سردرگمی محرومان از یارانه فاز دوم

نحوه اعلام عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی در سایت refahi.ir

دنیای اقتصاد - با وجود آنکه مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره عدم واریز مابه‌التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم به حساب برخی سرپرستان خانوار، توضیحاتی را ارائه کرده است اما به نظر می رسد این توضیحات کافی نبوده و همچنان ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد. ضمن آنکه شمار زیادی از کسانی که از دریافت مابه‌التفاوت یارانه‌ای محروم شده‌اند، نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند و آنگونه که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، روز گذشته گروهی از شهروندان با حضور در برابر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در دبیرستان البرز تهران نسبت به حذف نامشان از فهرست دریافت‌کنندگان مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومانی اعتراض کرده‌اند. روز گذشته همچنین برخی سرپرستان خانوار در تماس با دفتر «دنیای اقتصاد» اعلام کردند که با وجود عدم دریافت پیامک انصراف از دریافت یارانه نقدی، مابه‌التفاوت ۲۸ هزارتومانی مرحله اول و دوم را در حساب خود ندارند. همچنین حسینی، کارمند یکی از بانک‌ها گفت که پس از ورود به سایت refahi.ir و طی مراحل ذکر شده در آن، نسبت به اعلام عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی اقدام کرده؛ اما برای وی پیامک حاوی کد عدم انصراف فرستاده نشده و سرنوشت یارانه وی در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین حال فرد دیگری در تماس با «دنیای اقتصاد» گفت که پس از تکمیل اطلاعات در سایت رفاهی و نیز اعلام عدم انصراف برای وی پیغامی مبنی بر «بررسی درخواست عدم انصراف» ارسال شده که نشان می‌دهد مشخص نیست که بالاخره یارانه وی حذف خواهد شد یا پس از بررسی یارانه به این فرد تعلق خواهد گرفت. همه اینها در شرایطی است که مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت حذف برخی از مردم از دریافت ۲۸ هزار تومان یارانه نقدی مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم را تشخیص دولت درباره اینکه آنها درآمد بالایی داشته و نیاز به یارانه بیشتر ندارند، عنوان کرده است. هنوز توضیحاتی درباره معیارهای این سنجش و تشخیص از سوی مسوولان ارائه نشده است.

اگر یارانه می‌خواهید حتما به سایت سر بزنید

در چنین شرایطی، دیروز خبرگزاری فارس نقل از سازمان هدفمندی یارانه‌ها گزارش داد کسانی که پیامک درخواست انصراف از دریافت یارانه نقدی را دریافت کرده‌اند، در صورتی که متقاضی دریافت یارانه هستند باید با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، عدم انصراف خود را اعلام کنند.

بنا بر این گزارش، سرپرستان خانوارهایی که پیامک درخواست انصراف برای آنان ارسال شده باید با مراجعه به سایت www.refahi.ir

عدم انصراف یا انصراف خود را اعلام کنند.

مراحل اعلام عدم انصراف

بر اساس این گزارش، با ورود به صفحه نخست سایت رفاهی، اخیرا گزینه «انصراف/عدم انصراف» در کنار دو گزینه «اعلام شماره حساب» و «اعلام اطلاعات یارانه پرداختی» به چشم می‌خورد که برای اعلام انصراف یا عدم انصراف باید کد ملی، سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد کرد. در واقع حتی اگر سرپرست خانوار نمی‌خواهد از دریافت یارانه انصراف دهد باید وارد این مرحله شده و پس از پر کردن اطلاعات، گزینه تایید را انتخاب کند.

با انتخاب گزینه انصراف/عدم انصراف و وارد کردن اطلاعات فوق، صفحه‌ای باز می‌‌شود که در آن آمده است: اینجانب «...» انصراف خود را از دریافت «کل مبلغ یارانه» اعلام می‌نمایم. در قسمت پایین این نوشته نیز شماره یا شماره‌های تلفن همراه سرپرست خانوار دیده می‌شود که در صورت انتخاب هر کدام از آنها و انتخاب گزینه «تایید» یا «عدم تایید» مراحل دیگری برای انصراف یا عدم انصراف اعلام می‌شود. در این صفحه نیز دو گزینه تایید و عدم تایید وجود دارد که چنانچه بخواهید از دریافت کل یارانه انصراف دهید، باید گزینه «تایید» را انتخاب کنید و در غیر این صورت با انتخاب گزینه «عدم تایید» صفحه دیگری برای شما باز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، جهت قطعی نمودن انصراف و پس از انتخاب گزینه «تایید»، یکی از تلفن‌های همراه لیست را انتخاب می‌نمایید و کد انصراف قطعی شما ارسال می‌شود که با وارد نمودن آن در صفحه بعد، انصراف شما قطعی می‌شود. اما در صورتی که نخواهید از دریافت یارانه انصراف بدهید، با انتخاب گزینه «عدم تایید» به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که انصراف از «نیمی از یارانه‌ها» پیشنهاد شده است که با انتخاب گزینه «عدم تایید» مجددا صفحه‌ای باز می‌شود که انصراف از مابه‌التفاوت یارانه مرحله اول و دوم پیشنهاد می‌شود. در صورت انتخاب گزینه «عدم تایید» در نهایت به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن آمده است: اینجانب «...» مایل به انصراف از دریافت یارانه نیستم. با تایید این موضوع وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن ذکر شده:

«هموطن گرامی کد عدم انصراف به تلفن همراه انتخاب شده شما ارسال گردید. لطفا پس از دریافت پیامک کد را در قسمت زیر وارد نموده و کلید تایید را فشار دهید.»

