محمدصادق جنان‌صفت

تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس از روز پنج‌شنبه آغاز شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده به اوج برسد. احزاب، جمعیت‌ها و جبهه‌های جدید و قدیم جناح سیاسی اصولگرایان در رقابت درون جناحی با شوق و ذوق تلاش می‌کنند تنور انتخابات را گرم کنند. مبارزه درون جناحی نهمین دوره انتخابات مجلس در شرایطی انجام می‌شود که شهروندان ایرانی به کسب‌وکار و معیشت خود می‌اندیشند و امیدوارند از دل انتخابات دوازدهم اسفند مجلسی بیرون آید که سردرگمی‌ها و تشویش‌های آنها در کسب‌وکارشان به سمت‌وسوی مناسبی سوق دهد. از سوی دیگر فعالان صنعتی و اقتصادی و نخبگان، اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی نیز در حالی شاهد مبارزات انتخاباتی هستند که چند مساله مهم اقتصاد کلان هنوز فاقد شفافیت است. این روزها که اصولگرایان دنبال پیروزی بر رقیب درون‌گروهی خود هستند، بررسی کارشناسی بودجه سال ۱۳۹۱ به محاق رفته است و جز چند تحلیل و ارزیابی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، خبر یا گزارشی درباره جزئیات لایحه بودجه انتشار نیافته است. این فراموشی بودجه سال ۱۳۹۱ در حالی صورت می‌پذیرد که می‌دانیم سرنوشت کسب‌وکار و معیشت میلیون‌ها ایرانی در گروی ارقام پنهان و پیدای بودجه سال آینده است. از طرف دیگر، مبارزات انتخاباتی نهمین دوره مجلس در حالی برگزار می‌شود که هنوز هیچ سند دولتی معتبری از اهداف و چشم‌انداز اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها منتشر نشده و به همین دلیل انواع شایعه‌ها درباره قیمت حامل‌های انرژی (آب، برق، بنزین، گاز و...) شنیده می‌شود.

دقت در برنامه‌های کلی ارائه شده از سوی ده‌ها جبهه که از درون جریان اصولگرایی سر بیرون آورده‌اند، نشان می‌دهد مسائل کسب‌وکار و معیشت شهروندان در برنامه‌ها کمرنگ است و تنها برخی شعارهای کلان ارائه شده است. در جریان مناظره‌های برگزار شده میان متقاضیان ورود به مجلس نهم نیز نشان‌دهنده توجه اندک مناظره‌کنندگان به مسائل کسب‌وکار ایرانیان است. این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که کارنامه مجلس هشتم در نظارت و قانونگذاری به ویژه در حوزه فعالیت‌های اقتصادی نیز ارزیابی نشده و میزان ناکامی یا کامیابی آن به اطلاع شهروندان نرسیده است.

قانون اساسی ایران برای مجلس وظایف و قدرت فوق‌العاده‌ای پیش‌بینی کرده است که اگر با کارآمدی استفاده شود علاوه بر اینکه می‌تواند مانعی برای اقدام‌های سلیقه‌ای و خارج از عرف دولت شود، این توانایی را دارد که با ارائه طرح‌های سودمند، کسب‌وکار مردم را رونق دهد.

کاش در این روزهای داغ امکانات و فضایی فراهم می‌شد که کارنامه مجلس هشتم در حوزه‌های یاد شده ارزیابی و نتایج آن در اختیار شهروندان قرارمی‌گرفت. مجلس، نهاد موثری در قانون اساسی و اقتصاد کشور و زندگی مردم است. مجلس نهم آیا به لحاظ اثربخشی بر کسب‌وکار شهروندان موفق‌تر از مجلس فعلی خواهد بود؟