دنیای ‌اقتصاد- مجلس هشتم هم تمام شد و روز گذشته حدود ۲۰۰ نماینده مجلس هشتمی در اختتامیه این دور، با کرسی‌های سبز بهارستان خداحافظی کردند تا جای خود را به منتخبان جدید بدهند. مراسم اختتامیه اما حدود ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد و ۴ ساعت نیز به طول انجامید؛ ۴ ساعتی که بیش از۳ ساعت آن را اغلب نمایندگان با پشتکار زیاد به گرفتن «عکس یادگاری» با همکاران خود، در جایگاه هیات‌رییسه، در جایگاه خبرنگاران و جای جای مجلس، اختصاص دادند.

تلاش بی وقفه نمایندگان در عکس گرفتن از خود و همکارانشان با ارائه گزارش عملکرد معاونان نظارت و قوانین اجرایی رییس مجلس و روسای ۱۴ کمیسیون تخصصی و دو کمیسیون ویژه مجلس همراه بود. در این مراسم اما، علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس ضمن تشکر از نمایندگان، توفیقات مجلس هشتم را مرهون تدابیر آنان دانست و گفت: نقایص کار از مدیریت حقیر است و امیدوارم با بزرگواری خود از قصورها و تقصیرهای بنده بگذرید.

از قصور و تقصیر بنده بگذرید

علی لاریجانی، رییس مجلس ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ۴ ساله مجلس هشتم به موفقیت‌های این مجلس اشاره کرد و گفت: توفیقات مجلس هشتم مرهون تدبیر و همت والای نمایندگان است.

وی روز گذشته در آخرین جلسه علنی مجلس هشتم طی نطقی طولانی به ارائه گزارش از عملکرد ۴ ساله مجلس هشتم در بحث نظارت و تقنین پرداخت. وی همچنین در آغاز سخن تاریخچه‌ای از شکل‌گیری مجلس در دوران مشروطه تا امروز بیان کرد.

لاریجانی در بخشی از سخنان خود درباره مجلس هشتم گفت: از مختصات راه طی شده در این مجلس این بود که از ابتدای کار استراتژی کار و اولویت‌های مشخصی به عنوان نقشه راه تدوین شد و این امر کمک شایانی نمود که کمیسیون‌ها هر کدام برای خود برنامه داشته باشند. البته همه کمیسیون‌ها در تحقق این نقشه راه به یک میزان موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که با تلاش همه نمایندگان بود که منظومه حرکت مجلس بهره‌مند از خردمندی، داد و شایستگی شد. قطعا کار مجلس بی‌نقص نیست؛ اما در انجام این وظایف باید خدا را شاکر بود. رییس مجلس گفت: جدا از همه این مباحث آنچه بنده منت‌دار آن هستم دوستی و علاقه عاطفی است که شخصیت جذاب همکاران به جای گذاشته است. توفیق مجلس هشتم مرهون تدابیر و همت والای شما که نقایص کار آن از مدیریت حقیر است و امیدوارم با بزرگواری خود از قصورها و تقصیرهای بنده بگذرید.

لاریجانی اظهارکرد: گاه در مباحث مجلس برای پیشبرد کار مجبور بودیم تقاضا کنیم از بعضی تذکرات عبور کنید که قطعا حق شما عزیزان بود و نقص تدبیر این بنده که امید عفو دارم.

وی در این سخنرانی یاد همکاران درگذشته خود، مرحوم آیت‌الله فاکر، حجت‌الاسلام اسلامی، حیاتی و حیدریان را که در دوره مجلس هشتم به رحمت ایزدی پیوستند، گرامی داشت. لاریجانی در بخش پایانی سخن خود گفت: آنچه از یاد شما عزیزان در قلب من نقش بسته است لطف و محبت و بزرگواری شماست و من سپاسگزار شما دوستان در این ۴ سال هستم. رییس مجلس با قرائت یک بیت از اشعار حافظ سخنان خود را پایان داد: «آن‌چنان مهر توام در دل و جان جای گرفت / که اگر سر برود از دل و از جان نرود»

تاخیر ۱۹۲۴ روزه دولت در ابلاغ ۲۷۲ قانون

محمدرضا باهنر، معاون نظارت مجلس نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه داد و گفت: از ابتدای دوره هشتم تا امروز در مجموع ۳۳۹ قانون به رییس‌جمهور ابلاغ شده که متاسفانه ابلاغ ۲۷۲ قانون تا امروز با تاخیر ۱۹۲۴ روزه همراه بوده است.

نماینده تهران تصریح کرد: هیات عالی نظارت در مجلس هفتم آغاز به کار کرد و هیات‌رییسه و ریاست مجلس وقت تلاش زیادی برای سامان امور نظارتی مجلس انجام دادند. وی افزود: با ایجاد معاونت نظارت، امور نظارتی موجود که دچار پراکندگی و بی‌نظمی بود، سامان یافت. به عنوان مثال از تحقیق و تفحص در ادوار گذشته حتی یک ورق پرونده هم وجود نداشت؛ اما امروز به همت دوستان با جدیت و دقت اطلاعات مربوط به ۱۰۰ پرونده تحقیق و تفحص گردآوری شده و بانک اطلاعاتی خوبی را در اختیار مجلس قرار داده است.

باهنراظهارکرد: ۴ اداره کل کارشناسی، نظارت، ساماندهی امور ناظران مجلس در شوراها و هیات‌های عالی، دفتر اجرایی تطبیق مصوبات دولت با قوانین، دفتر اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ پشتیبانی از نظارت مجلس، کمیسیون‌ها و نمایندگان را بر عهده داشتند.

باهنر ادامه داد: در اجرای ماده ۱۲۳ قانون اساسی و ماده یک قانون مدنی از ابتدای دوره هشتم تا اول خرداد ۱۳۹۱ جمعا ۳۳۹ قانون به رییس‌جمهور ابلاغ شده است. وی افزود: ابلاغ ۶۷ قانون به روزنامه رسمی در مهلت قانونی ۵ روزه توسط رییس‌جمهور انجام شده؛ اما متاسفانه ابلاغ ۲۷۲ قانون به روزنامه رسمی با تاخیر ۱۹۲۴ روزه همراه بوده است.

نایب‌رییس اول مجلس تصریح کرد: ابلاغ ۳۵ قانون نیز با توجه به مدت زیادی که از مهلت رییس جمهور برای ابلاغ این قوانین گذشته بود با استناد به قانون مدنی توسط رییس مجلس انجام شد.

وی تاکید کرد: در گذشته چون یک نظارت مستمر وجود نداشت بعضی قوانین تصویب می‌شد و برای مدت زیادی معطل شده و ابلاغ نمی‌شد. اما امروز چون نظارت ملجس به‌روز است می توانیم روزانه گزارش ابلاغ قوانین را ارائه دهیم.

باهنر در خصوص تعداد گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی بر اساس ماده ۳۳ آیین‌نامه داخلی گفت: کمیسیون‌های تخصصی مجلس در مجموع ۳۳ بار بر اساس ماده ۳۳ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر نظارت بر دستگاه‌های اجرایی گزارش ارائه داده‌اند که کمیسیون کشاورزی با ارائه ۵ گزارش پرکارترین کمیسیون در اجرای این قانون بوده است.

وی ادامه داد: مجلس هشتم از ابتدا تاکنون ضمن تدوین قوانین مختلف به ضرورت ۳۲۱ فقره آیین‌نامه اجرایی تهیه و تصویب کرده که از این تعداد ۸۵ مقرره مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه است که از این تعداد نیز ۱۰۵ مقرره تصویب شده؛ یعنی هیات وزیران ۳۳ سرفصل به تکلیف خود به موقع عمل کرده و البته ۲۶ هزار و ۷۳۳ روز در انجام تکلیف تاخیر داشته است. ۹۰ درصد مصوبات خارج از مهلت قانونی به تصویب رسیده است.

نایب‌رییس مجلس تصریح کرد: مهلت تصویب ۱۸۷ مورد از ۲۱۶ مقرره لازم‌التصویب باقیمانده به پایان رسیده است.

