پیام تازه اوباما به مقامات ایران

رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرده است که با برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران مخالفتی ندارد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: با گذشت کمتر از سه ماه از ارسال آخرین نامه رییس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب، منابع غربی از ارسال پیام جدید باراک اوباما به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط نخست وزیر ترکیه خبر داده‌اند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که در این پیام، اوباما اعلام کرده که مخالفتی با برنامه هسته‌ای در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز ندارد. پیش از این، در دی‌ماه ۱۳۹۰ و پس از بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون بسته شدن تنگه هرمز، منابع خبری از ارسال پیام رییس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب در این باره خبر داده بودند. در تازه‌ترین تحول اما، خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده که اوباما در پیام جدید خود گفته که اگر ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نرود، می‌تواند به برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشته است: این پیام اوباما از طریق رجب طیب اردوغان به ایران منتقل شده است که اخیرا طی سفر خود به ایران با ‌آیت‌الله خامنه‌ای هم دیدار کرد.

این روزنامه همچنین عنوان می‌کند که در پیام اوباما مشخص نشده که آیا ایران می‌تواند در داخل خاک خود اقدام به غنی سازی اورانیوم بکند یا خیر. به نوشته این روزنامه تصمیم‌گیری درباره غنی‌سازی در داخل ایران، ظاهرا به گفت‌وگوهای آتی تهران با گروه ۱+۵ واگذار شده که گفته می‌شود ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱) برگزار خواهد شد.

ادعاهای رسانه صهیونیستی درباره محتوای پیام

همچنین به گزارش سایت خبری تابناک، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی با انتشار مطلبی در همین رابطه مدعی شده است که نامه اوباما مشتمل بر شش نکته مهم بوده است.

البته امیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، خبر پایگاه امنیتی وابسته به رژیم صهیونیستی «دبکا فایل» در مورد محتوای گفت‌وگوهای بین مقام معظم رهبری و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را تکذیب کرد. با این حال بر اساس، گزارش ادعایی «دبکا فایل» نکات شش گانه این نامه به این قرارند:

۱ـ تهران باید با ورود به مذاکرات نشان دهد که به طور جدی و واقعی، آماده توافق بر سر برنامه هسته‌ای‌اش است.

۲ـ وجود دیدگاه منفی [نسبت به مذاکره با آمریکا] در طرف ایرانی، موجب شده اوباما تلفیقی از گفت‌وگوی پشت پرده و مذاکره دیپلماتیک رسمی را درباره ایران به کار ببرد. اوباما از اردوغان خواسته به رهبر ایران اطلاع دهد که در صورت موافقت ایران، روسای‌جمهور روسیه و چین نیز با در پیش گرفتن این رویه موافق خواهند بود.

۳ـ [به اعتقاد آمریکا] هر گونه مصالحه‌، نیازمند این است که ایران توقف ـ و نه از میان بردن ـ همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را تا زمان رسیدن به یک توافق بپذیرد. نباید هیچ پروژه جدیدی آغاز شده و گسترش فعالیت‌ها باید متوقف شود؛ برای نمونه، سانتریفیوژهای فعال در «فردو» نباید توسعه پیدا کنند، تحقیق درباره سلاح هسته‌ای و ساخت مدل‌ها نباید انجام گیرد و ارتقای اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد به غنای ۲۰ درصد باید متوقف شود.

۴ ـ اوباما از اردوغان خواسته یک پیام خصوصی را به رهبر ایران انتقال دهد: اینکه وی به شدت تحت تاثیر سخنان رهبر ایران درباره عدم استفاده ایران از سلاح هسته‌ای قرار گرفته است.

همچنین درباره بخش دیگری از سخنان ایشان که در آغاز سال ۹۱ در حرم امام رضا (ع) ایراد شده بود و طی آن رهبر انقلاب بر این نکته تاکید کرده بودند که اگر آمریکایی‌ها گمان می‌کنند، می‌توانند با تهدیدات ملت ایران را نابود کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند، اوباما پاسخ داده که نه وی و نه آمریکا، به هیچ وجه چنین قصدی ندارند.

۵ـ [آمریکا معتقد است] تهران باید لحن ضدآمریکایی موجود در سخنرانی‌ها و نشریات را تغییر داده و از خطاب کردن آمریکا با عنوان دشمن و شیطان بزرگ خودداری کند. در این رابطه، اوباما خواسته لحن سیاستمداران و رسانه‌های ایران درباره آمریکا به یک لحن مثبت تغییر پیدا کند.

۶ـ از اردوغان خواسته شده تا استراتژی رییس‌جمهور آمریکا را در راستای برقراری ارتباطی نزدیک میان تغییر در سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران و برنامه هسته‌ای‌اش از یک طرف و بحران سوریه از سوی دیگر برای طرف ایرانی توضیح دهد. این امر می‌تواند در رهیافت اوباما برای جلوگیری از مداخله نظامی در سوریه به وی کمک کند. اوباما بر این باور است که ائتلافی متشکل از واشنگتن، مسکو، پکن، تهران و سازمان ملل برای حل بحران سوریه، می‌تواند به همان نسبت در حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیز موفق باشد.

پیام پیشین اوباما

پیش از این، در نیمه دوم دی‌ماه ۱۳۹۰ روزنامه نیویورک تایمز از ارسال نامه‌ای توسط اوباما به رهبر ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده بود. نامه ای مرتبط با هشدارهای ایران نسبت به انسداد تنگه هرمز و اینکه این اقدام ایران می‌تواند اقتصاد جهانی به ویژه غرب را با بحران روبه‌رو کند. این روزنامه آمریکایی نوشته بود که مقامات حکومت آمریکا این نامه را از طریق کانال‌های امنیتی خود به ایران ارسال کرده‌اند و یادآور شده بود که این موضوع نشانگرعمق نگرانی آمریکا از افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز است. نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی همچنین گزارش داده بود که کاخ سفید اعلام کرده است، بستن تنگه هرمز خط قرمز آمریکا محسوب می‌شود و پاسخ واشنگتن را به دنبال خواهد داشت. در پی این رویداد، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با تایید دریافت پیام اوباما، درباره شیوه ارسال این پیام به مقامات تهران گفته بود: این پیام از طریق ترکیه منتقل نشده است؛ پیام آمریکا درباره امنیت تنگه هرمز از طریق سفیر آمریکا در سازمان ملل به سفیر ما در سازمان ملل و از طریق سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه منتقل شده است. البته این آخرین و تنها ترین پیام آمریکا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰ نبود. چه آنکه در روز۲۴ اسفندماه سال گذشته روزنامه روسی کامرسانت از پیام هشدارآمیز هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا [ به نقل از اوباما ] به سرگئی لاوروف همتای روسی خود در زمینه مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران خبر داده بود. بر اساس این گزارش کلینتون لاوروف را مامور به ابلاغ این موضوع به ایران کرده که مذاکرات هسته‌ای در ماه آوریل ( ۱۳ فروردین ۱۳۹۱ به بعد) آخرین فرصت تهران برای پیشگیری از جنگ است.

مسکو: این اظهارات غیر حرفه‌ای است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اما در تازه ترین واکنش خود به این هشدار تاکید کرد که مذاکرات ماه آوریل بین مقامات تهران و گروه ۱+۵ آخرین فرصت برای حل مسائل هسته‌ای ایران نیست و مسکو تمام تلاش خود را می‌کند تا اراده سیاسی لازم برای این منظور افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری اینترفکس، ریابکوف اعلام کرد که مقامات مسکو اصلا چنین عقیده‌ای ندارند که مذاکرات پیش رو، آخرین شانس برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران است.

وی تاکید کرد: چنین اظهارنظراتی کاملا غیر حرفه‌ای است. هرگز نباید گفت که این آخرین فرصت است. همه چیز به اراده سیاسی مربوط می‌شود و روسیه همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا این اراده نه تنها از بین نرود، بلکه افزایش هم پیدا کند.

تلاش مضاعف چین برای ممانعت از ماجراجویی

در همین حال، خبرگزاری رویترز در گزارشی از افزایش تلاش‌ها از سوی پکن برای ممانعت از هرگونه ماجراجویی علیه ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، این خبرگزاری به نقل از چن شیائودونگ، رئیس امور غرب و شمال آفریقا در وزارت خارجه چین نوشت: یک اقدام نظامی علیه ایران پاسخ تلافی جویانه ویرانگری از سوی جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت.

این دیپلمات گفته است: در چنین شرایطی یعنی پاسخ از سوی ایران سبب خواهد شد تا ناآرامی و بی ثباتی تمامی منطقه را در بر بگیرد و احیای اقتصاد جهانی هم بر اثر این بی ثباتی با مشکلاتی روبه‌رو شود. چن شیائودونگ همچنین به جامعه جهانی هشدار می‌دهد که باید از بروز جنگ ممانعت به‌عمل آورند.