مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر

دنیای اقتصاد - غلامعلی حدادعادل در آخرین روز کاری مجلس هفتم به ارائه گزارشی از عملکرد این دوره قوه مقننه پرداخت و مجلس هفتم را مجلسی عقلانی و اخلاقی توصیف کرد. رییس مجلس دیروز در جلسه علنی مجلس، گفت: اظهار رضایت مقام معظم رهبری از این مجلس سند افتخار ما است و معظم‌له همه ساله این رضایت خود را در دیدار سالانه ابراز می‌کردند. وی افزود: اگر واقعا لوح تقدیر و افتخاری به نمایندگان داده شود، همان سخنان مقام معظم رهبری است که ما از لطف و عنایت ایشان نسبت به مجلس هفتم تشکر می‌کنیم.

حداد عادل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس هفتم در مجلس هشتم حضور ندارند، اظهار کرد: خدمت‌گزاری به ملت ایران و کشور ایران و حمایت از انقلاب اسلامی منحصر در نمایندگی مجلس نیست.

وی افزود: البته نمایندگی یک افتخار است، ولی اگر کسی هم نماینده نباشد باب خدمت برای او بسته نیست.

رییس مجلس همچنین به تصویب طرح‌ها و لوایح مهم در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: یکی از لوایح مهمی که به تصویب مجلس رسید قانون مدیریت خدمات کشوری است که مجلس برای تصویب آن وقت بسیاری صرف کرد و در دستگاه‌های مختلف نیز تلاش زیادی کردند و این قانون پس از فراز و نشیب‌های فراوان به تصویب شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: مردم پیگیر اجرای این لایحه هستند که در اینجا تاکید می‌کنم که انشاءا... دولت با تسریع در تصویب آیین‌نامه‌های این قانون آن را به اجرا گذارد.

حداد عادل سهمیه‌بندی بنزین را کار شجاعانه مجلس هفتم و یکی از افتخارات این مجلس برشمرد و اظهار کرد: این کار سال‌ها مطرح بود، اما عملی نمی‌شد؛ اما مجلس با پیچیدگی و گستردگی که این طرح داشت آن را تصویب کرد و به همت و تلاش مجلس و دولت در کشور محقق شد.

رییس مجلس هفتم، تصویب لایحه ساماندهی و اصلاح و توسعه شبکه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، لایحه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را از دیگر لوایح مهم مصوب مجلس هفتم برشمرد.

وی همچنین گفت: از لحاظ نظارتی نیز یک کار جدیدی در مجلس هفتم انجام دادیم و آن سروسامان دادن به کار ناظران مجلس در شوراها و مجامع مختلف بود که با دعوت از این نمایندگان ناظر، هیات عالی نظارت را تشکیل دادیم.

وی افزود: از رهگذر این تجربه به یک نتایج بهتری رسیده‌ایم که انشاءا... در مجلس هشتم آنها را عملی خواهیم کرد و یک قانونی برای ساماندهی به امر نظارت تدوین شود.

حداد عادل گفت: معمولا در مجلس سنت این بوده که به قانونگذاری خیلی توجه می‌شد، ولی نظارت به صورت کیفی و عام بوده است؛ اما نظارت عمومی بر اجرای قوانین در مجلس، نه قانون منظمی دارد و نه در بخش اداری مجلس پشتوانه و پشتیبانی کارشناسی دارد.

رییس مجلس هفتم با تاکید بر اینکه سازمان اداری مجلس باید اصلاح شود، گفت: ما باید سازمان اداری مجلس را اصلاح کنیم و قوانینی را برای نظارت به تصویب برسانیم که کفه نظارت را هم سنگ کفه قانونگذاری کنند تا معلوم شود آنچه مصوب می‌شود تا چه حد اجرا می‌شود. وی یکی از افتخارات مجلس هفتم را پایبندی مجلس به ولایت فقیه خواند و افزود: مجلس هفتم در قول و عمل به ولایت فقیه پایبند بود و همواره از رهبری نظام تبعیت کرد. آنچه بر فضای این مجلس حاکم بود اعتقاد به اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع از انقلاب و دفاع از کشور و دفاع از منافع و مصالح ملی بود.

حدادعادل از دیگر ویژگی‌های مجلس هفتم را اخلاقی و عقلانی بودن آن عنوان کرد و گفت: مجلس هفتم فضایی آرام داشت، اما بحث‌ها جدی بود و این آرامش در عین جدیت یکی از خصوصیات مجلس هفتم و از افتخارات همه ما است.

وی افزود: در مجلس هفتم سعی می‌شد مجلس طبق قانون و عادلانه اداره شود و اقلیت و اکثریت و موافقان و مخالفان حق داشته باشند در چارچوب آیین‌نامه اظهار نظر کنند.

رییس مجلس هفتم با تاکید بر اینکه در طی این چهار سال فضای دوستانه بر مجلس حاکم بود، اظهار کرد: مجلس یک دریا است و دریا هم با موج‌هایش زیبا است، لذا وجود مخالفان و موافقان و قدری شور و هیجان از خصوصیات هر مجلسی است که در مجلس هفتم این موج‌ها هیچ گاه به توفان‌های بحران‌زا که کشتی مجلس را غرق کنند، مبدل نشد.

رییس مجلس در ادامه گفت: ما از نظر سیاسی مجلس را به دو دوره تقسیم می‌کنیم؛ یک دوره همکاری با دولت خاتمی و یک دوره با دولت احمدی‌نژاد که سعی کردیم و در هر دوره اصل بر همکاری با دولت باشد.

وی افزود: ما بدون ستیزه‌جویی قصد داشتیم با دولت همکاری کنیم.

مجلس هفتم با دولت و قوه قضائیه بنای تعامل داشت.

وی با بیان اینکه از مجموع ۸۲۳ اعلام وصولی که مجلس هفتم داشت، ۴۴۸ مورد در مجلس به انجام رسید و بعضی از آنها نهایی و به دولت ابلاغ شده است، اظهار کرد: از این میان ۱۴۴ مورد مصوبه در مورد موافقتنامه‌های تجاری، بازرگانی، گمرکی، اقتصادی و همکاری‌های مالیاتی در مجلس هفتم داشتیم که اثر مثبتی در توسعه روابط بین‌المللی کشور داشت.

حداد عادل گفت: در مجلس هفتم ۱۲ تحقیق و تفحص قرائت و ۱۰۴ سوال نمایندگان بررسی شد و ۳ مورد نیز استیضاح داشتیم.

وی همچنین از کرمی، نماینده ایلام و نبی‌زاده، نماینده گچساران، نمایندگان مرحوم در طول چهار سال عمر مجلس هفتم یاد کرد و برای آنها طلب مغفرت و علو درجات کرد.

وی قبل از آنکه زنگ پایان جلسه آخر مجلس هفتم را به صدا درآورد با قرائت دو بیت از سعدی جلسه علنی را به پایان رساند:

ای برتر از قیاس و خیال و گمان و وهم/ وز آنچه دیده‌ایم و شنیدیم و خوانده‌ایم

مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر/ ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم