منابع وزارت دفاع روسیه اطلاع داده‌اند که طبق تصمیمات اتخاذشده نهایی، روسیه در صورت حمله نظامی به ایران واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده جیمزتاون، در مقاله‌ای به قلم پاول فلگنهاور ضمن اعلام تصمیم ارتش روسیه بر ابراز واکنش نظامی در صورت حمله آمریکا به ایران، به بررسی موقعیت نیروهای روسی در ارمنستان و روابط این کشور با کشورهای تازه استقلال یافته منطقه قفقاز می‌پردازد. اندیشکده جیمزتاون در مقاله خود آورده است: منابع وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری اینترفکس این گونه گفته‌اند که طبق تصمیمات نهایی، روسیه به حمله نظامی به ایران، واکنش نشان خواهد داد. طبق «محاسبات» ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، اقدام نظامی علیه ایران، «در تابستان» سال ۲۰۱۲ محتمل است. ارتش روسیه بر این باور است که با توجه به این نکته که اسرائیل برای شکست استحکامات دفاعی ایران از سرمایه کافی برخوردار نیست، دخالت ارتش آمریکا در چنین برخوردی، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

آمادگی ۲ ساله برای مقابله با حمله نظامی به ایران

فلنگهاور همچنین نوشته است: خرده اطلاعاتی که از گوشه و کنار به دست می‌رسد، می‌تواند ماهیت واکنش ارتش روسیه را تا حدودی برای ما آشکار کند. در دسامبر گذشته خانواده اعضای ارتش روسیه، از پایگاه‌های نظامی این کشور در ارمنستان به روسیه بازگردانده شدند و در همین حال، ارتش به طور مشخصی در حال جابه‌جاکردن نیروهای خود در ارمنستان، از ایروان، پایتخت این کشور، به سمت شمال و گیومری - نزدیک‌تر به مرزهای گرجستان و ترکیه- است. روند آماده‌سازی نیروهای روسی در ارمنستان، با هدف دست به عمل شدن در صورت وقوع حمله نظامی به ایران، از «دو سال پیش» آغاز شده است.

در این مقاله با اشاره به اهمیت مرز ایران و ارمنستان برای روسیه، نوشته شده است: مسکو بر این باور است که حمله به ایران، می‌تواند منجر به بسته شدن این مرز شود. طبق گفته‌های ژنرال بازنشسته «یوری نتکاچف»، معاون سابق فرمانده نیروهای روسی در قفقاز جنوبی: «برای رخنه در سدی که گرجستان در مسیر حمل و نقل کالا ایجاد کرده و همین طور استقرار مسیرهای ترابری، به مقصد ارمنستان، نیاز به استفاده از روش‌های نظامی احساس می‌شود. با توجه به جغرافیای منطقه می‌توان دریافت که یک چنین مسیرهایی ممکن است الزاما از تفلیس، پایتخت گرجستان نیز عبور کند.»