سیاست گفت‌وگو نکردن با تهران شکست خورده است

جان کری رقیب جورج بوش در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۴ آمریکا با انتقاد از سیاست دولت آمریکا برای گفت‌وگو نکردن با ایران، بر پیگیری سیاست تعامل با تهران تاکید کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به قلم جان کری، سناتور دموکرات اهل ایالت ماساچوست با طرح این مطلب که «چرا آمریکا باید با ایران وارد تعامل شود؟» نوشت: متاسفانه به طور خلاصه باید گفت که سیاست گفت‌وگو نکردن با ایران شکست خورده است. بوش با طرح این استدلال که تعامل نداشتن با ایران کارآیی دارد، خود را فریب داده است. در واقع ایران قوی‌تر شده است، به مسیر تسلط یافتن بر چرخه هسته‌ای ادامه داده است. از نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق استقبال کرده و برای بازسازی افغانستان هزینه و در سراسر منطقه نفوذ کرده است.

کری با اشاره به انتقاد جان مک‌کین کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از باراک اوباما کاندیدای دموکرات درباره سیاستش در قبال ایران و این که اوباما را باعث آسودگی خاطر ایران خوانده بود، نوشت: مک کین به جای حمایت از لفاظی‌های بوش باید با جیمز بیکر، وزیر امور خارجه دولت بوش پدر، تماس می‌گرفت. دولت آمریکا پس از سال‌ها مانع‌تراشی، سال گذشته توصیه گزارش بیکر-همیلتون را به کار بست و گفت‌وگو با ایران را البته گفت‌وگوی سطح پایین و محدود درباره موضوع عراق را آغاز کرد. آیا جیمز بیکر هم آسوده‌‌کننده خیال دیگران بود؟ در حالی که رییس‌جمهور مخالفان سیاسی را مورد انتقاد شدید قرار داد، اعضای مسوول دولت او با ایرانی‌ها ملاقات رودررو داشتند. کری ادامه داد: زمانی که سفیر ما در عراق با همتای ایرانی خود ملاقات می‌کند خیال آنها را آسوده نمی‌کند؛ بلکه با این واقعیت روبه‌رو می‌شود که ایران در عراق نفوذ دارد؛ به همین دلیل است که گیتس، وزیر دفاع و مایک مولن، رییس ستاد مشترک نیروی نظامی تعامل با ایران را خواستارند. با توجه به این که ایران هسته‌ای قیمت نفت را بالا خواهد برد، آیا بهتر نیست هر چه می‌توانیم برای جلوگیری از چنین چیزی انجام دهیم. مخالفان گفت‌وگو اغلب می‌گویند که گفت‌وگو یک استراتژی نیست، اما فرار کردن هم یک استراتژی نیست. در ادامه این مطلب آمده است: از گفت‌وگو با ایران چه چیزی ممکن است حاصل شود؟ برخی می‌گویند تعامل ما تاکنون مثمر ثمر نبوده است، اما رویکردی مشروط ممکن است بن‌بست را بشکند. این موضوع را تا زمانی که امتحان نکنیم متوجه نخواهیم شد. کری با اشاره به سیاست ایجاد اختلاف میان ملت و دولت افزوده است: گفت‌وگوی رییس‌جمهور آمریکا با ملت ایران مهم است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا به آنها بگوییم که دولت‌شان چطور آنها را منزوی می‌کند. سومین مورد گفت‌وگو با جهان است، با تعامل با ایران ما دلیل اخلاقی بهتری داریم. کری در پایان این مطلب نوشت: در حالی که سانتریفوژهای ایران در حال انجام غنی‌سازی هستند، ما سوال غلطی را می‌پرسیم؛ باید به جای این که بگوییم چرا اوباما می‌خواهد با ایران حرف بزنیم، این سوال را مطرح کنیم که «جورج بوش و جان مک کین منتظر چه چیزی هستند؟»

گفتنی است؛ جان کری، رقیب دموکرات جورج بوش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۴ آمریکا، هم‌اینک از باراک اوباما پشتیبانی می‌کند. اوباما کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا ایده گفت‌و‌گوی مستقیم با ایران و سوریه را مطرح کرده که از این حیث مورد انتقاد مستقیم رقبای خود قرار گرفته و از سوی دیگر جورج بوش نیز از این رویکرد اوباما به صورت تلویحی انتقاد کرده است.