پیشنهاد دو مرحله‌ای تهران برای حل مساله سوریه

عکس: AFP در جریان سفر کوفی عنان به ایران مطرح شد

پیشنهاد ۲ مرحله‌ای تهران برای حل مساله سوریه

دنیای اقتصاد- کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دیروز با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران دیدار و درباره چگونگی حل بحران سوریه رایزنی کرد. عنان درحالی شامگاه سه‌شنبه در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون وزیر خارجه قرار گرفت که صبح سه شنبه مهلت طرح ۶ ماده‌ای‌اش برای برقراری صلح در سوریه پایان یافته، اما به نتیجه مطلوب نرسیده بود. دیروز سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با کوفی عنان ضمن تشریح مواضع ایران در قبال مساله سوریه پیشنهاد کرد تا این مساله در دو مرحله حل شود.

جلیلی در این دیدار گفت: راه‌حل مساله سوریه باید مبتنی بر دو مرحله باشد. در مرحله اول سازوکاری طراحی شود که گروه‌های مسلح ضد دولت و کشورهایی را که با کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی درصدد ایجاد منطقه حائل هستند نیز به توقف خشونت و درگیری و همچنین برقراری ثبات و امنیت پایبند کند و در مرحله دوم انتخابات آزاد پارلمانی بر اساس قانون اساسی اصلاح شده این کشور در موعد مقرر برگزار و بر اساس آن دولت منتخب برآمده از پارلمان تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، کوفی عنان نیز در این دیدار با تایید نظرات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بر لزوم رفع ابهامات موجود در طرح خود تاکید و اظهار کرد: از موانع اصلی موفقیت این طرح آن است که برخی کشورها به‌دنبال تغییر رژیم در سوریه هستند که این امر با ماموریت من و هدف سازمان ملل در تضاد است. او با استقبال از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای پایبندی همه طرف‌ها به قواعد دموکراسی آن را راه حل اساسی برای سوریه خواند.

لزوم پایبندی به قواعد دموکراسی

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مردم‌سالاری در رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: ایران همواره بر حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور و بدون دخالت خارجی تاکید داشته و معتقد است ماموریت نماینده سازمان ملل در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که با واقعیت‌های آن کشور منطبق باشد و همه طرف‌ها را بر پایبندی عملی به قواعد دموکراسی ملتزم کند.

توافق برای یافتن راه حل دیپلماتیک

بر اساس این گزارش، در دیدار عنان و صالحی نیز دو طرف با مرور آخرین تحولات جاری در سوریه و بررسی تلاش‌ها و فعالیت‌های نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در چارچوب طرح پیشنهادی ۶ ماده‌ای، نظرات و دیدگاه‌های خود را برای کمک به حل این مساله بیان کردند.

فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک، مذاکراتش با صالحی را در خصوص وضعیت سوریه سازنده خواند و افزود: ما بر این مساله توافق کردیم که یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این موضوع ضروری است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی اظهار کرد:‌ بسیار مهم است که راهی پیدا کنیم که به خشونت‌های جاری در سوریه پایان داده شود و راهی بیابیم که کمک‌های بشر دوستانه هر چه سریع‌تر به مردم سوریه برسد و طرف‌های درگیر پشت میز مذاکره بنشینند.عنان با بیان اینکه باید به خواسته‌های مردم سوریه احترام گذاشته شود، افزود: همه کشورها باید با دولت سوریه به منظور پایان دادن به این بحران همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تضمین به دولت سوریه برای اینکه مخالفان سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، گفت: دولت سوریه خواسته‌های خود را در این زمینه اعلام کرده که نیروهای مخالف باید حملات را متوقف کنند و ما با آنها در تماس بودیم و پاسخ مثبت آنها را دریافت کردیم، البته به هر حال باید تضمینی داده شود که هم دولت و هم طرف‌های درگیر آتش بس را رعایت کرده و به آن احترام بگذارند.

عنان افزود: ساعت ۶ صبح روز پنج‌شنبه [ به وقت سوریه] امیدواریم که شاهد وضعیت بهتری باشیم و این امکان وجود دارد که بتوان در این زمینه به پیشرفت نائل شد و منافع مردم سوریه تامین و مناقشه مسلحانه بین ۲ طرف خاتمه یابد.

خبرنگاری با بیان اینکه عربستان، آمریکا و قطر هنوز اسلحه در اختیار گروه‌های مخالف در سوریه قرار می‌دهند، از عنان پرسید آیا این خود مانعی بر سر راه صلح در سوریه نیست؟ که وی در این باره تصریح کرد: هر گونه نظامی کردن این مناقشه می‌تواند فاجعه آمیز باشد، ما با دولت سوریه در تعامل هستیم.

وی در خصوص آغاز فعالیت ناظران سازمان ملل خاطرنشان کرد:‌ هر زمان شورای امنیت تصمیم بگیرد این کار انجام خواهد شد.

هر تغییری تحت رهبری بشار اسد انجام شود

وزیر خارجه ایران نیز در این کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر مخالفت ایران را با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه اعلام و تصریح کرد: هر تغییری در سوریه باید توسط دولت این کشور انجام شود.

صالحی افزود: تمام تلاش عنان این است که این موضوع را به صورتی مدیریت کند که هیچ شائبه‌ای از طرفداری و جانبداری از یک طرف یا طرف دیگر در آن مشاهده نشود، بلکه این موضوع را به صورت منصفانه و عادلانه مدیریت کند.

وی به گفت‌وگوهایش با عنان پرداخت و با اشاره به تاکید مجدد کوفی عنان بر رعایت بی‌طرفی در حل موضوع سوریه اظهار کرد:‌ عنان پیشنهادی ۶ بندی در مورد سوریه داشت که مورد توافق این کشور قرار گرفته و عنان در صدد است این پیشنهادها را عملیاتی کند، البته برای عملیاتی شدن این پیشنهاد همه باید با حسن نیت در راستای عملیاتی شدن طرح همکاری کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: به اعتقاد ما مردم سوریه مثل سایر کشورهای دیگر از تمامی حقوق از جمله آزادی احزاب، آزادی انتخابات و ... برخوردارند.

وی افزود: البته ما اعلام کردیم که مخالف دخالت در امور داخلی کشورها از جمله سوریه هستیم و اگر هر تغییری در سوریه قرار است رخ بدهد باید توسط دولت سوریه انجام شود. کما اینکه دولت سوریه و شخص بشار اسد قول تغییرات و پاسخگویی به خواسته‌های مردم از جمله بازنگری در قانون اساسی،‌ تعدد احزاب،‌ انتخابات آزاد و ... را داده است.

وزیر خارجه کشورمان افزود:‌ باید به دولت سوریه فرصت لازم داده شود که این تغییرات به طور طبیعی در داخل سوریه توسط حکومت این کشور و تحت رهبری بشار اسد انجام شود.

وی افزود:‌ این مختصر اختلافی است که ممکن است ما (ایران) با برخی کشورهای دیگر در منطقه و غرب داشته باشیم. شاید اعتقاد آنها به گونه‌ای دیگری است و می‌خواهند تغییرات را به سبک دیگری مشاهده کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که در پیشنهاد عنان هیچ بحثی از رفتن راس حکومت و تغییر حکومت در سوریه نیست، بلکه بحث این است که طرفین گفت‌وگو کرده و مجال لازم برای تغییرات داده شود.

وی ادامه داد: ما به عنان گفتیم که تا زمانی با این شیوه عمل می‌کند پشتیبان طرح‌های او هستیم و امیدواریم با همت وی در آینده نزدیک شاهد رفع مشکل در سوریه باشیم و مردم و مخالفان و حکومت با همدیگر بنشینند و مسائل را به گونه‌ای حل و فصل کنند که سوریه در آینده وارد یک بحران خلأ حکومتی نشود؛ چرا که اگر اینگونه شود آثار مخربی بر کل منطقه دارد که هیچ کس خواهان آن نیست.

عکس: خبرگزاری مهر