عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق مجلس از رد کلیات بودجه91

عکس: خبرگزاری مهر با توصیه‌های رییس مجلس، کمیسیون تلفیق در رای خود تجدیدنظر کرد

تصویب کلیات بودجه ۹۱ با وساطت لاریجانی

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور، پس از رد بی‌سابقه در کمیسیون تلفیق، بالاخره دیروز با پادرمیانی رییس مجلس تصویب شد.

علی لاریجانی در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه مذاکرات اتمی ایران با ۱+۵ نزدیک است، به اعضای این کمیسیون گفت که رد بودجه به مصلحت کشور نیست. موسی قربانی، از اعضای کمیسیون تلفیق که این سخنان را از لاریجانی نقل کرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همچنین گفت: رییس مجلس اعلام کرد که شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند که وحدت بیشتری وجود داشته باشد و رهبری هم توصیه‌هایی در این رابطه کرده‌اند.

رد کلیات لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق می‌توانست منجر به مطرح شدن موضوع در صحن علنی مجلس شود و در صورتی که مجلس هشتمی‌ها با نظر کمیسیون تلفیق موافقت می‌کردند، لایحه بودجه باید برای اصلاح به دولت باز می‌گشت؛ اما تدبیر علی لاریجانی لایحه بودجه دولت را نجات داد و کلیات لایحه بودجه ۹۱ دولت با ۲۰ رای موافق از ۲۹ نماینده حاضر در نشست صبح دیروز کمیسیون تلفیق تصویب شد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، از ۵۴ عضو کمیسیون تلفیق، ۳۵ نفر در جلسه روز گذشته حضور داشتند که در هنگام رای گیری برای کلیات بودجه ۶ نفر از اعضا از جلسه خارج شدند.

در همین حال، اگر چه روز گذشته روایت‌ها و اخبار ضد و نقیض زیادی مبنی بر «رد دوباره کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق» و «تغییر ماده ۵ آیین‌نامه کمیسیون تلفیق و کاهش حد نصاب آرا برای تجدیدنظر در مصوبات» منتشر شده است، اما گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با محمدرضا تابش نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه گواه این است که «کلیات بودجه تنها یکبار در این کمیسیون رد شد و با رای گیری مجدد، آن هم بدون هیچ تغییری در آیین‌نامه این کمیسیون، کلیات لایحه بودجه تصویب شد.»

کلیات لایحه بودجه ۹۱ در رخدادی بی‌سابقه، روز یکشنبه برای نخستین بار با ۱۹ رای مخالف، ۱۵ رای موافق و یک رای ممتنع در کمیسیون تلفیق مجلس رد شد. اعضای تلفیق دلایل رد لایحه بودجه دولت را عدم پیش‌بینی منابع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها، پیش‌بینی‌های غیر متعارف برای درآمدهای ارزی و مشخص نبودن سقف درآمدی بودجه، مخالفت برخی احکام با قانون برنامه پنجم، نامشخص بودن درآمدهای اوراق مشارکت و همچنین واگذاری‌ها و دفاع ضعیف دولتی‌ها و عدم حضور ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در کمیسیون تلفیق عنوان کردند.

تصویب با توصیه‌های لاریجانی

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس روز گذشته در رای گیری مجدد، کلیات لایحه بودجه ۹۱ را به توصیه رییس مجلس تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس برگزار شد. در این جلسه از ۵۴ عضو کمیسیون تلفیق ۳۵ نفر حضور داشتند که در هنگام رای‌گیری برای کلیات بودجه ۶ نفر از اعضا از جلسه خارج شدند و ۲۰ نماینده از ۲۹ نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه موافقت کردند.

محمدرضا تابش، نایب رییس کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: در پی رد کلیات لایحه بودجه ۹۱ در جلسه روز یکشنبه کمیسیون تلفیق، ۱۸ نفر از نمایندگان پیشنهاد رای گیری مجدد را دادند که این پیشنهاد با موافقت ۲۸ نفر از ۳۰ نفر نماینده حاضر مواجه شد؛ سپس کلیات لایحه بودجه ۹۱ مجددا به رای گذاشته و تصویب شد.

وی با بیان اینکه براساس ماده ۵ آیین‌نامه کمیسیون تلفیق، تجدیدنظر در مصوبات رد شده با پیشنهاد یک سوم اعضا و رای سه چهارم حضار، ممکن است، تاکید کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون، هیچ تغییر و اصلاحی در این ماده آیین‌نامه صورت نگرفت.

