: 38131 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 1/3 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 9


کارآیی دولت: 3


کارآیی کسب‌و‌کار: 7


زیرساختارها: 2


اقتصاد سوئیس به صعود خود ادامه داد و نسبت به سال گذشته دوپله صعود کرد و نسبت به سال 2004 ده پله صعود داشت. این کشور سومین مازاد حساب جاری جهان یعنی 8/16درصد تولید ناخالص داخلی خود را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری این کشور تنها 6/3درصد است و بهترین کیفیت زندگی را در میان کشورهای مورد بررسی دارد.

رتبه: پنج


نام کشور: لوکزامبورگ


سرانه تولید ناخالص داخلی: 77187 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 2/5 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 4


کارآیی دولت: 14


کارآیی کسب‌و‌کار: 9


زیر ساختارها: 18


این کشور کوچک که اطرافش را فرانسه، بلژیک و آلمان فرا گرفتند و به خاطر قدرت مالی و قانونی‌اش مشهور است، باید به اقتصاد خود تنوع بخشد، تورمش را کنترل کند و هزینه‌های دولتی‌اش را بهبود بخشد تا بتواند به رقابت ادامه دهد. نسبت تعداد دانش‌آموزان به معلمان در این کشور 9 به یک است.

رتبه: شش


نام کشور: دانمارک


سرانه تولید ناخالص داخلی: 36265 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 8/1 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 26


کارآیی دولت: 4


کارآیی کسب‌و‌کار: 5


زیر ساختارها: 7


این کشور سازنده بازی معروف لگو است. صنعت داروسازی آن بسیار رو به رشد و بالنده است. این کشور دربخش آموزش، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت، انگیزه کارکنان، قوانین کار و تفکر مثبت درباره جهانی شدن رتبه نخست را در کل جهان به خود اختصاص داده است.

رتبه: هفت


نام کشور: استرالیا


سرانه تولید ناخالص داخلی: 36460 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 1/4 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 15


کارآیی دولت: 5


کارآیی کسب‌و‌کار: 6


زیر ساختارها: 16


اقتصاد این سرزمین به لحاظ رقابت‌پذیری نسبت به سال گذشته پنج پله صعود کرده است و مسیری را در پیش گرفته است که به‌خوبی می‌تواند رتبه چهار خود را در سال 2004 دوباره به دست آورد. در میان اقتصادهای با کمتر از 20‌میلیون نفر جمعیت، این سرزمین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

رتبه: هشت


نام کشور: کانادا


سرانه تولید ناخالص داخلی: 37383 دلار

رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 7/2 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 11


کارآیی دولت: 8


کارآیی کسب‌و‌کار: 11


زیر ساختارها: 8


کانادا به دنبال بازگشت به وضعیت سال 2004 خود یعنی جای گرفتن در رتبه سوم است.اقتصاد این کشور با دو پله صعود نسبت به سال گذشته به رتبه هشتم رسیده است. به لحاظ تعداد روزهایی که نیاز است تا یک کسب‌وکار پا گیرد این کشور بعد از استرالیا در رتبه دوم جای گرفته است.

رتبه: نه


نام کشور: سوئد


سرانه تولید ناخالص داخلی: 34703 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 6/2 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 22


کارآیی دولت: 11


کارآیی کسب‌و‌کار: 8


زیر ساختارها: 5


این کشور که خانه مارک‌های معروفی چون اریکسون آیکیا، اچ‌اندام و ولوو است به لحاظ سرانه تعداد رایانه و کاربران اینترنت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و به لحاظ تعداد افرادی که به دبیرستان می‌روند، کارآیی شرکت‌های بزرگ و هزینه روی تحقیقات در رتبه دوم جهان جای دارد.

رتبه: ده


نام کشور: هلند


سرانه تولید ناخالص داخلی: 37743 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 5/3 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 7


کارآیی دولت: 17


کارآیی کسب‌و‌کار: 12


زیر ساختارها: 9


امسال اقتصاد هلند دوپله تنزل یافت، اما نسبت به سال 2004 پنج پله صعود کرده است به لحاظ کارآفرینی و سیاست‌های مالی رتبه چندان خوبی به این کشور اختصاص نیافته است، اما در زمینه بودجه برای مستمری بگیران، میزان اشتغال در دسترس بودن سرمایه، کاربران اینترنت پرسرعت و توانایی جذب استعداد‌ها، رتبه‌های خوبی را به خود اختصاص داده است.

0

رتبه: یازده


نام کشور: نروژ


سرانه تولید ناخالص داخلی: 55610 دلار


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 5/3 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 10


کارآیی دولت: 15


کارآیی کسب‌و‌کار: 13


زیر ساختارها: 10


امسال نروژ سه پله نسبت به سال پیش بهبود یافته است و از رتبه 13 به 10 رسیده است.این کشور بالاترین مازاد حساب جاری دنیا یعنی 3/17درصد تولید ناخالص داخلی خود را به خود اختصاص داده است و پس از لوکزامبورگ دومین سرانه تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.

1

رتبه: دوازده


نام کشور: ایرلند


سرانه تولید ناخالص داخلی: 41708


رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 3/5 درصد


جایگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی رقابت‌پذیری:


اقتصاد: 24


کارآیی دولت: 7


کارآیی کسب‌و‌کار: 4


زیر ساختارها: 23


سال گذشته در این اقتصاد اشتغال جوانان، نقدینگی و تورم قیمت مصرف‌کنندگان باعث افت در رتبه‌بندی شد، اما امسال این اقتصاد به مدد سرمایه‌گذاری بسیار خوب، بهبود سرمایه‌گذاری در بورس (5/74درصد تولید ناخالص داخلی) و صادرات خدمات مالی (1/87میلیارد دلار) دو پله صعود کرد.

2

شش شاخص از 12رتبه برتر کشورهای رقابتی

شش شاخص از 12رتبه برتر کشورهای رقابتی

شش شاخص از 12رتبه برتر کشورهای رقابتی