پس از چند لحظه یک کد از شماره ۹۸۳۰۰۰۲۵+ به شماره تلفن همراه اعلام شده پیامک می‌شود که در پیامک مذکور «کد عدم انصراف» قید شده است. در ادامه کاربر باید این کد را در محل در نظر گرفته شده برای درج کد دریافتی در سایت وارد کند. بنا بر این گزارش، با تایید کد این نوشته ظاهر می‌شود: «آقای/ خانم ... عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید.»

تداوم اعتراض سرپرست خانوارها به پیامک حذف یارانه

در همین حال، آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، بخشی از دبیرستان البرز در خیابان حافظ تهران که محل استقرار ستاد هدفمندی یارانه‌ها و ستاد اصلاح اطلاعات خانوار و همچنین ستاد استقرار نماینده بانک‌ها و مرکز آمار ایران و نیز نماینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است، دیروز با ازدحام جمعیت در اعتراض به پیامک‌ها و نیز حذف یارانه ۲۸ هزار تومانی مواجه شد.

بنا بر گزارش این خبرگزاری، در سالن‌های دبیرستان البرز شماره تلفن ستاد هدفمندی یارانه‌ها ۶۶۴۶۷۴۵۶ و فاکس ۶۶۴۶۷۰۰۸ اعلام شده و همچنین شماره تلفن گویای مرکز آمار ایران به شماره ۸۵۸۷ بر روی در و دیوار نصب شده است. همچنین در تابلوی دیگری نوشته شده: «توجه: شهروندان محترمی که برایشان پیامک ارسال شده است در صورت اعتراض، به سایت رفاهی به نشانی refahi.ir مراجعه و گزینه انصراف - سپس گزینه عدم تایید - از کل یارانه‌ها - یا عدم تایید از نیمی از یارانه‌ها و گزینه بعدی عدم تایید - مابه‌التفاوت یارانه‌ها سپس گزینه تایید - پس از دریافت کد ۵ رقمی رهگیری وارد نموده سپس تایید می‌نمایند- عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید. »

بازنشستگان در صف یارانه

بنا بر مشاهدات خبرگزاری فارس بیش از ۲۰۰ نفر از مردم در محل این ستاد واقع در دبیرستان البرز حضور داشتند که در صف‌های پیچ در پیچ سالن‌ها و اتاق‌ها انتظار پاسخگویی از مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها و مرکز آمار ایران و نمایندگان بانک‌ها را می‌کشیدند. اکثر آنها بازنشستگانی بودند که پس از دریافت پیامک تمکن مالی، یارانه ۲۸ هزار تومان مابه‌التفاوت مرحله دوم را دریافت نکرده‌اند، ولی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را همچنان دریافت داشته‌اند. شهروندی که خود را راننده تاکسی معرفی کرد در این باره گفت: برای من پیامک آمده بود، اما با وجود اینکه وارد سایت نشدم بعد از آن یارانه ۲۸ هزار تومانی‌ام قطع شده.

این فرد در پاسخ به چگونگی وضعیت معیشتی خود گفت: هنوز مستاجرم و یک فرزند دارم و راننده تاکسی هستم. فرد دیگری در این باره گفت: برایم پیامک آمده و با وجود اینکه کاری نکردم و وارد سایت نشده و یا پیامک انصراف نداده‌ام، اما ۲۸ هزار تومان مابه‌التفاوت فاز اول و دوم را نگرفته‌ام. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، برخی از مردم از سخنان مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در صداوسیما انتقاد داشته و می‌گفتند گرچه اعلام شده یارانه افراد متمکن به‌صورت اختیاری و با تقاضای فرد حذف می‌شود، اما مگر ما بازنشستگان و مردم عادی چه تمکن مالی داریم که بدون وارد شدن به سایت و بدون ارسال پیامک یارانه‌های ۲۸ هزار تومانی‌مان قطع شده است؟ فرد میانسال دیگری که خود را رضا معرفی کرد، گفت: بازنشسته آموزش و پرورش هستم و ۴ فرزند دارم؛ پیامک تمکن مالی را دریافت کردم اما روز پنج‌شنبه هر چه تلاش کردم، نتوانستم وارد سایت رفاهی شده و عدم انصراف را اعلام کنم؛ اما یارانه ۲۸ هزار تومان برایم واریز نشد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد پرونده حذف اجباری شماری از خانوارها از دریافت مابه‌التفاوت یارانه فاز دوم در روزهای آینده صفحات جدیدی داشته باشد.