وزیر کار و امور اجتماعی از برنامه دولت برای ساماندهی خوشه‌های صادراتی خبر داد و گفت: سهم صادرات غیر نفتی بنگاه‌های کوچک اقتصادی از کل صادرات غیر نفتی کشور می تواند به بیش از ۵۰‌درصد افزایش یابد.

محمد جهرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصویب آیین‌نامه ساماندهی خوشه‌های صادراتی در دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تصویب این آیین‌نامه مجموعه مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در قالب یک خوشه پیگیری و رفع می‌شود که از این طریق، بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌توانند با فرآیند مناسبی در کنار هم بودن را تجربه کنند. وزیر کار و امور اجتماعی مکمل شدن بنگاه‌های اقتصادی کشور را در تمام سطوح با مصوبه یاد شده اعلام و اظهار کرد: برخی از بنگاه‌ها تولید کننده محصول هستند و برخی دیگر نیز مواد تولید می‌کنند یا گروه دیگر در صادرات نقش دارند که از این طریق می‌توانند با هم‌افزایی از خدمات و سرویس دهی همدیگر بهره‌مند شوند.

جهرمی برقراری ارتباط سیستماتیک را از دیگر مزایای آیین‌نامه یاد شده برشمرد و تصریح کرد: بنگاه‌های کوچکی که نمی‌توانند هزینه تبلیغات و صادرات را بپردازند، می‌توانند با کمک دیگر بنگاه‌ها و تشکیل برند واحد در کنار هم قرار گیرند و تشکیل یک خوشه مرتبط را بدهند.

وی ادامه داد: تامین هزینه‌های بازاریابی محصولات تولیدی و خدمات از دیگر موارد دیده شده در آیین‌نامه ساماندهی خوشه‌های صادراتی است که در آن به فراهم شدن شرایط حضور بنگاه‌ها در بازارهای جهانی توجه شده است.

وزیر کار و امور اجتماعی حجم صادرات غیر نفتی بنگاه‌های کوچک در برخی کشورهای مختلف را بیش از ۶۴‌درصد کل صادرات اعلام کرد و بیان داشت: کشور ما نیز می‌تواند بیش از ۵۰‌درصد از کل صادرات غیر نفتی را از همین بنگاه‌های کوچک که حدود ۹۸‌درصد از کل بنگاه‌های موجود را تشکیل می‌دهند، به دست آورد. به گفته وی، افزایش سطح رقابت‌پذیری صادرات کشور ، کاهش موانع ناشی از اندازه بنگاه‌ها و حمایت از کار جمعی و مشترک آنها در صادرات، کارآفرینی از طریق ایجاد، توسعه و ارتقای خوشه‌ها و شبکه‌های صادرات گرا و هدایت بخشی از منابع پیش‌بینی شده به منظور گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده از جمله اهداف تصویب آیین‌نامه ساماندهی خوشه‌ها و شبکه‌های صادرات گرای کسب و کار است.