تحریم های جدید آمریکا پیام خوبی برای مذاکرات نداشت

علی اکبر صالحی، وزیرخارجه ایران گفت: سفر آمانو به تهران بسیار موفقیت‌آمیز بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه دیروز پس از دیدار با ریکاردو پاپینیو وزیر خارجه، تجارت و مهاجرت اکوادور در پاسخ به سوالی درباره سفر مدیرکل آژانس به ایران گفت: سفر آمانو به تهران بسیار موفقیت آمیز بود و باید صبر کنیم تا مسوولان ذی‌ربط در خصوص نتایج حاصله اظهار نظر کنند. وی خاطرنشان کرد: در خصوص ۱+۵ نیز همواره اعلام کرده‌ایم که با اراده جدی در این جلسات شرکت می‌کنیم و این اراده نیز در نشست استانبول به نمایش گذاشته شد.صالحی اظهار کرد: امیدواریم طرف مقابل هم با رویکرد جدید چنانچه مایل به موفقیت در نشست‌ها باشند در این جلسات شرکت کنند. وی یادآور شد: سیاست فشار و تهدید سیاستی ناکارآمد است که در پیش گرفته‌اند.صالحی تصریح کرد: در مجموع نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستیم و اظهار نظرها مبنی بر این است که طرف مقابل نیز علاقه‌مند به موفقیت در مذاکرات بغداد است.

پیشنهاد کنگره پیام خوبی نداشت

صالحی با بیان اینکه برخی جریان‌ها در آمریکا اقداماتی را در پیش گرفته‌اند که در پیشبرد گفت‌وگوها سازنده نخواهد بود، گفت: پیشنهاد کنگره آمریکا برای تحریم ایران باید مراحل اجرایی را طی کند، البته پیام خوبی را نمی‌رساند. وی ادامه داد: این پیشنهاد کنگره آمریکا نیز باید مراحل اجرایی را طی کند، البته پیام خوبی را نمی‌رساند و مشخص است که آنها هنوز آمادگی نشان دادن حسن نیت را ندارند.صالحی با اشاره به اینکه کشور ما امروز ۳۳ سال است که در چالش جدی با استکبار قرار دارد، اظهار کرد: ما در مقابل چالش ایستاده‌ایم و آنها به اشتباه فکر می‌کنند که اگر به فشارهای خود ادامه دهند ایران تسلیم اراده آنها می‌شود.وی تصریح کرد: این اشتباه استراتژیک و خطای بزرگی است و امیدواریم که آنها به زودی به دوراندیشی صحیحی دست یابند، پیش از آنکه مشکلاتی برای خود و دیگران ایجاد کنند.وزیر خارجه اظهار کرد: پیام ما همواره این بوده که خواستار فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و قوام بخشیدن به معاهده ان پی تی هستیم و آژانس تنها مرجعی است که می‌تواند درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو اظهار نظر کند.وی با اشاره به اینکه آژانس نیز باید تقویت شود، گفت: مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود فرمودند که ما به دنبال تولید و انباشت و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم و این برخلاف اصول دینی و مذهبی ما است. این فتوا بر مبنای مقاصد سیاسی داده نشده بلکه یک اساس فقهی و علمی دارد.صالحی ادامه داد: این پیام از سوی رهبری به بخشی از دولتمردان آمریکا که به هر دلیلی علاقه‌مند نیستند گفتمان ۱+۵ با ایران به نحو مثبت و سازنده پیش برود، اشاره دارد. آنها باید حواسشان را جمع کنند که برای خود و جامعه بین‌المللی مشکلاتی فراهم نکنند.به گفته صالحی بالا رفتن قیمت نفت در اثر همین رفتارهای بدون مطالعه آمریکایی‌ها بوده، وزیر خزانه‌داری آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد که یکی از عوامل تهدیدکننده اقتصاد آمریکا تحریم نفت ایران بوده است.

