دفاع دولت از پیامک‌های یارانه‌ای

عکس: خبرگزاری مهر

اگر پیامکی اشتباه ارسال شده باشد، دوباره به افراد پیامک می‌دهیم که اشتباه کرده‌ایم

دنیای اقتصاد -زهرا واعظ: مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با دفاع قاطع از شیوه ارسال پیامک‌های یارانه‌ای، گفت که از نظر او، ۹۵ درصد پیامک‌های دعوت به خودانصرافی یارانه‌ای «درست» ارسال شده است. بهروز مرادی اضافه کرد: شناسایی مشمولان عدم دریافت یارانه ۲۸ هزارتومانی کار سختی نیست؛ اما در صورت مراجعه مردم به سایت سازمان و اعتراض نسبت به عدم دریافت یارانه، درخواست آنها بررسی شده و چنانچه اشتباهی صورت گرفته باشد، پیامک می‌زنیم که در مورد آنها اشتباه کرده بودیم. مرادی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، شمار دریافت‌کنندگان پیامک‌های یارانه‌ای را ۵ درصد از کل یارانه بگیران برشمرد و گفت: به صورت کلی برای ۵۰۰ هزار خانوار از ۲۲ میلیون و ۷ هزار خانوار یارانه بگیر، پیامک ارسال شده بود.

دفاع از کلیت ارسال پیامک‌های خود انصرافی در کنار ارائه آماری متفاوت از دریافت‌کنندگان پیامک بر ابهامات ماجرای حذف برخی از شهروندان از دریافت مابه‌التفاوت یارانه فاز اول و دوم هدفمندی افزوده است. مرادی اذعان داشته که پس از بررسی اعتراض شهروندان نسبت به عدم دریافت یارانه ۲۸ هزار تومانی، در صورت ذی‌حق شناخته شدن افراد برای دریافت ‌این یارانه، دولت برای آنها پیامک می‌فرستد که‌ این به معنای آن است که اگر پیامک دوم برای معترضان ارسال نشد، به مفهوم حذف اجباری آنها از دریافت یارانه مرحله دوم است. از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حالی از حذف تنها ۵درصد از کل یارانه‌بگیران از دریافت یارانه ۲۸ هزار تومانی خبر می‌دهد که علیرضا منادی‌سفیدان، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفته است، مسوولان ستاد هدفمندی یارانه‌ها با حضور در ‌این کمیسیون، شمار دریافت‌کنندگان پیامک‌های دعوت به انصراف یارانه‌ای را یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار اعلام کرده‌اند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد در ارائه آمار از سوی مسوولان دولتی اشتباهاتی صورت گرفته باشد چرا که بنا بر گفته قبلی مسوولان ستاد هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵ میلیون نفر ‌ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کنند که ۵ درصد ‌این افراد حدود ۷/۳ میلیون نفر خواهند شد و اگر فرض ارسال پیامک برای «۵۰۰ هزار خانوار» صحیح باشد، متوسط جمعیت هر یک از ‌این خانوارها باید به بیش از ۷ نفر برسد.

این در حالی است که آمار اعلامی‌ توسط مرادی به کلی با آمار مطرح شده در کمیسیون تلفیق (هم از حیث شمار خانوارها و هم از حیث جمعیت) متفاوت است.

از سوی دیگر بهروز مرادی همچنین گفته است: آنهایی که پیامک خودانصرافی را دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای بررسی دوباره درخواستشان به سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها (refahi.ir) مراجعه کنند. آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، مرادی با اشاره به ‌اینکه در صورت نیاز و پس از بررسی درخواست شهروندان، مبلغ ۲۸ هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود، اظهار کرد: البته ‌این موضوع منوط به ‌این است که سازمان هدفمندی درخواست دوباره آنها را بررسی و تایید کند. مرادی با تاکید بر‌اینکه شناسایی مشمولان دریافت یارانه ۲۸ هزار تومانی و همچنین عدم دریافت آن کار سختی نیست، تصریح کرد: به صورت کلی این پیامک‌ها باید برای دهک‌های ۹ و ۱۰ جامعه ارسال می‌شد و من می‌گویم ۹۵ درصد کار ما درست بوده است و برای بررسی اعتراضات نیز مردم می‌توانند به سامانه مراجعه کنند و ما آماده‌ایم در صورت تایید اعتراضات، پیامک بدهیم که اشتباه کرده‌ایم.

توضیح درباره نحوه واریز ۲۸ هزار تومان

وی افزود: چنانچه در بررسی مجدد فرد را ذی‌حق تشخیص دهیم همین ۲۸ هزار تومان نیز در مراحل بعدی به حسابشان واریز می‌شود. مرادی گفت: حتی برای جمع زیادی از کسانی که پیامک ارسال کرده‌ایم، در‌این مرحله ۲۸ هزار تومان نیز به حسابشان واریز شده است، اما تعدادی از دریافت‌کنندگان پیامک ‌این رقم یارانه را دریافت نکرده‌اند. مرادی گفت: البته چون ‌این پول به صورت فیزیکی در ۲۸ اسفند‌ماه سال گذشته پرداخت شد، ممکن است در برخی از حساب‌های بانکی به دلیل ‌اینکه قابل برداشت نیست دیده نشود، اما در مراجعه به شعبه، موجودی حساب آن را نشان می‌دهد.

عدم مراجعه به refahi.ir یعنی انصراف

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین اعلام کرد عدم مراجعه کسانی که پیامک دریافت کرده‌اند به سایت refahi.ir به منزله انصراف از یارانه مرحله دوم است. به گزارش خبرگزاری فارس؛ بهروز مرادی گفت: افرادی که پیامک دریافت کرده‌اند، الزاما باید به سایتrefahi.ir مراجعه کنند، چه متقاضی دریافت یارانه مرحله دوم باشند و چه متقاضی نباشند؛ اگر کسی که پیامک دریافت کرده به ‌این سامانه مراجعه نکند، به منزله انصراف از دریافت یارانه تلقی می‌شود.

اشتباه در ارسال گزینه انصراف

رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: اگر کسی به سایت رفاهی مراجعه کرده و اشتباهی گزینه انصراف را زده باشد، به شعبه افتتاح حساب یارانه‌ای خود مراجعه کند. در آنجا با هماهنگی‌ای که با شعب انجام شده، وارد سامانه رفاهی شده و ‌این مورد اصلاح می‌شود. مرادی تاکید کرد: به هیچ وجه مبنای ما قطع یارانه سرانه و ماهانه ۴۵۵۰۰ تومان نبوده، نیست و نخواهد بود، بلکه آن مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومانی به حساب عده‌ای پرداخت نشده است. وی تاکید کرد: یارانه ۴۵۵۰۰ تومان حتی در مرحله دوم برای همه متقاضیان کمافی‌سابق واریز می‌شود و در‌ آینده نیز ادامه دارد.

بهبود وضعیت ۸۰ درصد مردم

مرادی خاطرنشان کرد: فلسفه پرداخت یارانه نقدی برمی‌گردد به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی و پرداخت‌های جبرانی که برای ‌این موضوع صورت می‌گیرد. اما‌ اینکه آیا ما به هدف رسیده‌ایم؟ باید گفت بله. به گفته وی یک تحقیق در مورد وضعیت ۸ دهک از جامعه معادل ۸۰ درصد از افراد یارانه‌بگیر، نشان می‌دهد که پس از پرداخت یارانه‌های نقدی وضعیت آنها بهبود یافته است. اما نمی‌توان گفت که همه افزایش قیمت‌ها در کشور ناشی از اجرای قانون هدفمندی بوده است.

کل تورم هدفمندی: ۵ درصد

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر‌اینکه نرخ تورم منتهی به ۲۹ آذر ۸۹ و زمان اجرای طرح ۱/۱۰درصد بود و در مدت مشابه سال ۹۰ به ۸/۱۹ درصد رسید، گفت: مرکز آمار و بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم ۳۵۹ قلم کالا را مورد ارزیابی قرار دادند و ما قاطعانه از محاسبات آنها دفاع می‌کنیم.

وی با اشاره به‌ اینکه تکانه ارزی اخیر کشور هیچ ربطی به اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته است به افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: افرادی که از تورم بالا در اجرای هدفمندی سخن می‌گفتند، دیدند که در عمل‌ این گونه نشد و کل اثرات تورمی‌ اجرای ‌این قانون ۵ درصد است.