لاریجانی: سریع‌تر بررسی کنید

اما بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی که روز گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس حضور یافته بود، طی سخنانی از اعضای کمیسیون خواست تا هرچه سریع‌تر کار رسیدگی به لایحه بودجه ۹۱ را به انجام برسانند.

لاریجانی در این جلسه تاکید کرد که با وجود تاخیر دولت در ارائه این لایحه و وجود نقاط ضعف در آن، بهتر است مجلس ورود پیدا کرده و این مساله را به نحو مناسب حل کند تا کشور با مشکل مواجه نشود.

موسی قربانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره این جلسه اظهار کرد: لاریجانی در این جلسه گفت که زمان گذشته و به صلاح نیست که کلیات رد شود؛ ضمن اینکه اگر لایحه به صحن مجلس فرستاده شود، مجلس به آن رای می‌دهد و لایحه دوباره به کمیسیون برمی‌گردد و ثمره‌ای در رای ندادن شما وجود ندارد و فقط وقت گرفته می‌شود.

توصیه نامه توکلی به کمیسیون تلفیق

همچنین رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به همکاران خود در کمیسیون تلفیق، از آنان خواست تا کلیات لایحه بودجه ۹۱ را با وجود درهم ریختگی بی‌سابقه‌ای که دارد به دلیل شرایط خاص زمانی به تصویب برسانند.

به گزارش مهر، توکلی در این نامه با اشاره به اینکه امسال امکان حضور در کمیسیون را نداشته و در مرخصی به سر می‌برد، به همکارانش نوشته است: چون ماده ۱۴۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر و تکمیل لایحه را حق کمیسیون می‌داند و بنابر ماده ۱۵۴ ، این تغییر حتی می‌تواند کلی باشد، رد کلیات ضرورتی نمی‌یابد و می‌توان با قبول کلیات، به تغییرات کلی هم دست زد، چنانکه سال‌های پیش چنین می‌کردیم. البته اشکالی که پیش می‌آید، آن است که گاهی لایحه آن قدر از شکل حداقلی قابل پذیرش فاصله دارد یا اطلاعات لازم درباره اصلاح آن دریغ می‌شود که در فرصت قانونی این کار عملی نیست.

وی ادامه می‌دهد: عیب مذکور، درباره لایحه بودجه جدی است زیرا اساسا تهیه و تنظیم لایحه بودجه تنها در اختیار دولت است (اصل ۵۲) و مجلس نمی‌تواند طرح در این باره بدهد. بنابراین این تغییر کلی، گرچه غیرقانونی نیست در واقع به معنای تنظیم مجدد است که کار مجلس نیست.

وی یادآورشد: با وجود همه این دلایل، امسال به دلیل شرایط خاص زمانی شایسته است کمیسیون راهی برای تصویب کلیات بیابد. علت اصلی این توقع اتمام فرصت مجلس هشتم است. مجلس نهم نیز در اوایل تا اتمام کارهای مقدماتی قادر به این کار نیست و حتی پس از شروع کار اصلی مجلس نهم، به دلیل اکثریت داشتن نمایندگان جدید اصلاح بودجه بسیار دشوار است. البته در هم‌ریختگی بی‌سابقه لایحه امسال گرچه کار را بسیار سخت می‌کند، ولی کمیسیون می‌تواند با درک مسائل و واقعیت‌ها و استمداد از مقام معظم رهبری برای الزام دولت به دادن اطلاعات لازم و همکاری جدی‌ دولت برای اصلاح، حتما بر این مشکل فائق آید و لایحه بودجه را با تغییرات لازم به تصویب برساند، تا بی‌ثباتی ناشی از تخلف دولت در تاخیر تقدیم لایحه بودجه تداوم نیابد.

دفاع دوباره دولت از لایحه

در همین حال، معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بار دیگر از لایحه بودجه دولت دفاع کرد و گفت: لایحه بودجه ۹۱ منطبق بر قانون برنامه پنجم توسعه است. داوود منظور در گفت‌وگو با فارس در مورد اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه لایحه با برخی مواد قانون برنامه پنجم مغایرت دارد، گفت: لایحه با رویکرد قانون برنامه پنجم توسعه تدوین شده که با تصویب و اجرای آن گام دوم اجرای قانون برنامه با جدیت برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: طبعا در مواردی که بین ماده واحده لایحه بودجه ۹۱ و سایر قوانین از جمله قانون برنامه پنجم مغایرتی وجود دارد، در صورت تصویب لایحه پیشنهادی دولت، برای سال مالی جاری این قانون حاکم خواهد بود.

وی درباره اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر مشخص نبودن سقف درآمد لایحه بودجه ۹۱ نیز اظهار کرد: درآمدهای دولت براساس پیش‌بینی قیمت نفت و پیش‌بینی نرخ ارز و پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای دولت در لایحه بودجه دیده می‌شود و طبعا در صورت حصول درآمدهای مازاد، مصارف آن در یکی از بندهای ماده واحده پیش‌بینی شده است.

منظور یادآور شد: به هر حال بودجه تنها یک پیش‌بینی است و تحقق درآمدها بستگی به بازار ارز و شرایط فروش نفت خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد انتقاد نمایندگان از عدم ذکر ارقام هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه گفت: هدفمندی قانون خاص خود را دارد که مصارف درآمدهای حاصل از هدفمندی در آن به طور کامل مشخص شده است، چنانچه دولت همچون سال گذشته بخواهد از سهم خود در درآمدهای هدفمندی صرف نظر کند، هدفمندی انعکاس چندانی در بودجه عمومی نخواهد داشت. منظور افزود: دولت در لایحه بودجه ۹۱ سرجمع منابع هدفمندی یارانه‌ها را مسکوت گذاشته است تا با هماهنگی نمایندگان مجلس میزان آن تعیین شود، به هر حال سقف منابع هدفمندی هر چه که باشد، تنها در بودجه سازمان هدفمندی منعکس شده و تغییری در بودجه عمومی ایجاد نخواهد کرد.

لاریجانی: رد کلیات بودجه به مصلحت نبود

رییس مجلس گفت: حضور بنده در کمیسیون تلفیق مجلس به این جهت بود که عدم تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۱ به مصلحت کشور نبود. به گزارش ایرنا، علی لاریجانی این مطلب را در حاشیه جلسه دیروز کمیسیون تلفیق و در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل حضورش در جلسه و روند بررسی لایحه بودجه کلیات سال ۹۱ مطرح کرد. لاریجانی گفت: کمیسیون تلفیق بر اساس بررسی‌هایی که کمیسیون‌های تخصصی انجام دادند، کارش را آغاز کرد و طبعا در روند بررسی لایحه بودجه هم از آرای این کمیسیون‌ها و هم از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کرد. وی با بیان اینکه «بنده فکر می‌کنم کمیسیون تلفیق مسیر همواری را طی می‌کند» ابراز امیدواری کرد که اشکالات موجود در تدوین بودجه در جلسات تلفیق حل شود تا در اردیبهشت ماه کار بودجه به اتمام برسد.

لاریجانی در خصوص دلیل رد کلیات بودجه در مرحله اول اظهار کرد: این مساله چیز عجیبی نیست، هر چند ممکن است این مساله در کمیسیون تلفیق برای اولین بار اتفاق افتاده باشد. وی ادامه داد: نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بر اساس برداشتی که از لایحه بودجه داشته و اشکالاتی که می‌دیدند به این نتیجه رسیدند که در این لایحه باید اصلاحات کلی شود؛ بنابراین رای آنان بر تصویب کلیات بودجه نبود. رییس مجلس افزود: حضور بنده در این کمیسیون بیشتر از این جهت بود که عدم تصویب کلیات به مصلحت کشور نیست. وی گفت: اگر گزارش تلفیق به صورت اولیه به صحن مجلس می‌آمد و رد می‌شد دوباره باید آن را به دولت برمی‌گرداندیم تا دولت مجددا لایحه دهد و این مسیر را طولانی‌تر می‌کرد و تدوین بودجه را عقب‌تر می‌انداخت. لاریجانی افزود: اما مجموعه شرایط کشور اقتضا می‌کرد که ما زودتر بودجه را تصویب کنیم.

وی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق که اشکالاتی را به بودجه وارد می‌دانند، می‌توانند این اشکالات را در مسیر بررسی حل کنند که البته برخی از اشکالات آنها هم مهم هست و من نقضی بر نظرشان نخواهم داشت. وی افزود: استدلال من این بود که بنا بر مصالح کشور طولانی شدن بررسی بودجه مصلحت نیست، از این رو کلیات تصویب شد.

عکس: خبرگزاری مهر