تحریم‌شدنی نیستیم

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به وسعت کشورمان و موقعیت استراتژیک آن گفت: کشوری که ۱۵ کشور همسایه دارد و با مبالغ مختلف پروژه امضا می‌کند، قابل تحریم نیست. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان که در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت، از وجود طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب در دستگاه دیپلماسی ایران برای مقابله با تحریم‌ها خبر داد. متکی در همین حال اظهار کرد: بسیاری سعی دارند بحث تحریم‌ها را به وضعیت اقتصادی ایران گره بزنند، در حالی که این مساله کمترین اتصال را با تحریم‌ها دارد؛ اما شرایط جهانی بر وضعیت اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد که باید سعی کنیم مدیریت شود. وی گفت: سعی شده است روابط اقتصادی، زمینه‌ساز مناسبات سیاسی خوب باشد و بالعکس. امروز خوشحالیم که طی حدود دو سال پیش شرکت‌های ایرانی دولتی و خصوصی در اعماق اقیانوس هند به اکتشاف و استخراج نفت مشغولند و در سایر زمینه‌ها از جمله انرژی سدسازی، نیروگاه‌سازی نیز این فعالیت‌ها گسترش یافته است. البته هنوز تعاملات اقتصادی‌مان در مقایسه با ظرفیت‌های داخلی کافی نیست. ما در سال ۸۵ و ۸۶ رقم صادرات غیرنفتی‌مان از ۷میلیارد دلار به ۱۴میلیارد دلار و سپس ۲۰میلیارد دلار رسید. وی اظهار کرد: ما در دولت نهم نکاتی را در سیاست خارجی مطرح کردیم؛ سیاست خارجی فعال، تهاجمی، نرم‌افزارانه و حرکت از جایگاه متهم به جایگاه مدعی از جمله این رویکردها بوده است. معتقدیم در حدود سه سال پیش اتفاقی بر انتخابات مجلس و شوراها روی داد که مردم رویکرد جدیدی را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه روابط خارجی از خود بروز دادند.

متکی در پاسخ به این پرسش که چرا به خاطر نام یک خیابان روابط مصر با ایران بدین شکل درآمده است؟ افزود: مساله ایران و مصر، مساله یک خیابان نیست. مصر کشور مهمی است و به طرق مختلف به ایران پیام می‌دادند که خواهان رابطه با ایران هستند و رییس‌جمهور در سفری که به ابوظبی داشت برای این‌که این زمینه را فراهم کرده باشد، آمادگی ایران برای برقراری رابطه با مصر را اعلام کرد. وی ادامه داد: هم‌اکنون طرف مصری است که بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. ما خواستیم به افکار عمومی مصر آمادگی خود را اعلام کنیم.

متکی در مورد سیاست خارجی ایران در قبال مبارزه با مساله تروریسم گفت: ما با تروریسم مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم. هم‌چنین با اقداماتی که در قالب‌های دولتی به ترور دامن می‌زند و در شعار با آن مخالفت می‌کند؛ اما به تروریست‌ها ماوا و امکانات می‌دهد نیز محکوم می‌کنیم.

او در عین حال بین مبارزات آزادی‌بخش و تروریسم تفاوت قایل شد و گفت: آن‌چه که غربی‌ها می‌خواهند در این خصوص سوء‌تفاهم ایجاد کنند، تفاوت این دو مساله است. ملت فلسطین برای حقوق خود مبارزه می‌کند که این به معنای تروریسم نیست. همچنین در این مساله مقاومت لبنان نیز باید مدنظر قرار گیرد. باید بین این دو مساله تفکیک قایل شویم.

وزیر امور خارجه در ادامه با یادآوری این نکته که ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، معطوف کردن گفت‌وگوی بین ایران و آمریکا به گفت‌وگوی بین ایران و رژیم صهیونیستی را به طور کامل رد کرد؛ چرا که فلسفه وجودی این رژیم از ابتدا غلط است. مسوول دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد شایعه برکناری وی تصریح کرد که چنین شایعه‌ای را نشنیده است.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه تا چه حد دارای استقلال رای است و در دولت نهم آیا تضعیف یا تقویت شده است؟ گفت: سیاست خارجه حاصل جمع تصمیم‌سازی نظام است. برخی تصور می‌کنند که ما برخورد تندی را در دنیا به راه انداختیم که ممکن است منطق و جوانب آن در نظر گرفته نشده است. مواضع منطقی و قاطع ایران در این دولت مدافعان و شنونده‌های شما (ملت ایران) را بیش‌تر کرده است. مخالفان نیز حتی می‌گویند باید حرف‌های ایران را بشنویم. وی تاکید کرد: در دنیا همه می‌گویند ایران از یک طرف بسته می‌دهد و همه بازیگران قدرت از طرف دیگر بسته می‌دهند. این تلاش‌ها نگاه‌های جدیدی ایجاد کرده است. او با اشاره به ارائه بسته ایران گفت: در برخورد دومی که ما با آنها داشتیم، بسته متقابل که هم پاسخگویی و هم راهگشایی داشت، به طرف مقابل دادیم اما آنها پاسخی ندادند. تا چندی قبل ما خودمان به صرافت افتادیم و فکر کردیم که با توجه به مسائل هسته‌ای و بحران‌های موجود، بسته‌ای متشکل از ملاحظات و نظراتمان ارائه کنیم.

وی هدف ارائه این بسته را نگاه نسبت به مسائل و اعلام اراده کشور برای حل این مسائل عنوان کرد و افزود: ما قصد داشتیم به کسانی که در بن‌بست گیر کرده بودند و فشار وارد می‌کردند اراده‌مان را برای حل مساله اعلام کنیم. اما تاکید کردیم که ایران از حق خودش نیز عدول نمی‌کند.

وی ادامه داد: آنها متقابلا گفتند که بسته جدیدی می‌خواهند ارائه دهند و در حال تنظیم وقت برای ارائه آن هستند و ما فعلا در مورد پاسخ به آن چیزی نمی‌توانیم بگوییم؛ اما دو مساله واضح است، اول ایران به شکلی با بسته آنها تعامل و برخورد می‌کند که آنها با بسته ایران برخورد کنند و دوم این‌که در هر دو بسته ممکن است زمینه‌های مشترکی باشد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها تا چه حد بر مسائل اقتصادی تاثیر گذار بوده است، با تاکید بر این‌که بحث تحریم‌ها مربوط به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم میلادی است، خاطرنشان کرد: در مناسبات امروز دنیا تحریم‌ها نقش‌آفرینی‌های گذشته خود را ندارد. ما هرگز به دنبال تحریم نیستم و در تلاشیم که حتی قطع‌نامه‌ای صادر نشود، اما اگر دشمن گمان کرد که به واسطه همین لولویی که درست کرده‌اند، ما را می‌توانند وادار کنند از حقوقمان دست برداریم، خیالشان را تخت کردیم که این‌طور نیست.