وی اظهار کرد: کمیسیون‌های مجلس در مواجهه با نقض یا استنکاف از اجرای قوانین ۱۱ مرتبه از ابزار نظارتی ماده ۲۳۳ استفاده کرده‌اند که اکثرا با تصویب مجلس این گزارش‌ها به قوه قضائیه ارجاع شده است. معاونت نظارت مجلس ادامه داد: برای نظارت دقیق کمیسیون‌ها احکام هر یک از مواد قانون استخراج شده و در اختیار ناظران قرار گرفته است.

وی افزود: در دوره هشتم ۱۸۹۸ حکم استخراج شده که تنها ۱۴۷۳ مورد از آنها مربوط به قانون برنامه پنجم و ۱۳۷ مورد آن مربوط به قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است.

گزارش دهی ۱۲ وزیر به مجلس هشتم

وی در خصوص حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش گفت: ما در طول مجلس هشتم ۱۲ مورد از وزرا دعوت رسمی برای حضور در مجلس انجام دادیم که گزارش‌هایی را در رابطه با مسائل مهم مملکت از جمله اشتغال، عملکرد حوزه سلامت، عملکرد امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار، وضعیت واردات محصولات کشاورزی، بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران در وضعیت خشکسالی و بررسی وضعیت صنعت و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این معاونت ۱۵۰۰ پرونده معوقه از مصوبات بررسی نشده را استخراج کرده و تعیین تکلیف کرده است. باهنر ادامه داد: ۱۹۸۳ فقره نظریات ریاست مجلس در مورد مصوبات دولت از تاریخ اول دی ۸۸ تا امروز به عنوان ۷ جلد کتاب منتشر شده که مرجع مهمی در اختیار حقوقدانان کشور قرار داده است.

آخرین شوخی‌های لاریجانی با باهنر

ایرنا نوشت: نایب رییس اول مجلس در آخرین جلسه علنی مجلس هشتم از شوخی‌های «علی لاریجانی» در امان نماند و هنگامی که وی مشغول عکس گرفتن با نمایندگان بود، رییس مجلس خطاب به نمایندگان گفت که نایب‌رییس ما هم خیلی جنسش جور نیست، آقای باهنر بیا سر جایت بنشین. به نوشته ایرنا، از نکات قابل توجه دیروز مجلس مزین شدن میز نمایندگان به شاخه‌های گل سرخ بود که به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر روی میزهای آنان گذاشته شده بود. نمایندگان مجلس هشتم دیروز در آخرین جلسه علنی خود همچنین از جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران، ارتش و نیروی دریایی که در عملیات فتح خرمشهر (عملیات بیت المقدس) نقش موثری داشتند، تقدیر کردند. لاریجانی در یکی از تذکراتش خطاب به گروه‌هایی که در صحن مجلس عکس می‌انداختند، گفت: آقایان تجمع را پایان دهید. چه قدر جالب که اصلاح‌طلبان و جبهه پایداری با یکدیگر یکی شده و عکس می‌گیرند! معلوم است چه گروه‌هایی این تجمع را ایجاد کرده‌اند. زمانی که علی‌اکبر آقایی رییس کمیسیون عمران خواست عملکرد این کمیسیون را در صحن تشریح کند، رییس مجلس هشتم خطاب به وی گفت: آقای آقایی، آقایی کن در زمان کمی این گزارش را قرائت کن. محمدتقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس نیز دیروز آخرین سخنران مجلس بود، لاریجانی پس از پایان سخنان رییس فراکسیون روحانیون مجلس گفت که آقای رهبر رییس سنی مجلس هستند. ابتدای مجلس هشتم ما مجلس را با سخنرانی وی که مسن‌ترین نماینده بود آغاز کردیم امروز نیز مجلس هشتم با سخنان آقای رهبر پایان می‌یابد. در پایان جلسه علنی دیروز لاریجانی لوح‌های تقدیری به نمایندگان مجلس هشتم اهدا کرد. به این ترتیب جلسه علنی ۴۳۱ مجلس شورای اسلامی پایان یافت و مجلس هشتم به پایان کار خود رسید.