انتظار ایران از آذربایجان

وزیر خارجه همچنین درباره بازگشت سفیر جمهوری اسلامی ایران از آذربایجان و توهین‌های صورت گرفته در این کشور گفت: آذربایجان کشور همسایه ما است و دومین کشور شیعه جهان و بارها گفته‌ایم که آذربایجان رعایت برخی امور که در جهت منافع هر دو کشور و ملت است را انجام دهد.صالحی ادامه داد: مراجع شیعه پیروانی دارند که در جای جای جهان زندگی می‌کنند. اگر مشکلی پیش بیاید مراجع اظهار نظر می‌کنند و این موردی است که باید مورد توجه دولتمردان آذربایجان قرار گیرد.

واکنش غرب به توافق ایران و آژانس

سخنگوی کاخ سفید، توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک گام به جلو در بهبود روابط با تهران ارزیابی کرد.به گزارش ایلنا از روزنامه هاآرتص، جی کارنی با اشاره به سخنان یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جریان دیدار از تهران گفت که توافق ایران و آژانس حاکی از یک گام رو به جلو در روابط با تهران است. بنا بر این گزارش، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا نیز پیش از این گفته بود که همه ما به طور جدی به ادامه رویکرد تحریم‌ها و فشار به همراه گفت‌وگوهای دیپلماتیک پایبندیم و امیدواریم بتوانیم این مساله را به طور مسالمت‌آمیز و با احترام به حقوق جهانی ایران حل و فصل کنیم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما تصریح کرد: قدرت‌های جهانی بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که ایران در صورت عمل به قوانین بین‌المللی، از حق استفاده از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

آلمان: توافق تهران ـ آژانس گامی در مسیر صحیح است

در رویدادی دیگر، وزیر خارجه آلمان توافق تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گامی در مسیر صحیح خواند. به گزارش ایسنا، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که توافق اعلام شده در روز سه‌شنبه میان ایران و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «گامی با تاخیر، اما در مسیر صحیح است». وی افزود: هدف حصول پیشرفت اساسی است.

ابراز تردید رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر، با وجود ابراز رضایت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفرش به ایران و اعلام خبر امضای قریب‌الوقوع توافق میان دو طرف، مقامات رژیم صهیونیستی در این‌باره ابراز تردید کردند.به گزارش ایسنا، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه، با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود در لندن دیدار و درباره مسائل دوجانبه، تداوم همکاری و تقویت همکاری دوجانبه مسائل خاورمیانه و مذاکرات درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران مذاکره کرد. این دیدار ساعاتی پس از اعلام خبر توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام گرفت. براساس گزارش پایگاه اینترنتی صهیونیستی اسرائیل نشنال نیوز، لیبرمن درباره ارزش هرگونه توافق میان آژانس و ایران ابراز تردید کرد و مدعی شد: به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در تلاشند به «توافقی تکنیکی» برسند که پیش از مذاکرات بغداد برداشت مبنی بر پیشرفت در گفت‌وگوها را در راستای رفع بخشی از فشارها ایجاد کنند و همچنین تشدید تحریم‌ها را به تعویق اندازند. در عین حال براساس گزارش روزنامه «اورشلیم پست» ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با رادیو ارتش این رژیم گفت که جامعه بین‌المللی باید در گفت‌وگو با ایران هوشیار باشد و «ما نباید هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار بگذاریم.» روزنامه معاریو نیز به نقل از عاموس یادلین، رییس پیشین اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و آژانس گزارش داد که نتایج این مذاکرات باید تحلیل شود. وی در عین حال گفت که رژیم متبوعش با «آماده کردن یک گزینه نظامی واقع‌گرایانه» در رابطه با ایران اقدام صحیحی را انجام داده است و افزود که این رژیم باید قبل از هرگونه اقدام نظامی نتایج فوری و حتی ۱۰ سال پس از چنین اقدامی را بررسی کند.